خداحافظی بازنشستگان با صندلی‌ مدیریت
کد خبر: 3752622
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵

خداحافظی بازنشستگان با صندلی‌ مدیریت

گروه اجتماعی ــ بااجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، استاندار همدان بازنشسته می‌شود و ۲۳ نفر دیگر نیز کرسی مدیریت خود را تاپایان امسال به شخص دیگری خواهند سپرد.

به گزارش ایکنا از همدان، به نقل از خبرگزاری مهر مردادماه امسال بود که شورای نگهبان اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را تأیید کرد و با تأیید شورای نگهبان برخی مقامات ازجمله استانداران، شهرداران، معاونان وزرا و مدیران که بازنشسته تلقی می‌شوند باید از سمت‌های خود کناره‌گیری کنند.
قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، یکشنبه اول مهر ۱۳۹۷ برای اجرا دستور خورد و بر اساس آنچه پیش‌تر ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود دستگاه‌های مشمول مکلف شدند ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ این قانون، افرادی را که مشمول این قانون می‌شوند، از خدمت منتزع و با آنان تسویه‌حساب کنند.
همچنین طبق آنچه رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام کرده با بررسی‌های صورت گرفته حدود ۱۷۰ نفر از مقامات طبق قانون جدید نمی‌توانند در دستگاه‌های اجرایی به خدمت خود ادامه دهند.
این قانون در استان همدان نیز شامل حال عده‌ای از مدیران و مسئولان خواهد شد که باید از مسئولیت خود کنار روند چراکه افرادی که سعی کنند قانون را دور بزنند نه‌تنها مجرم شناخته می‌شوند، بلکه مدیران و متولیان و پرداخت‌کنندگان به آن‌ها نیز تصرف کننده در اموال دولتی تلقی می‌شوند و این جرم به دستگاه قضایی گزارش می‌شود.
بررسی‌ها در استان همدان بیانگر آن است که حدود ۲۳ مدیر در این استان تاپایان امسال جای خود را به شخص دیگری خواهند سپرد.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان همدان در این خصوص بابیان اینکه تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی بازنشسته می‌شوند که نام استاندار همدان نیز در بین آن‌ها است، گفت: به‌جز استاندار همدان ۲۳ مدیر دیگر نیز تا پایان سال ۹۷ بازنشسته می‌شوند که از این تعداد، ۱۸ نفر دارای ۳۰ سال سابقه کاری و ۵ نفر دارای ۳۵ سال سابقه هستند.
سید اسکندر صیدایی بابیان اینکه بر اساس قانون مدیران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی تا ۳۰ سال و مدیران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا تا ۳۵ سال می‌توانند ادامه کار دهند و پس از پایان این مدت بازنشسته می‌شوند، اضافه کرد: در مورد اعضای هیئت‌علمی و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استثناء وجود دارد و سن بازنشستگی با توجه به مرتبه دانشگاهی تعیین می‌شود .

میانگین سن مدیران استان به‌طور متوسط ۴۵.۱ و میانگین سال‌های خدمتشان ۲۲.۱ سال است
وی عنوان کرد: میانگین سن مدیران استان به‌طور متوسط ۴۵.۱ و میانگین سال‌های خدمتشان ۲۲.۱ سال است و از بین ۲ هزار و ۱۲۵ مدیر ارشد، میانی و پایه در استان ۸۴.۵ درصد بومی استان همدان هستند.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان همدان بابیان اینکه ۶۴ دستگاه اجرایی با ۶۴ مدیرکل در استان همدان وجود دارد، گفت: بر اساس تعریف موجود، مدیران به ۳ ‌دسته ارشد، میانی و پایه تقسیم می‌شوند.
صیدایی اعلام کرد: بر این اساس یک مدیر ارشد، ۱۷۴ نفر مدیر میانی و هزار و ۹۵۰ مدیر پایه در استان همدان وجود دارد که مدیران پایه درواقع رئیس گروه در اداره خود هستند.
وی بابیان اینکه از مجموع ۲ هزار و ۱۲۵ مدیر دستگاه‌های اجرایی استان، یک هزار و ۸۵۹ نفر را مردان و ۲۶۶ نفر را زنان تشکیل می‌دهند که یک نفر از این بانوان، مدیرکل بوده و بقیه در رده‌های میانی و پایه قرار دارند، عنوان کرد: ازنظر مدرک تحصیلی ۲۷۳ نفر دارای دکتری، ۷۴۱ نفر دارای کارشناسی ارشد و هزار و ۳۱۴ نفر نیز دارای مدرک کارشناسی و سایر مدارک هستند.

مکاتباتی با دستگاه های اجرایی استان همدان انجام شده است
معاون توسعه نیروی انسانی سازمان برنامه‌وبودجه استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نفراتی که تا پایان آبان ماه در همدان بازنشسته خواهند شد، گفت: از آنجایی که فعالان مطبوعات و خبرگزاری ها پیگیر اخباری بازنشسته ها هستند مکاتباتی با دستگاه های اجرایی استان همدان انجام شده است.
عباس کریمی تبار با بیان اینکه در این مکاتبه اعلام یک سری شرایط درخواست شده است، گفت: با اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان اتفاق خاصی در استان همدان رخ نمی دهد.
وی بابیان اینکه طی مکاتبه انجام شده مهلتی تعیین شده تا به جمع بندی نهایی برسیم، عنوان کرد: دستگاه های اجرایی باید تا ۲۵ مهرماه مشخصات تمام مدیران از پایه تا ارشد را که در آن دستگاه مشغول خدمت هستند به این سازمان اعلام کنند.
معاون توسعه نیروی انسانی سازمان برنامه‌وبودجه استان همدان در این مکاتبه درخواست شده سابقه، سن، مدرک تحصیلی و اینکه مدیران فرزند شهید هستند یا سابقه اسارت دارند و یا درصد جانبازی آنها چقدر است بیان شود، گفت: البته دستگاه ها به همان سرعتی که از آنها درخواست پاسخ شده پاسخ نخواهند نداد و ممکن است چند روزی دیر تر از مهلت ارائه شده مدارک به جمع بندی نهایی برسد.
وی بابیان اینکه درحال حاضر با قاطعیت نمی توان عنوان کرد که در یک دستگاه چند نفر بازنشسته وجود دارد، گفت: فرآیند عادی بازنشستگی سال های سال در حال اجراست.
معاون توسعه نیروی انسانی سازمان برنامه‌وبودجه استان همدان بابیان اینکه تا امروز ۵ دستگاه اجرایی استان همدان فرم های درخواستی را تکمیل و ارسال کرده اند، گفت: در این ۵ دستگاه هیچ کدام از نفرات بازنشسته نیستند.
وی با بیان اینکه یک فرد فوق لیسانس تا ۳۵ سال و یک فرد لیسانس تا ۳۰ سال می تواند در دستگاه دولتی خدمت کند، گفت: ۲۳ نفری که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان همدان از آنها به عنوان بازنشستگان امسال یاد کرده اند بر اساس این استناد است چراکه ممکن است به عنوان نمونه فردی با ۳۵ سال سابقه و مدرک فوق لیسانس فرزند شهید باشد که امکان حضورش در دستگاه پس از ۳۵ سال وجود دارد.

استخدام شخص بازنشسته در ادارات تخلف محسوب می‌شود
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: استخدام شخص بازنشسته در ادارات به هر نحوی ممنوع و به کارگیری آنان تخلف محسوب می‌شود.
حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه افزود: تاکید بر این است که از بازنشستگان استفاده نشود تا اشتغالزایی برای جوانان صورت بگیرد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مدیران استان همدان ضمن اینکه باید جوان باشند باید از تجربه نیز بهره لازم را برده باشند، گفت: این دو فاکتور همزمان باید لحاظ شود.
خجسته با بیان اینکه اگر مدیر جوان باشد اما بی تجربه نه تنها توسعه استان پیش نمی رود بلکه آسیب هم می بیند، گفت: گاهی افراد از تجربه بسیار خوبی بهره مند هستند اما توانمندی لازم را ندارند که این موضوع نیز به توسعه کمک نمی کند بنابراین باید تجربه و توانمندی توامان مورد توجه باشد.

جوانان باتجربه در مدیریت ها به کار گرفته شوند
وی با بیان اینکه جوانان باتجربه باید در مدیریت ها به کار گرفته شوند، گفت: جوانی که تجربه لازم کسب کرده و مراحل مختلف را سپری کرده و درک می‌کند که اوضاع چگونه است اثر گذار خواهد بود.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته باید از دانش و تجربه پیشکسوتان و بازنشستگان در سطح کشور و استان استفاده شود، گفت: این تجربه ها باید در اختیار جوانان قرار گیرد.
خجسته با بیان اینکه در سطح ملی و وزارت خانه ها، استان و مدیران میانی باید به کارگیری نیروهای کارکشته ضمن استفاده از تجارب پیشکسوتان مدنظر باشد، گفت: با توجه به شرایط امروز کشور و ضرورت به کارگیری جوانان پرانرژی، مستعد و توانمند در پست‌های مدیریتی، قانون منع به کارگیری مدیران بازنشسته ابلاغ شده است.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بدون شک این موضوع در ارتقاء و بهره‌وری دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌ها نقش و تأثیر بسیار فراوانی خواهد داشت و باعث توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور خواهد شد، گفت: مدیران بازنشسته مشمول این قانون نیز نگران نباشند چرا که جوانان به خوبی می‌توانند جای آنها را پر کرده و به چرخه مدیریتی و اقتصادی کشور کمک کنند.
بااین تفاسیر و با توجه به اینکه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در شرکت‌های دولتی،‌ سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت تاکید شده است، قوای قضائیه، مجریه و مجلس باید دست‌به‌دست هم بدهند و سیستم‌های نظارتی وارد عمل شوند تا قانون به نحو شایسته و با جدیت به اجرا درآید.
انتهای پیام

captcha