جزئیات کشته‌شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول
کد خبر: 3753403
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲

جزئیات کشته‌شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول

گروه بین‌الملل ـ منابع خبری از کشف جسد جمال خاشقچی، نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور و منتقد آل‌سعود در یکی از مناطق استانبول خبر می‌دهند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21؛  یک مقام ارشد پلیس ترکیه از شکنجه وحشیانه و کشته‌شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول خبرداد.

روزنامه انگلیسی‌زبان «میدل ایست آی» نیز به نقل از این مقام ارشد پلیس ترکیه نوشت: «خاشقجی به صورت وحشیانه‌ای شکنجه و همه اجزای بدن او قطعه قطعه شده  که به منظور اثبات انجام مأموریت تمام این اقدامات در یک نوار ویدئویی  ضبط و به خارج از کشور منتقل شده است».

دو منبع ترکیه در این باره اعلام کردند که مقامات ترکیه بر این باورند که این روزنامه‌نگار برجسته سعودی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، داخل ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است.

 یکی از این منابع که از مسئولان ترکیه است، در گفت‌و‌گو با رویترز گفت: ارزیابی نخست پلیس ترکیه این است که خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده و ما معتقدیم قتل به صورت عمدی بوده و جسد وی به خارج از کنسولگری انتقال داده شده است.

این در حالی است که محمد عتیبی، سرکنسولگری عربستان در استانبول در پاسخ به اتهامات وارده تصریح کرد: خاشقچی یک شهروند عربستانی بوده و کشور ما دخالت‎های خارجی در ارتباط با او و سیاسی‌کردن این مسئله را نمی‌پذیرد.

واکنش عربستان

در همین راستا، یک منبع سعودی قتل این روزنامه‌نگار در ساختمان کنسولگری را تکذیب و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتهامات بی‌اساس است.

خبرگزاری واس به نقل از این منبع گزارش داد: ما شدیدا این اتهامات بی‌اساس را محکوم می‌کنیم و تردید داریم این اظهارات را مسؤولان آگاه ترکیه گفته باشند.

این منبع افزود: تیمی امنیتی متشکل از بازپرسان سعودی بنا به درخواست طرف سعودی روز شنبه وارد استانبول شد و طرف ترکیه‌ای نیز با حضور آنها موافقت کرد. آنها در تحقیقات مربوط به ناپدید شدن این شهروند سعودی شرکت کردند.

گفتنی است؛ جمال خاشقچی به‌عنوان سردبیر روزنامه عربستانی الوطن و مشاور ترکی فیصل، سفیر سابق عربستان در واشنگتن مشغول به کار بود که بعد از روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد کشور خود را ترک کرد.

جمال خاشقجی سه‌شنبه گذشته(10 مهرماه) به کنسولگری عربستان رفته تا مدرکی دال بر جدایی از همسر سابقش دریافت کند تا بتواند با خدیجه، نامزد ترک خود ازدواج کند.

 وی بیش از یک سال در ایالات متحده زندگی می‌کرد و از همان زمان به نوشتن مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست در انتقاد به سیاست‌های عربستان در برابر قطر، کانادا، یمن، و تعامل مقامات سعودی با رسانه‎ها و فعالان حقوقی پرداخت.

انتهای پیام

captcha