چرا کودکان کتاب‌خوان نیستند/ جای خالی «جشن مطالعه» در خانواده
کد خبر: 3752951
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

چرا کودکان کتاب‌خوان نیستند/ جای خالی «جشن مطالعه» در خانواده

گروه فرهنگی - آنچه که پایه مطالعه کودکان را فراهم می‌کند قصه تعریف کردن برای کودکان است چرا که قصه خواندن بزرگترها و قصه شنیدن کودکان در سنین پایین باعث همذات پنداری با شخصیت قصه‌ها شده و کودک را برای همراهی با سایر شخصیت‌های کوددکانه آماده تر می‌کند.

 کودکان کتاب‌خوان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، همه کارشناسان معتقدند کودکان همچون یک مقلد از والدین خود تقلید کرده و الگو برداری می‌کنند، یعنی کودکان آئینه تمام نمای والدین خود هستند چون هر کاری که بزرگ‌ترها انجام دهند کودکان نیز بلافاصله آن را تکرار می‌کنند. یکی از همان کارهایی که کودکان در سنین کودکی از والدین خود می آموزند مطالعه و کتاب خواندن است.

وقتی در جامعه‌ای که نسل کنونی آن سطح مطالعه پایینی دارد چگونه می‌توان امیدوار بود نسل‌های آینده نیز افراد اهل مطالعه و کتاب خوانی باشند. وقتی پایه و زیرساخت عشق و علاقه به مطالعه در وجود یک کودک نهادینه سازی نمی‌شود بنابراین نمی‌توان از کودکان و نوجوانان نیز خرده گرفت که چرا اهل کتاب خواندن نیستند.

علی رحیمی، مربی پرورشی کودکان در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: در دنیای دیجیتال امروز همه افراد به نوعی با رسانه‌های هوشمند کار می‌کنند ولی کتاب درمیان حجم انبوه رسانه‌های دیجیتال جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه از همان ابتدای کودکی باید نحوه کتاب خواندن را به کودکان آموزش داد افزود: برگزاری جلسات خانوادگی برای کودکان یک خانواده و فامیل با عنوان جشن مطالعه می‌تواند کمک بزرگی در جهت رسیدن به اهداف فرهنگی در خانواده‌ها باشد.

رحیمی ادامه داد: در یک جمع فامیلی و خانوادگی وقتی دخترخاله، دختر عمه و دخترعموها با پسرعموها و پسرعمه‌های ۸تا ۱۲ ساله در یک جمع خانوادگی با هم کتاب می‌خوانند این نوع کتاب‌خوانی دسته جمعی باعث می‌شود کتاب‌خوانی کودکان یک خانواده با مشارکت فعال‌تری روبه رو شود و کتاب‌ها خوانده شده همدیگر را برای هم تعریف و خلاصه‌گویی کرده و مفاهیم را به همدیگر انتقال دهند.

مربی پرورشی با اشاره به تأثیر قصه خواندن و تعریف کردن آن خاطرنشان کرد: این نوع کتاب‌خوانی کودکان باعث می‌شود کودکان قصه‌ها و حکایت‌هایی که می‌خوانند برای هم تعریف کرده و نحوه بیان آنها نیز تقویت شود.

وی قصه گویی را یکی از کاربردی ترین روش‌ها برای کتاب خوان کردن کودکان عنوان کرد و اظهار کرد: آنچه که پایه مطالعه کودکان را فراهم می‌کند قصه تعریف کردن برای کودکان است چرا که قصه خواندن بزرگترها و قصه شنیدن کودکان در سنین پایین باعث همذات پنداری با شخصیت قصه‌ها شده و کودک را برای همراهی با سایر شخصیت‌های کوددکانه آماده تر می‌کند.

وی گسترش کتاب‌های گویا و استقبال خانواده از این نوع کتاب‌ها را یکی دیگر از روش‌هایی دانست که می‌تواند در جلب توجه کودکان نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی مفید و موثر باشد و بهتر از روش‌های دیگر در جهت تعامل و ترغیب کودکان ایفای نقش داشته باشد.

الهام محمودی، مربی مهد کودک که در یکی از مهدکودک‌های بخش خصوصی کار می‌کند در مورد روش‌های ترغیب کردن کودکان به مطالعه گفت: ما در مهدکودک یک زنگ کتاب‌خوانی داریم، در این برنامه ابتدا در مورد کتاب و تصاویر داخل متن که قرار است برای کودکان خوانده شود توضیح داده می شود سپس مربی به خواندن کتاب می پردازد.

از آنجایی که کودکان از رفتارهمدیگر یاد می‌گیرند برای همین وقتی می‌بینند بقیه کودکان نقاشی کشیده یا کتاب می‌خوانند به این کار تمایل پیدا می‌کنند و در کنار آن همیشه سیاست‌های تشویقی در مورد کودکان جوابگو است.

محمودی با اشاره به اینکه بسیاری از کتاب فروشی‌ها اکنون دارای فضای باز و محیط خوبی برای افراد فراهم کرده‌اند اظهار کرد: در حال حاضر مجتمع‌های فرهنگی که دارای کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و باغ کتاب‌ها هستند مکان‌های فرهنگی مناسبی برای کودکان به شمار می روند به طوری که کودکان به همراه والدین خود می‌توانند در این مجتمع‌های فرهنگی به راحتی به نیازهای فرهنگی و هنری و کتابخوانی خود پاسخگو باشند.

او عضویت در کتابخانه‌های عمومی سطح شهر را نیز برای کودکان ونوجوانان خوب و مثبت ارزیابی کرد وافزود: وقتی یک کودک یا نوجوان به همراه والدین خود در یک کتابخانه عمومی ثبت نام می‌کند فضایی که همه افراد در آنجا به نوعی با کتاب سروکار دارند باعث می‌شود به صورت خودجوش این کودک نیز در دنیای کتاب و مجله و محصولات فرهنگی سرگرم شود.

محمودی افزود: مهم تر از همه این موارد حضور و بازدید از نمایشگاه‌های کتاب و دادن حق خرید به کودکان و نوجوانان است که کتاب مورد علاقه خود را در میان انبوه کتاب ها پیدا کرده و خریداری نمایند.

وی معتقد است: کتابخانه‌ها گلستان دانش و آگاهی هستند و هر چقدر کودکان در این گلستان‌ها قدم بزنند به همان نسبت بهتر می‌توانند با گل‌های زیبای بیشتری آشنا شده و بر دانسته ‌ای علمی خود بیفزایند.

انتهای پیام

captcha