حذف قرنطینه از فینال مسابقات/ بررسی علل یک تغییر/ بی‌اثر یا مؤثر بودن شانس
کد خبر: 3753241
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
گزارش از مرحله نهایی مسابقات قرآن؛

حذف قرنطینه از فینال مسابقات/ بررسی علل یک تغییر/ بی‌اثر یا مؤثر بودن شانس

گروه مسابقات ــ از نکات قابل توجه در رقابت‌های رشته حفظ کل و قرائت تحقیق چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن می‌توان به حذف قرنطینه در این بخش اشاره کرد، در حالی که در دوره‌های گذشته فینال رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرنطینه صورت می‌گرفت، اما در این دوره وضعیت به‌ گونه دیگری رقم خورده است.

حذف قرنطینه از فینال مسابقات سراسری قرآن/ بررسی علل یک تغییر/ بی‌اثر یا مؤثر بودن شانسبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا از اراک، فینال رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری از صبح امروز چهاردهم مهرماه با رقابت حافظان کل شروع شده و در روز اول تا نوبت ظهر ادامه یافت.
در این مرحله، اطلاعات هر شرکت‌کننده قبل از اجرا به‌ اطلاع مخاطبان پخش زنده شبکه قرآن و معارف سیما و اندک حاضران در سالن مسابقات می‌رسد و پس از آن شرکت‌کننده به سؤال هیئت داوران پاسخ می‌دهد. از هر شرکت‌کننده در صحن اصلی دو سؤال و سؤالات بخش استقامتی نیز در هتل محل اسکان متسابقان پرسش می‌شود.
از نکات قابل توجه در این بخش حذف قرنطینه است، در حالی که در دوره‌های گذشته فینال رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل با قرنطینه برگزار می‌شد، اما در این دوره، وضعیت به‌ گونه دیگری رقم خورده است.
در این بین بخشی از شرکت‌کنندگان در مورد شیوه برگزاری معترض‌اند و برخی دیگر نیز تفاوت چندانی بین دو شیوه برگزاری قائل نیستند. در ادامه گفت‌وگوهای کوتاهی با برخی شرکت‌کنندگان و مدیر کمیته فنی این دوره از مسابقات صورت گرفته است تا این تغییر  تحلیل شود.
یکی از شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات که نخواست نامی از او در این گزارش برده شود در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه حذف قرنطینه و انتخاب چندین قرعه برای اجرا در مرحله فینال مسابقات باعث می‌شود تا تأثیر شانس در کسب رتبه بیشتر شود، گفت: زمانی که چندین قرعه انتخاب می‌شود، ممکن است که برخی از آن‌ها از لحاظ اجرا توسط متسابق آسان و برخی دیگر سخت باشد.
وی افزود: بنابراین در این مرحله احتمال دارد شرکت‌کننده‌ای که آمادگی کمتری نسبت به بقیه فینالیست‌ها دارد، با دریافت قرعه راحت‌تر نمره بهتری کسب کند و یا بالعکس. زمانی که قرنطینه وجود داشت، با توجه به‌ یکسان بودن قرعه میزان شانس برای کسب رتبه بین تمامی افراد به یک اندازه بود. لذا به‌ اعتقاد من اینجا شانس می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.
محمود نوروزی، یکی دیگر از شرکت‌کننده‌های رشته حفظ کل قرآن کریم حاضر در فینال این دوره از مسابقات، نظر دیگری دارد. وی با اشاره به اینکه برداشته شدن قرنطینه به شرکت‌کننده کمک‌ می‌کند تا اضطراب‌ها از بین برود، گفت: افرادی که در فینال مسابقات حضور دارند به حدی از توانمندی رسیده‌اند که نسبت به تمام سؤالات مسلط باشند و باید این آمادگی را داشته باشند که پاسخگوی هر سؤالی از هر بخش قرآن باشند.
وی با اشاره به اینکه براساس آنچه گفته شد بحث شانس در مرحله فینال و بودن یا نبودن قرنطینه اثری بر کسب رتبه‌ها نخواهد گذاشت، افزود: ویژگی‌ دیگر نبود قرنطینه این است که افراد دیگر سختی‌های قرنطینه و اضطراب‌های آن را ندارند. در قرنطینه متسابقانی که به‌ عنوان آخرین نفرات اجرا می‌کردند با شرایط دشواری مواجه می‌شدند و نسبت به افرادی که اول اجرا می‌کنند بیشتر اذیت می‌شوند.
محمدتقی میرزاجانی، مدیر کمیته فنی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که حذف قرنطینه با تصمیم کمیته تحت مدیریت او صورت گرفته است در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد دلایل حذف قرنطینه، گفت: بحث برقراری یا حذف قرنطینه از جمله وظایف کمیته فنی مسابقات است. لذا برحسب این اختیار با تعدادی از کارشناسان و اساتید برجسته کشور این موضوع به بحث گذاشته شد و بالاتفاق این اساتید اعتقاد داشتند که از جهات مختلف قرنطینه نمی‌تواند شرایط مناسبی در مسابقات ایجاد کند.
وی با اشاره به‌ اینکه در هیچ رقابت قرآنی دیگری در سایر کشورها موضوعی به اسم قرنطینه وجود ندارد، افزود: زمانی که داوران کشورهای دیگر برای داوری مسابقات ایران به‌ کشورمان می‌آمدند با مشاهده قرنطینه تعجب می‌کردند و می‌گفتند که در کشور آن‌ها موضوعی به اسم قرنطینه وجود ندارد و نسبت به این موضوع انتقاداتی هم داشتند.
میرزاجانی بیان کرد: افرادی که در این سطح از مسابقات حضور می‌یابند، به‌ نوعی باید در صحنه‌های جهانی و بین‌المللی نیز حضور داشته باشند و از آنجا که در آن مسابقات چیزی به نام قرنطینه وجود ندارد، لذا از هم‌اکنون باید زمینه فراهم شود. باید بستر حضور موفق قاریان و حافظان در مسابقات بین‌المللی را از همین مسابقات داخلی فراهم کنیم.
مدیر کمیته فنی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قرنطینه معمولاً سه تا چهار ساعت و حتی بیشتر به طول می‌انجامد، اظهار کرد: در قرنطینه افرادی که به‌ عنوان آخرین نفرات در صحن مسابقات حضور می‌یابند، فشار زیادی را تحمل می‌کنند. معمولاً نیز در سنوات گذشته نفرات آخر معتقد بودند که زمانی وارد مسابقات شده‌اند که از نظر روحی و جسمی خسته و مضطرب بوده‌اند.
وی با بیان اینکه عدالت در بحث قرنطینه را رد نمی‌کند، به تمهیداتی که برای رعایت عدالت در زمانی که قرنطینه برداشته شده است اشاره کرد و افزود: از جمله تمهیداتی که منجر به رعایت عدالت در زمان برداشته شدن قرنطینه می‌شد، می‌توان به انتخاب قطعه‌ها اشاره کرد. قطعه‌هایی که انتخاب شده است، بسیار دقیق است و اساتیدی که در انتخاب این قطعه‌ها به ما کمک کرده‌اند با دقت فراوان و در چندین مرحله بوده است. تلاش شده است تا این قطعات هم‌وزن با یکدیگر باشد تا کمترین آسیب از تعدد قطعات متوجه متسابقان شود.
میرزاجانی بیان کرد: همچنین از یک هفته قبل نوبت اجرای حفظ همه شرکت‌کنندگان را مشخص کرده‌ایم، یعنی شرکت‌کننده از یک هفته قبل اطلاع دارد که باید چه روز و چه ساعتی در سالن حاضر شود و به اجرا بپردازد. این موضوع با قرنطینه بسیار متفاوت است و می‌تواند به متسابق بسیار کمک کنند.
مدیر کمیته فنی چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ادامه در پاسخ به این سؤال که عده‌ای معتقدند حذف قرنطینه و تعدد قرعه‌ها می‌تواند کسب رتبه براساس شانس و نه توانمندی افراد را افزایش دهد، گفت: با توجه به اینکه در انتخاب قطعه‌ها دقت فراوان شده است، این موضوع به‌ حداقل می‌رسد. اگر این موضوع را با محاسن و مزایای دیگری که حذف قرنطینه دارد، مقایسه کنید متوجه خواهید شد که در مجموع حذف قرنطینه به‌ سود شرکت‌کننده خواهد بود.
میرزاجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه افرادی که در این سطح در مسابقات ملی حضور می‌یابند از نخبه‌ترین و بهترین حفاظ و قرای کشور هستند، افزود: توقع می‌رود اگر احیاناً تفاوت‌های جزئی در قرعه‌ها وجود داشته باشد در این سطح نباید تعیین‌کننده باشد. برای سطح کشوری توقع از یک قاری یا حافظ درجه یک این است که با تسلط اجرا کنند.
مدیر کمیته فنی مسابقات سراسری قرآن کریم در پایان بیان کرد: با توجه به تعدد حفاظی که در این مرحله حضور دارند، فارغ از همه توضیحاتی که ارائه شد، اصولاً با این تعداد شرکت‌کننده امکان برقراری قرنطینه نبود. از آنجایی که بخشی از آزمون‌های افراد در روز اول و بخش دیگر روز دوم خواهد بود، لذا امکان برقراری قرنطینه وجود ندارد. این البته از دلایل فنی حذف قرنطینه نیست؛ چراکه ادله ما همان ادله کارشناسی است، اما از حیث اجرایی هم با توجه به اینکه تعداد بالاست، مشکلاتی از این دست نیز وجود داشته است.

انتهای پیام

captcha