فیلم‎های شاخص عاشورایی دهه شصت حاصل جسارت فیلمسازان آن دوره است
کد خبر: 3753490
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
حجت‌الاسلام مازنی:

فیلم‎های شاخص عاشورایی دهه شصت حاصل جسارت فیلمسازان آن دوره است

گروه هنر ــ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در سینمای ابتدای انقلاب فیلم‌هایی خوب نظیر «سفیر» تولید می‎شد این امر نشئت‎گرفته از جسارتی بود که فیلمسازان ابتدای انقلاب از آن برخوردار بودند؛ این ظرفیت به مدد حمایت‌هایی امام راحل از سینما به وجود آمد، اما متأسفانه در شرایط فعلی این جسارت بسیار کمرنگ‌ شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مازانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره عملکرد سینما در پرداختن به موضوعات عاشورایی تصریح کرد: جایگاه موضوعات دینی به ویژه عاشورایی در سینما را از دو منظر می‌توان ارزیابی کرد؛ ابتدا نگاهی که معتقد است این دست تولیدات بسیار راحت و قابل دسترس هستند و نگاهی دیگر که باور دارد نزدیک شدن به مضامین مورد نظر در سینما ممکن نیست. لذا پرداختن به این دست موضوعات را نیازمند ظرفیت هنری می‌دانم.

وی افزود: گواه این ظرفیت هنری را می‌توان در فیلم خوب «روز واقعه» مشاهده کرد. این اثر هنوز بعد از گذشت دو دهه جذابیت‌های بسیار بالایی دارد، به نحوی‎ که تماشای آن هنوز عاری از لذت نیست. از این فیلم یک دیالوگ را با جان و دل دوست دارم. آنجایی که عبدالله نصرانی (قهرمان فیلم) می‌گوید؛ تمام حجت من برای مسلمانی حسین بن علی(ع) است. وی وقتی به کربلا می‌رسد اتفاقات رخ داده است. در بخش پایانی فیلم، دیالوگی دیگر وجود دارد که آن هم ماندگار شده است. در این سکانس عبدالله می‌گوید من حقیقت را بر سر نیزه دیدم. این گفته به نظرم خود دریایی از معنی است که به نوعی عاشورا را می‌شود در آن تعریف کرد. این توانایی روز واقعه نیز، حاصل تلاش فیلمساز و قلم خوب بهرام بیضایی است که سبب شده اثری خوب در سینمای ایران قلمداد شود.

جسارت فیلمسازن ابتدای انقلاب سبب تولید فیلم‌هایی نظیر «روز واقعه» و «سفیر» شد

حجت‌الاسلام مازنی اضافه کرذ: با محوریت عاشورا فیلمی دیگر با نام «سفیر» نیز ساخته شده که در آن به گوشه‌ای از زندگی قیس بن مسهر، سفیر امام حسین(ع)، پرداخته می‌شود. این فیلم خوب در ابتدای انقلاب تولید شد و به موفقیت‌های خوبی نیز دست یافت. درباره سفیر باید بگویم، این کار محصول جسارت نسل انقلابی دهه ۶۰ سینماست؛ نسلی که با وجود جوانی توانمندی‌های فراوانی در حوزه سینما داشتند. در ضمن بخشی دیگری از این جسارت نشئت گرفته از حمایت‌هایی است که حضرت امام(ره) در ابتدای انقلاب از سینما به عمل آوردند. در ادامه نیز فتوا‌هایی که حضرت امام(ره) در دهه پس از پیروزی انقلاب داشتند به رفع بسیاری از مشکلات پیش روی سینماگران کمک کرد، ولی متأسفانه این جسارت امروز کمتر دیده می‌شود.

این سینماگر در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در کمیسیون فرهنگی تلاش می‌کنیم تا با گفت‌و‌گو‌هایی که انجام می‌دهیم معدل این دست تولیدات (آثاری دینی و عاشورایی) را افزایش دهیم. البته در این میان بهره بردن از نظرات صاجب نظران در وزارت ارشاد، حوزه هنری، دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه سوره و اهالی فرهنگ و هنر به ما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر و جامع‌تری گرفته شود. بخش دیگری که در حوزه امور فرهنگی کمک می‌کند دوستانی هستند که در حوزه‌های علمیه به ما یاری می‌رسانند.

وی درباره فیلم «رستاخیز» و اینکه آیا کمیسیون فرهنگی مجلس برای اکران این فیلم قدمی برداشته است؟ گفت: قرار است به زودی این فیلم را ببینم. لذا تا زمانی که فیلم را ندیده‌ام نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر قاطعی کنم، اما تلاش می‌کنیم در صورت مهیا بودن شرایط امکان نمایش فیلم فراهم شود.

قانون فراتر از هر فرد یا گروهی است

مازنی در پاسخ سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا بیان نظر مثبت چند مرجع تقلید برای تأیید فیلم دلیلی کافی نیست و آیا تعدد نظرات در فقه کار فیلمسازی را که می‌خواهد به موضوعات عاشورایی بپردازد دشوار نمی‌کند؟ چنین توضیح داد: همیشه تأکیدم روی رعایت قانون بوده و به ویژه در چند سال اخیر که در مجلس فعالیت می‌کنم بر این امر تأکید ویژه دارم. این توجه خاص برای این است که قانون و شرع دو امر جدا نباشد و یک حرف زده شود. پس اگر فردی مخالف قانون اساسی است، باید خود را اصلاح کند نه اینکه متوقع باشد برای تحقق نظرش قانون تغییر کند.

وی در انتهای این گفت‌و‌گو تأکید کرد: حمایت و تأکید من بر قانون‌گرایی در برخی مواقع مرا در موقعیت نامناسبی هم قرار داده است! چون متهم می‌شدم از افراد یا جریانی حمایت می‌کنم که برای مخالفان قانون‌گرایی مطلوب نیست! در خاتمه آن‌گونه که شنیده‌ام «رستاخیز» مجوز‌های قانونی را برای نمایش دارد، اما به‌ هر حال ابتدا باید فیلم را ببینم تا به‌ صورت صریح‌تر درباره آن اظهارنظر کنم.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام
captcha