رونمایی از 12 محصول داخلی سازمان پزشکی‌قانونی کشور
کد خبر: 3753220
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
در راستای حمایت از کالای ایرانی، طی سال جاری صورت گرفت؛

رونمایی از 12 محصول داخلی سازمان پزشکی‌قانونی کشور

گروه اجتماعی - رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در شرایط اقتصادی وارد عمل شده است به طوری که کالای ایرانی تولید می‌کنیم و دستور داده شده است تمامی دستگاه‌ها پس از مدتی باید از تولید داخل باشد و امسال از 12 محصول آن رونمایی شد.

رونمایی از 12 محصول داخلی سازمان پزشکی‌قانونی کشور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور صبح امروز 14 مهرماه در آیین افتتاحیه سی و ششمین همایش مدیران پزشکی قانونی کشور که تحت عنوان «پزشکی قانونی و حمایت از کالای ایرانی» در سالن اجتماعات شهید بهشتی اداره کل دادگستری استان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این همایش بدین منظور است که علاوه بر بحث اجرایی در زمینه برنامه‌ریزی قوی‌تر ورود پیدا کنیم. به ویژه در شرایط خاص که کشور با مساله تحریم و تنگناهای اقتصادی مواجه است.
وی ادامه داد: پیرو موضوع اصلی همایش که به حمایت از کالای ایرانی اختصاص دارد، سازمان پزشکی قانونی کشور در طی چند سال اخیر در این زمینه با تلاش همکاران خود به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بسیاری دست یافته است. به طوری که علی‌رغم تنگناهای مالی کشور اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت و تا حدودی تامین شده است.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در کارهای عمرانی که سازمان جزء فقیرترین مجموعه‌ها بوده است توانسته در اکثر موارد سازمان‌های استاندارد را بسازد.
شجاعی در ارتباط با بحث نیروی انسانی گفت: بحث حقوقی همکاران تا حدودی تامین شده است و با توجه به کمبود نیروی انسانی تنها حدود از 30 الی 40 درصد پست‌های سازمانی را برخوردار هستیم و علی‌رغم تغییر‌ها در سال گذشته مجوزهای بسیار زیادی به ما برای جذب نیوری موردنیاز داده شده است که اغلب پزشک و نیروی متخصص بوده است.
وی بیان کرد: امسال تلاش نمودیم کمبود نیروی انسانی رفع شود و اگر دولت بتواند مجوز استخدام 600 نفر نیروی انسانی را در رشته‌های تخصصی بدهد توانسته‌ایم کمبودهایی که در این بخش وجود دارد را رفع کنیم دولت نیز در حال بررسی اعطای این مجوز‌ها به پزشکی قانونی است.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در بحث ارائه خدمات دامنه فعالیت‌های پزشکی قاونی وسیع بوده است. شاید در تصور مردم این است که فعالیت پزشکی قانونی تنها منحصر به جواز دفن و کالبدشکافی می‌باشد در حالی که این موارد تنها 3 الی 5 درصد کار ما است.
شجاعی در ادامه گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور خدمات متعددی را ارائه می‌دهد و در زمینه‌های مختلف رشد کرده است به طوری که در مواجه با حوادثی مانند سیل، آتش‌سوزی و ... در سطح کشور خوب عمل کرده است والبته همکاران جهادی‌وار همکاری نمودند و در هر حادثه‌ای وظیفه خود را انجام می‌دهند.
وی افزود: شدید ترین حادثه‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد برخورد قطار در سمنان و همزمان وقوع حادثه تروریستی در حله عراق بود که طی این حوادث تلخ چندین جسد سوخته غیر‌قابل شناسایی وجود داشت. در این مرحله با فعال بودن بانک ژنتیک با انجام نمونه از بافت سالم و چندین مرحله آزمایش و مساعدت وابستگان هم‌وطنان جان باخته در مدت کوتاه توانستیم تشخیص هویت آن‌ها را انجام دهیم و خوشبختانه همکاران نیز موفق شدند در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت که مورد توجه دولت نیز قرار گرفت، این مسئولیت را به نحو مطلوب انجام دهند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: میانگین پاسخگویی به مراجعه کننده به کمتر از دو ساعت کاهش یافته است. هنر ما بگونه‌ای باید باشد که بتوانیم کار مردم را خوب انجام دهیم و امروزه در شرایط فعلی که دشمن هجوم آورده است باید گفت دشمن خواب آشفته می‌بیند.
شجاعی بیان کرد: دشمنان از روز اول انقلاب تحریم اقلیت‌ها، کودتا و... را به راه انداختند و در حال حاضر انحراف افکار را مورد هدف قرار دادند و ابزار حمله به ما را ابزار رسانه‌ای مانند فضای مجازی قراردادند. در مقابل هجوم تبلیغاتی دشمن بتوانیم مقابله کنیم و ذهن و افکار مردم را روشن کنیم. وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و از خون شهیدان پاسداری کنیم.
وی گفت: در استان مرکزی نگاه پزشکی قانونی خدمتگزارانه است. همه باید در میدان باشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم. متاسفانه درصد اندکی که در کشور سوء استفاده، فساد و بد عمل می‌کنند و نگاه‌های منفی به موجب آن در انسان‌ها بوجود می‌آید و نگاه نمی‌کنند که در دستگاه قضایی خدمتگزاران سالم انجام وظیفه می‌کنند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشورادامه داد: یکی از موضوعات همایش بحث کالای ایرانی است و تجهیزات و آزمایشگاه‌های و مواد مصرفی وابسته به کالای خارجی است در حالی که می‌تواند تمامی این موارد را از منابع داخل تامین کرد و به زمان نیازمند است.
شجاعی اظهار کرد: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در شرایط اقتصادی وارد عمل شده است به طوری که کالای ایرانی تولید می‌کنیم و دستور داده شده است تمامی دستگاه‌ها پس از مدتی باید از تولید داخل باشد و امسال از 12 محصول آن رونمایی شد.
وی گفت: به مرکز تحقیقات دستور دادیم در ارتباط با تولید مواد مصرفی داخلی با شرکت‌های دانش‌بنیان طی قراردادهایی وارد مذاکره شود، این مهم امکان دارد. خودکفایی را در این زمینه دنبال می‌کنیم. همچنین اگر جنسی و ماده‌ای در داخل وجود دارد حق خرید خارجی ندارد وآن را ممنوع کردیم.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: راه‌اندازی بانک ژنتیک یک کار بسیار فوق‌العاده بود و در تهیه کیت با مشکل مواجه بودیم که در صدد تولید آن در داخل هستیم.
شجاعی در ارتباط با خدمات دادپزشک افزود: یک تعداد خدمات وجود دارد که ضرورتی ندارد درون سازمان انجام شود و می‌توان از داد‌پزشک استفاده کرد. طرح داد‌پزشک در بعضی استان‌ها پیشتاز هستند و 30 درصد از بار کاری سازمان کاسته شده است.
وی گفت: در آینده باید طرح دادپزشک توسعه پیدا کند. دادپزشک سازمانی با حکم پزشکی قانونی منصوب و با گزینش سازمان مشغول به کار می‌شود.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: سال گذشته سازمان پزشکی قانونی کشورهای اسلامی تشکیل شد که از 20 کشور اسلامی دعوت بعمل آمد و پیشنهاد دادیم که این سازمان توسعه پیدا کند و دبیرخانه دائمی آن در ایران باشد و دبیرکل توسط روسای کشورها و ریاست دوره‌ای دو سال قبل که در ایران انتخاب شد و یکی ازفعالیت‌های موفقیت‌آمیز به منظور ارتباط با کشورهای اسلامی بود.
انتهای پیام

captcha