حقوقی‌های دستپاچه بورس را منفی کردند
کد خبر: 3753227
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

حقوقی‌های دستپاچه بورس را منفی کردند

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی پس از رشد چشمگیر ۴ هزار واحدی، در پی انتشار شایعاتی مبنی بر عدم تصویب FATF در مجلس و همچنین حذف معاملات اعتباری منفی شد، که بخشی از اتفاقات امروز بازار نیز ناشی از عرضه نامناسب حقوقی‌ها بوده است.

به گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: شاخص بورس در حالی در دو ساعت نخست معاملات اولین روز معاملاتی این هفته با رشد بیش از چهار هزار واحدی روبرو شد که در پی انتشار برخی شایعات از جو مثبت بازار کاسته شد و عرضه‌های سنگین در نمادهای بزرگ بازار سهام اتفاق افتاد. این موضوع موجب شد تا شاخص بورس در پایان معاملات امروز بازار سهام افت 1475 واحدی را به ثبت برساند.

این شایعات که عدم تصویب FATF در مجلس و همچنین حذف معاملات اعتباری از سوی سازمان بورس بود، از جمله دلایلی است که در جریان معاملات امروز موجب بروز رفتارهای هیجانی در بازار سهام شد.

در این زمینه مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به برگشت غیرطبیعی بازار و تبدیل سیر صعودی ساعات ابتدایی معاملات به روند نزولی و بروز شایعاتی مبنی بر تصمیم سازمان بورس برای حذف معاملات اعتباری تاکید کرد: این شایعه بی‌اساس بوده و قویا" تکذیب می‌شود. ضمن این که بخشی از اتفاقات امروز بازار نیز ناشی از عرضه نامناسب حقوقی‌ها بوده است.

به گفته محسن خدابخش، سازمان بورس هیچ تغییری در معاملات اعتباری شرکت‌های کارگزاری نداده و چنین تصمیمی نیز ندارد. بنابراین رویه معاملات اعتباری همچنان طبق گذشته پابرجا بوده و هیچ تغییری نکرده است.

این مقام مسوول تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است هر الگویی در رابطه با معاملات اعتباری به اجرا گذاشته می‌شود، الزاما باید برخوردار از پشتوانه دارایی باشد. بنابراین خریدهای اعتباری باید در این راستا باشند که حتما سهامی خریداری شود و پشتوانه آن اعتبارات کارگزاری‌ها قرار بگیرد .

خدابخش همچنین در پی بازگشت غیرطبیعی بازار و تبدیل سیر صعودی قیمت‌ها و متغیرها در ساعات اولیه به روند نزولی گفت: فعالان بازار لازم است ضمن هوشمندی، از شایعات و خبرهای غیررسمی عبور کرده و در خریدها و فروش‌ها هیجانی عمل نکنند.

در این خصوص نیز برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به پیش‌بینی تداوم رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در روزها و هفته‌های پیش رو، برخی افراد سودجو با ایجاد جو منفی و در پی آن افت قیمت سهام شرکت‌ها به دنبال بوجود آوردن شرایط خرید سهام در قیمت‌های پایین هستند و ایجاد جو منفی و شایعه در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نیز بدور از این رفتار نبوده است.

انتهای پیام/

captcha