از کاربردی‌بودن سؤالات تا آشنایی بیشتر مردم با رشته معارف
کد خبر: 3753070
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
گفت‌وگو با نفر اول رشته «حفظ و معارف احادیث»؛

از کاربردی‌بودن سؤالات تا آشنایی بیشتر مردم با رشته معارف

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ احمد سلیمانی با بیان اینکه طرح مباحث شبهه‌برانگیز و روز به صورت سؤال در مسابقات و پاسخ ما با حکمت‌های نهج‌البلاغه با اینکه سخت بود اما کاربردی بود و به درد مردم می‌خورد‏، گفت: شیوه ضبط تلویزیونی مسابقات و پخش آنها باعث می‌شود مردم بیشتر با رشته معارف آشنا شوند.

از کاربردی‌بودن سوالات تا آشنایی بیشتر مردم با رشته معارف

به گزارش ایکنا از خوزستان، احمد سلیمانی، نماینده استان خوزستان در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه نخست رشته «حفظ و معارف احادیث با محوریت نهج‌البلاغه» را از آن خود کرد.

متن گفت‌وگوی ایکنا خوزستان با این مقام‌آور قرآنی را بخوانید.

احمد سلیمانی در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با بیان اینکه مسابقات برای اولین بار در سال جاری در شش مرحله آزمون برگزار شد، گفت: حضور در فینال و همچنین ضبط تلویزیونی مسابقات باعث شد که استرس مسابقات افزایش پیدا کند.

وی گفت: سوالات و بخش‌های مسابقه خیلی خوب و کابردی بود. سطح شرکت‌کنندگان هم خیلی بالا بود‎؛ از بین شش نفر سه نفر سابقه حضور در نیمه نهایی را داشتیم و دو نفر هم فینالیست‌های سال گذشته بودند. شیوه برگزاری مسابقات هم حساسیت و استرس را بالاتر برده بود. دو سال است که رشته معارف احادیث و حفظ موضوعی زیرمجموعه رشته معارف آمده،  تا قبل از این به صورت کتبی برگزار می‌شد. با توجه به هدف گذاری اوقاف، امسال مسابقات این رشته به صورت ضبط تلویزیونی برگزار شد؛ وجود دوربین و نوع سوالات خیلی متفاوت از سالهای گذشته بود که همه اینها بر روی جنبه فنی و استرس موجود در مسابقات تاثیرگذار است. البته اگر این مسابقات به صورت تلویزیونی پخش شود جذب مخاطب بالایی خواهد داشت و مردم بیشتر با این رشته آشنا می‌شوند.

سلیمانی بیان کرد: فینال مسابقات معارف شش بخش داشت که مرحله اول سوالات سیستمی، مرحله دوم حدیث خوانی، مرحله سوم خوانش یک بیت شعر و پاسخ حکمت مناسب با آن، مرحله چهارم پخش کلیپ تصویری و اعلام حکمت مناسب با آن، بخش پنجم بیان یک شبهه روز و راهنمایی براساس حکمت‌ها و مرحله ششم خطابه خوانی بود.

رتبه نخست مسابقات سراسری قرآن تصریح کرد: مسابقات سخت بود؛ وقتی این مرحله را با مرحله نیمه نهایی مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که خیلی سطح متفاوتی داشت. اولین بار مسابقات به این شیوه برگزار شد. سال گذشته فقط سوالات سیستمی بود و خطابه خوانی اما امسال خیلی گسترده بود. ما مسابقه خود را چهارشنبه صبح آغاز کردیم تا بعد از نماز ادامه داشت.

سلیمانی شرایط برگزاری مسابقات و همچنین تبلیغات شهری و تلویزیونی استان مرکزی برای میزبانی را مطلوب دانست و ادامه داد: البته از طرفی مسابقات بخش معارف شناخته شده نیست و از طرف دیگر با توجه به اینکه مسابقات در روز کاری و شرایطی که مردم و دانش‌آموزان در سرکار و مدرسه بودند برگزار شد اما باز هم استقبال خوب بود.

این دارنده رتبه برتر مسابقات سراسری قرآن ادامه داد: تناسب سؤالات با مباحث روز باعث می‌شد که شرکت‌کننده هم روی حفظ حکمت‌های نهج‌البلاغه و هم معارف آن کار کند. رشته ما اسلوب خاصی دارد و مشخص است که چه بخشی چه نمره‌ای دارد و خیلی سلیقه در آن دخیل نیست.

وی ادامه داد: نکاتی که در سؤالات وجود داشت بسیار دقیق بود و ما اگر به منبع آزمون دقت نمی‌کردیم نمی‌توانستیم پاسخگوی سؤالات باشیم. به طور مثال من تنها کسی بودم که نمره کامل بخش کلیک تصویری را کسب کردم. مقصود داوران از این کلیپ اشاره به چند حکمت داشت که این موضوع باعث شد که به ما برای کسب نمره کمک زیادی شود. طرح مباحث شبهه‌برانگیز و روز به صورت سؤال در مسابقات و پاسخ ما با حکمت‌های نهج‌البلاغه با اینکه سخت بود اما کاربردی بود و به درد مردم می‌خورد.

گفتنی است، وی اصالتاً اهل استان مرکزی اما ساکن اهواز است. وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعت نفت (دانشکده نفت اهواز) است که تاکنون رتبه‌های برتر جشنواره‌های قرآن دانشجویان را به دست آورده است.

انتهای پیام

captcha