رأی مخفی به CFT
کد خبر: 3753406
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
گزارش ایکنا از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی؛

رأی مخفی به CFT

گروه اقتصاد ــ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز بعد از دفاعیات موافقان و مخالفان، قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سخنرانی نماینده دولت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند.

گزارش لحظه‎ای ایکنا از بررسی CFT در مجلسبه گزارش ایکنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، صبح امروز، یکشنبه 15 مهرماه، بعد از برگزاری جلسه غیرعلنی به ریاست علی لاریجانی و قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و در پایان بعد از دفاعیات موافقان و مخالفان، قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سخنرانی نماینده دولت با رأ‌گیری به شکل مخفی، با 143 رأی موافق، 120 مخاف و 5 رأی ممتنع از 271 نماینده حاضر تصویب شد.

محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، به عنوان اولین مخالف این لایحه گفت: علت اینکه دلار در این کشور به 19 هزار تومان رسید اجرای الزامات FATF توسط دولت بود و علت کاهش آن این بود که واردات دلار آزاد شد و همین امر منجر به عرضه دلار توسط دلالان شد.
وی ادامه داد: آیا باید در شرایط جنگی، اطلاعات کشورمان را در اختیار دشمن قرار دهیم. چنین کاری خیانت است.
منتخب مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصل هدف جمهوری اسلامی است و حمایت از گروه‎ها در سایر کشورها بهانه است. آنان می‎خواهند کشور را از لحاظ اقتصادی در تنگنا و فشار قرار دهند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تأکید کرد: باید تحریم‎ها را دور بزنیم و گمان نکنیم با پیوستن به این کارگروه، اقتصاد کشور درست می‎شود؛ چراکه آن‌ها هرگز ما را از لیست سیاه خود خارج نخواهند کرد.
وی تصریح کرد: کدام‌یک از شما تردید دارید که عربستان سعودی حامی اصلی تروریسم است. همه ملت‌ها این را می‎دانند که با پول این کشور داعش درست شد اما کسی سؤال نمی‎کند که چرا عربستان سعودی عضو ناظر FATF است و چرا تاکنون یک بیانیه علیه این کشور صادر نشده است. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که به بهانه مبارزه با ترورسیم قصد دارند ما را دچار خودتحریمی کنند.
نعمتی، نماینده تهران، به عنوان موافق این لایحه سخن گفت و اظهار کرد: منافع کشور ایجاب می‎کند که بهانه دست دشمن ندهیم. معتقدم عدم عضویت ما در FATF باعث می‎شود که بهانه دست دشمنان بدهیم.

وی ادامه داد: عده‎ای به دروغ القا می‎کنند که مراجع تقلید مخالف تصویب این لایحه هستند. چرا باید چنین کاری انجام داد. از سوی دیگر مگر تا الان یک ریال به گروه‎های تروریستی کمک کرده‎ایم که از تصویب این لایحه هراس داشته باشیم.
سخنگوی هیئت‎رئیسه مجلس تأکید کرد: چرا با عدم پذیرش CFT برای دیگران حق ایجاد کنیم. چند وقت پیش دیدیم که چه اتفاقی در اهواز رخ داد. بیش از 188 کشور عضویت در این نهاد را پذیرفته‎اند و بسیاری هم برای عضویت شرط گذاشته‎اند. بنابراین ما هم از این حق برخوردار هستیم.
نعمتی یادآور شد: مفاد کنوانسیون را از طریق قطعنامه 1373 پذیرفته‎ایم و مفاد آن برای همه کشورها الزام‌آور است. اکنون در حال تعلیق هستیم و الان فقط کره شمالی در لیست سیاه قرار دارد؛ بنابراین براساس این قطعنامه همه کشورها موظف به عضویت در CFT هستند.
وی تأکید کرد: هرگز قرار نیست اطلاعات سری خودمان را در اختیار کشوری قرار دهیم. قانون اساسی هر کشور برای آن کشور محترم است و از نمایندگان دولت درخواست داریم حتماً در مذاکرات این مسئله را مد نظر داشته باشند.
نعمتی گفت: بنده به عنوان مقلد مقام معظم رهبری از همین تریبون اعلام می‎کنم اگر ایشان دستوری بدهند بنده به CFT رأی نخواهم داد. نکته دیگر این است که رابط دفتر رهبری و مجلس، رئیس مجلس هستند؛ بنابراین برخی دیگر از افراد نباید مسائلی را بدون سند القا کنند.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در پایان سخنان خود گفت: اگر پول از طریق غیر از طریق مالی و CFT وارد کشور شود، یعنی پذیرفته‎ایم که پول از طریق بابک زنجانی‎ها وارد شود؛ بنابراین از شما می‎خواهم به این لایحه رأی مثبت دهید.

سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به عنوان مخالف بعدی این لایحه گفت: وزیر امور خارجه در اینجا حضور دارند که لازم است مسائلی را به شکل منطقی خدمت آنان عرض کنم. بحث ما هم بر سر منافع ملی است و دعوایی هم با کسی نداریم.
وی ادامه داد: مؤسسات پولی و مالی غرب با ما کار نمی‎کنند. راه‎های زیادی هم طی کردیم اما این مشکل برطرف نشد. عده‎ای مردم را می‎ترسانند که اگر عضو این کنوانسیون نشویم مشکلات اقتصادی داخلی ما برطرف نمی‎شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب به صورت واضح و روشن گفتند که این کنوانسیون‎هایی را که در اتاق استکبار جهانی تصویب می‎شود تصویب نکنید. بنابراین به آقای دکتر لاریجانی می‎گویم که چرا شما این همه جلسه می‎گذارید که این لایحه را تصویب کنید و چرا به رؤسای کمیسیون‎ها می‎گویید این لایحه باید تصویب شود.
نقوی حسینی اظهار کرد: برجام دستاوردی برای ملت ایران نداشت و مشکلات پولی و مالی ما را برطرف نکرد. آقای طیب‌نیا هم 41 توصیه FATF را پذیرفت اما چه مشکلی از ما برطرف شد. بنابراین چرا به مردم دروغ می‎گویید. آیا اگر حتی کشورهای دوست هم نفت ما را نمی‎خرند به دلیل عدم عضویت در این کنوانسیون است. از شما می‏‌خواهم مدرس‌گونه عمل کنید و این لایحه را رد کنید.

محمد فیضی‌، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به عنوان موافق این لایحه اظهار کرد: ابتدا باید عرض کنم که هیچ‌کس سخنگوی رهبر معظم انقلاب در مجلس نیست. آقای حجازی، پیغام حضرت آقا را به صورت کتبی به آقای لاریجانی دادند که گفته بودند منظور ایشان در مورد کلیه کنوانسیون‎ها بوده است.
وی ادامه داد: بنده از شما می‎خواهم به دموکراسی احترام بگذارید و به این لایحه رأی مثبت دهید. نباید به نمایندگانی که با رأی مردم سر کار آمده‎اند، تهمت و افترا نسبت دهیم و آنان را تهدید کنیم.
نماینده اردبیل در خانه ملت بیان کرد: همه کشورها باید استانداردهای مالی بین‌المللی را بپذیرند. اکنون فقط ایران و کره شمالی عضویت در این کنوانسیون را نپذیرفته‎اند. اگر چنین کاری را انجام ندهیم با ما مراودات مالی انجام نخواهند داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: در شرایط سختی هستیم چرا می‏‌خواهیم شرایط خود را سخت‌تر کنیم. باید این استانداردها را در چارچوب باید و نبایدهای ملی اجرایی کنیم.
وی تأکید کرد: این استانداردها دولتی نیست، بلکه مالی است و حتی بنگاه‎‌های مالی می‏‌توانند بدون نفوذ دولت‎ها آن‌ها را رعایت کنند. اگر این قواعد را رعایت نکنیم به معنای محدودیت در روابط مالی خواهد بود.
فیضی گفت: عواقب عدم عضویت در این کنوانسیون را برای مردم تشریح نکرده‎ایم. توجه داشته باشید اگر این لوایح را تصویب نکنیم، حتی کار کردن با بانک‎های سوریه هم برای ما سخت خواهد شد؛ بنابراین چرا با دست خود برای مردم ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور مشکل درست کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: هدف FATF ممانعت از کمک به گروه‎های مقاومت و رهایی‌بخش نیست. بحث خروج از این کنوانسیون هم کاملاً پیش‌بینی شده است؛ بنابراین مخالفان از چه می‎ترسید چرا که هر زمان منافع ما ایجاب کرد از آن خارج خواهیم شد.

در ادامه جلسه و بعد از استماع اخطارها و تذکرات شفاهی نمایندگان، علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به قرائت گزارش این کمیسیون پرداخت و اظهار کرد: در کمیسیون تأثیرات الحاق و عدم الحاق به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه چند نکته مشخص شد؛ اولاً می‎توانیم حق شرط را به پذیرش این عضویت در این کنوانسیون اضافه کنیم.
وی ادامه داد: همچنین هیچ خطری منافع ملی ما را تهدید نمی‎کند. باید از همه فرصت‎های بین‎المللی برای مقابله با جنگ اقتصادی استفاده کنیم و عدم عضویت در این کنوانسیون محدودیت‎های بین‎المللی بسیاری برای ما در پی خواهد داشت.
خوشرودی اظهار کرد: مهم‎ترین شرطی که اعمال خواهیم کرد این است که مفاد کنوانسیون که با منافع ملی ما در تضاد و مغایر قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد، برای دولت لازم‌الاجرا و لازم‌الرعایه نیست.
وی افزود: شرط دیگری که اعمال می‌کنیم این است که از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران مبارزات مشروع در راستای حق تعیین سرنوشت در چارچوب حقوق بین‌‎الملل اقدامی تروریستی محسوب نخواهد شد.

در بخش پایانی بررسی لایحه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، به عنوان نماینده دولت در سخنانی به تشریح ابعاد لایحه و تبعات و نتایج آن پرداخت که متن سخنان وی از اینجا قابل مشاهده است.

captcha