افزایش حجم تولیدات منطبق با منویات رهبری رویکرد انجمن تئاتر دفاع مقدس
کد خبر: 3753555
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
محسن سلیمانی تبیین کرد:

افزایش حجم تولیدات منطبق با منویات رهبری رویکرد انجمن تئاتر دفاع مقدس

گروه هنر ــ رهبر انقلاب در دیدار اخیر با برخی پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت بر افزایش حجم تولیدات فرهنگی و هنری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس تأکید داشتند و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در این راستا علاوه بر تلاش به منظور احیای اتفاقات خوب گذشته، مجموعه اقداماتی را برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری محسن سلیمانی فارسانی؛ سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز، یکشنبه، 15 مهرماه، در تماشاخانه سرو برگزار شد و وی به تشریح برنامه‌های آتی این انجمن به اصحاب رسانه  پرداخت.

محسن سلیمانی فارسانی در ابتدای این نشست با اشاره به فراز و نشیب‌های زیادی که این انجمن در عرصه مدیریتی و برنامه‌ریزی طی کرده است، گفت: در این روند اتفاقات خوبی نیز به وقوع پیوست هر چند که به دلیل مباحث مالی و مشکلات مدیریتی این اتفاقات مطلوب در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت اما ما در دوره مدیریت جدید این انجمن سعی داریم یک بار دیگر با مرور اتفاقات گذشته، اتفاقات خوب را در آینده‌ کاری این انجمن احیا کنیم.

وی ادامه داد: در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی از هنرمندان پیشکسوت عرصه ایثار و شهادت ایشان تأکید داشتند که تولیدات هنری به ویژه در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس باید رشد کمی داشته باشد و حتی میزان تولیدات در این زمینه به صد برابر آمار کنونی افزایش پیدا کند که البته توقع هم می‌رود که به این شکل باشد چرا که هم جای کار زیادی داریم و هم موضوعات مختلف زیادی در حوزه دفاع مقدس ناگفته باقی مانده که باید تلاش کنیم با تولیدات هنری خود، به این سطح مطلوب برسیم.

سلیمانی تصریح کرد: آنچه که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده و از روند کنونی گلایه‌مند بودند این است که با توجه به امکانات و نیروی انسانی متخصص، آن‌گونه که باید و شاید تا به این امروز با وجود همه تلاش‌های مؤثری که صورت گرفته، تولیدات هنری به ویژه در عرصه تئاتر چشمگیر نیست و لذا ما در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به نمایندگی از همه هنرمندان دغدغه‌مند اعلام آمادگی می‌کنیم که می‌توانیم با تکیه بر توان فنی موجود، به مطالبات بحق معظم‌له، جامعه عمل بپوشانیم.

سرپرست انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به توفیقات این انجمن در برگزاری سلسله‌‌ برنامه‌های تخصصی در روزگاری نه‌چندان دور گفت: در آینده پیش رو مجموعه  برنامه‌های را تدارک دیده‌ایم که برگزاری شانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» از جمله مهمترین آن‌هاست که با دبیری امیر نصیر‌بیگی آذرماه امسال برگزار می‌شود؛ این جشنواره صرفاً به‌عنوان یک فرصت زمانی تلقی نشده و ما در نظر داریم تا با برنامه‌ریزی منظم مجموعه آثار تولیدی و شرکت داده شده در این جشنواره را در طول سال در تماشاخانه‌های مختلف از جمله تماشاخانه سرو به اجرای عمومی بگذاریم.

وی افزود: رویکرد جدید دیگر انجمن حمایت از آثار نمایشی است که در تماشاخانه سرو متقاضی اجرا هستند همچنان که این شب‌ها علاوه بر برگزاری مجالس نمایشنامه‌خوانی شاهد اجرای نمایش عاشورایی «به روی نی» هستیم و پس از پایان اجرای این نمایش، علی برجی اثر دیگری را در حوزه تئاتر دفاع مقدس به مدت 30 شب اجرا خواهد کرد.

سلیمانی تأکید کرد: از جمله اقداماتی که اصرار بر برگزاری آن داریم و تاکنون مورد غفلت واقع شده است پرداختن به گروه سنی کودک و نوجوان در عرصه تئاتر مقاومت است و به همین خاطر سعی خواهیم کرد فعالیت‌های خودمان را در این حوزه مضاعف سازیم. در نخستین قدم حسین عالم‌بخش، نمایشی را با عنوان «هاپوخان» که در آن با ادبیات کودکانه به نفی استکبار می‌پردازد تولید و به زودی برای کودکان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: از هنرمندانی که آثار فاخری را در سالن‌های دیگر نمایشی اجرا کرده‌اند دعوت به عمل می‌آید تا در تماشاخانه سرو این آثار را بازتولید و اجرا کنند.

 سلیمانی گفت: در آینده قصد داریم با تشکیل کارگروه مشاوران ادبیات نمایشی دفاع مقدس و مقاومت پاسخگوی خوبی به ابهامات نویسندگان در این حوزه باشیم و باید به این نکته نیز اشاره کنم که در دوره جدید مجموعه‌ای از آثار نمایشی حوزه مقاومت توسط انتشارات ساقی، چاپ و منتشر شده که از آن جمله می‌توان به نمایشنامه‌های تشنه، غروب روزهای اول، روژانو و شهر مورچه‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری متشکل از پیشکسوتان عرصه هنرهای نمایشی جلساتی را تشکیل داده و خواهند داد و ازجمله عمده برنامه‌های آن‌ها بررسی پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع تئاتر مقاومت و برگزاری نشست‌های موضوعی و تخصصی در محافل دانشگاهی خواهد بود.

سلیمانی ادامه داد: به منظور شفاف‌سازی اقدامات صورت گرفته در عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بودجه جاری اختصاص یافته به این مجموعه به شکل سالانه 4 و نیم میلیارد تومان است که بخش قابل توجهی از این بودجه صرف برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» خواهد شد که ما با توجه به دغدغه‌های رهبری مبنی بر افزایش کمی آثار نمایشی حوزه مقاومت، ایده‌آل‌مان این است که این جشنواره از حالت دوسالانه خارج شده و به شکل سالیانه برگزار شود.

وی گفت: کتابی تحت عنوان «در پی عشق دویدن» به سرپرستی نصرالله قادری قائم مقام جشنواره «تئاتر مقاومت» به چاپ رسیده است که در آن آثار نمایشی از سعید تشکری، عبدالرضا فریدزاده، سیروس همتی و ندا ثابتی موجود است که من تصور می‌کنم با چنین اثر منتشر شده‌ای یکی از منابع مؤثر برای تولید آثار نمایشی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته باشد.

سلیمانی فارسانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا که آیا با توجه به سرپرست بودن شما در این مجموعه و احتمال تغییر ساختار مدیریت فعلی و جایگزینی فردی دیگر، چه تضمین اجرایی مبنی بر انجام به موقع برنامه‌های در نظر گرفته شده وجود دارد گفت: من ابتدا باید از سرپرست بنیاد فرهنگی روایت فتح تشکر کنم که بذل توجه خاصی به برنامه‌های پیش روی این انجمن دارد و البته باید به این نکته نیز اذعان کنم که سرپرستی یک مجموعه چندان قابل اعتماد نیست و هر آن ممکن است که فردی جایزگین من شود اما با توجه به اینکه سالهاست به ساختار مدیریتی این مجموعه مشاوره می‌دهم این تضمین را می‌دهم که برنامه‌ریزی انجام شده به ویژه در سالی که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، بدون هیچ تغییری به انجام برسد. 

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست تقی اکبر زاده، عضو شورای سیاستگذاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به ایراد سخن پرداخت و گفت: آفرینش، پژوهش و پرورش سه پیش فرض در تعالی هنر و از جمله هنرهای نمایشی است و تئاتر مقاومت هم که بخشی از تئاتر کشور است به هر شکلی تضعیف شود، این مسئله موجب تضعیف تئاتر کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در عرصه شورای سیاستگذاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برنامه‌های را به ویژه در حوزه پژوهشی به پیش خواهیم برد که البته در برگزاری آن‌ها سعی در رویکرد شبکه‌ای خواهیم داشت تا بتوانیم زیرساخت مناسبی را به منظور فعالیت و امور اجرای در عرصه تئاتر مقاومت بنا کنیم.

اکبرزاده به سه برنامه که با تلاش و حمایت مدیران بنیاد روایت فتح به مرحله اجرا رسیده است اشاره کرد و گفت: البته با توجه به تغییرات دفعی در عرصه مدیریتی، اکنون در میانه راه برگزاری این برنامه‌ها هستیم اما سه برنامه پیش روی ما عبارتند از گزینش پایان نامه‌های تئاتر مقاومت در جغرافیای ایران، نشست‌های بین رشته‌ای تئاتر مقاومت و ایجاد پورتال پژوهشی تئاتر مقاومتی است.

وی در مورد برنامه‌های پیش روی شورای سیاستگذاری این انجمن تصریح کرد: انتخاب پایان‌نامه‌های تئاتر مقاومت که البته شروع آنها از سال 85 بوده (از سال 59 تا 84) تا آن زمان 30 عنوان پایان‌نامه شناسایی شده است و در حال حاضر یک بازده زمانی از سال 85 تا 95  مورد بررسی و دقت قرار گرفته است که علاوه بر فارغ التحصیلان، استادان راهنما و مدیران گروه آن دانشکده‌ها تقدیر و حمایت خواهد شد که در مجموع این روند منتهی به اهدای جایزه پژوهش تئاتر مقاومت در آینده نزدیک خواهد شد.

وی ادامه داد: نشست‌های تخصصی تئاتر مقاومت از سال 59 تا 95 مجموعاً 69 نشست بوده اما از امسال تلاش داریم تا این نشست‌ها را به شکل ماهانه و در محیط‌های غیر تئاتری برای مخاطبانی که حوزه تخصصی آن‌ها تئاتر نیست برگزار کنیم.

این پژوهشگر و منتقد تئاتر اظهار کرد: به این منظور سعی داریم تا بیش از نیمی از این نشست‌ها را در محیط‌های دانشگاهی خارج از تهران برگزار کنیم که در وهله نخست 7 دانشگاه در کشور که رشته ادبیات مقاومت و پایداری در آن‌ها تدریس می‌شود، شناسایی شده است که این نشست‌ها در آن‌ها برگزار خواهد شد.

اکبرزاده در ادامه گفت: در زمینه پورتال پژوهشی تئاتر مقاومت که تصور می‌کنم تجربه دست اولی در این حوزه باشد مبنای ما آن است که داده‌هایی در این پورتال بارگذاری شود تا مراجعه‌کنندگان با رجوع به آن‌ها و وارد کردن کلید‌واژه‌های مورد نظر در آن به نتایج مورد نظرشان برسند.

وی ادامه داد: در مورد موضوعات مختلفی که یا شاید قصد تولید تئاتر در آن زمینه را داشته باشد و یا قصد تحقیق و پژوهش در زمینه مورد دلخواه را کرده باشند بتوانند به پیشینه تاریخی و سوابق موجود در عرصه تئاتر مقاومت دسترسی پیدا کنند.

اکبرزاده افزود: فاز اول این پورتال همزمان با برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» در آذر ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد، رونمایی خواهد شده که البته باید این کار به مرحله اجرایی و عملیاتی برسد تا بتوانیم بازخوردهای آن را به دست آورده و با آزمون و خطا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی در پایان با اشاره به برگزاری بخش ویژه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر فجر» گفت: سمینارهای پژوهشی در این بخش از جشنواره تدارک دیده شده است که البته ما برحسب وظیفه با دبیر جشنواره مکاتبات و مکالماتی داشته‌ایم تا در صورت انتشار فراخوان این بخش، کمک و مشارکتی در برگزاری هر چه بهتر این بخش از جشنواره داشته باشیم.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

 

captcha