تبیین ویژگی‌های خوشنویسی اسلامی در همایش فرانسه
کد خبر: 3753090
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲

تبیین ویژگی‌های خوشنویسی اسلامی در همایش فرانسه

گروه بین‌الملل ـ کنفرانس «خوشنویسی ایرانیان در دوره قاجار» در گالری خانه فرهنگ ایران در پاریس برگزار و در آن ویژگی‌های خوشنویسی در جهان اسلام تبیین شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ به مناسبت هفدهمین دوره هفته فرهنگ‌های خارجی پاریس و همزمان با مراسم گشایش نمایشگاه آثار برجسته‌ای از خوشنویسی دوران قاجار در گالری خانه فرهنگ ایران در پاریس(رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه)، کنفرانس خوشنویسی ایرانیان در دوره قاجار برگزار شد.

در این كنفرانس نوریا گارسیا میسیپ، بهرام پناهی و علیرضا کیاکاظمی به عنوان کارشناسان حوزه خوشنویسی ایرانی سخنرانی کردند.

«گارسیا میسیپ» از جمله خوشنویسان برجسته مسلمان و اسپانیایی‌الاصل و دانش‌آموخته دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا که در کشورهایی همچون ترکیه، ایران، آمریکا، اسپانیا و مراکش در حوزه هنر خوشنویسی اسلامی به تحقیق و پژوهش پرداخته است، در سخنرانی خود به معرفی ویژگی‌های خطاطی در جهان اسلام و نیز خوشنویسی ایرانی پرداخت.

وی به تفاوت میان مکاتب خوشنویسی ایرانیان با دیگر کشورهای اسلامی اشاره كرد و ویژگی‌های مکتب خوشنویسی عثمانی و شباهت‌هایش با ایرانیان را با ارائه تصاویری از آثار این دوره برای حاضران تشریح کرد.

بهمن پناهی، دارای درجه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران و دانش‌آموخته رشته هنرهای تجسمی در دانشگاه پاریس نیز در مورد سیر تحولات هنر خوشنویسی در دوران قاجار سخن گفت.

وی در آغاز به ورود گفتمان مدرنیته در ایران و انقلاب مشروطیت و مجموعه شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دوران قاجار از جمله از دست‌دادن بخش‌های عظیمی از ایران در این دوران اشاره کرد.

بنا بر سخنان این هنرمند، در این دوره تغییرات زیادی در هنرهای تزیینی ایرانی صورت گرفته است و به نوعی ما شاهد ورود برخی ابزارآلات و نیز تکنیک‌های هنری غربی در میان هنرمندان ایران هستیم. همچنین برخی از هنرها با ترکیب و امتزاج با یکدیگر شاخه‌های جدیدی را به وجود آوردند که به طور مثال می‌توان هنر «نقاشی‌خط» را که ترکیبی از خط و نقاشی است، نام برد.

پناهی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: در هنر مینیاتور و یا نگارگری ایرانی در این دوره تغییرات قابل توجهی را شاهد هستیم و معیارهای زیباشناسی ایرانی، دچار تغییر و تحول بسیار شگرفی می‌شود. جلوه‌های اجتماعی و سیاسی این تغییرات نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این مدرس خوشنویسی در ادامه به معرفی برخی چهره‌های شاخص خوشنویسی عهد قاجار از جمله میرزا رضا کلهر، میر حسین ترک، میرزا غلامرضا اصفهانی، عمادالکتاب سیفی قزوینی، اسماعیل جلایر، اسدالله شیرازی و ... پرداخت و از ویژگی آثار هر یک از آنها سخن گفت.

تغییر سبک‌های مختلف خوشنویسی از ابتدا تا فانتزی‌نویسی کنونی، دیگر محورهای اصلی سخنان پناهی در این كنفرانس بود.

در ادامه علیرضا کیاکاظمی دیگر كارشناس خوشنویسی با نشان دادن تصاویر مختلفی از آثار و نسخه‌های خطی به تفسیر در مورد چگونگی تغییر فضای هنر خوشنویسی از فضای کلاسیک به فضای فانتزی این هنر پرداخت.

انتهای پیام

captcha