چند سال باید بگذرد تا آموزش قرآن عمومی شود؟
کد خبر: 3753582
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
گزارش ایکنا از کارگروه آموزش عمومی قرآن در خوزستان؛

چند سال باید بگذرد تا آموزش قرآن عمومی شود؟

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ کمیسیون آموزش عمومی قرآن با هدف عمومی کردن تسلط مردم بر روخوانی قرآن کریم تشکیل شده و مدیریت آن هم به عهده آموزش و پرورش است که البته به گفته مسئولان قرآنی این اداره‌کل در استان خوزستان نباید انتظار معجزه داشت و چند سالی باید بگذرد تا این امر محقق شود و البته دیگر دستگاه‌ها هم باید به کمک بیایند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی، آموزش عمومی قرآن کریم به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است. بر این اساس اداره‌ کل آموزش و پرورش استان خوزستان بر پایه دستورالعمل از نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در امور قرآنی دعوت کرده تا در این نشست حضور یابند؛ این نمایندگان شامل نمایندگان نماینده ولی‌فقیه در استان، استانداری خوزستان، اوقاف، تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، صدا و سیما، اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان، اداره‌کل ورزش و جوانان و اتحادیه مؤسسات قرآنی است. 

نخستین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم به مسئولیت و میزبانی آموزش و پرورش خوزستان در 10 آبان سال گذشته برگزار شد. در جلسات اول برگزاری این کمیسیون تعداد محدودی از اعضا حضور داشتند که البته این سنت در جلسات بعد هم تکرار شد و یکی در میان شاهد حضور این مسئولان بودیم که در بیشتر موارد مدیران نیامدند و به جای آن‌ها معاونان و یا مسئولان ادارات قرآن در جلسات حضور می‌یافتند.

نباید انتظار معجزه داشته باشیم
علی بلاسم، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: مشارکت‌ها در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم خوب بود.
وی ادامه داد: آموزش عمومی اولویت اول است یعنی اینکه حداقل روخوانی و روان‌خوانی را افراد بیاموزند. البته نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

چند سال باید بگذرد تا آموزش قرآن عمومی شود؟

تحقق توسعه آموزش عمومی قرآن چند سالی زمان می‌برد
بلاسم درباره اقدامان انجام شده ذیل کمیسیون آموزش عمومی قرآن توضیح داد: با تصمیماتی که اتخاذ شد برای همه فرهنگیان دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی برگزار شد. تفاهم‌نامه‌ای هم بین آموزش و پرورش و اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت منعقد شد که از ظرفیت مؤسسات در این زمینه برای پرورش استعداد دانش‌آموزان استفاده شود. همچنین ارتباط کاری بین آموزش و پرورش و ارشاد هم صورت گرفت. همچنین، تحقق توسعه آموزش عمومی قرآن چند سالی زمان می‌برد و شاید تنها آموزش و پرورش نتواند در این زمینه اقدام کند و کمک دیگر نهادها را هم می‌طلبد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: نمی‌توانم بگویم در زمینه آموزش عمومی قرآن کار نشده، اما کم کار شده است. در یک مؤسسه قرآنی درس می‌دهم. از روخوانی هم آغاز کردم. اگر هر مؤسسه بتواند این کلاس‌ها را برگزار کند باعث گسترش آموزش‌ می‌شود.

وی افزود: البته اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم حقیقت همان استقبال کم مردم و دانش‌آموزان است؛ مدیران دارالقرآن‌های ما مدرسه به مدرسه برای تبلیغ می‌روند، در جلسات مدیران و اولیاء شرکت می‌کنند اما استقبال کم است. خانواده‌ها و دانش‌آموزان مشغولیت‌های متعددی دارند، از سرگرمی در فضای مجازی تا شرکت در کلاس‌های کنکور و ورزش. اما با همه این اوصاف ماباید تمام سعی و تلاشمان را کنیم تا مصوبات خوبی از برگزاری این جلسات داشته باشیم.

چند سال باید بگذرد تا آموزش قرآن عمومی شود؟

اگرچه در یکی از نشست‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن یعقوب شلیش‌پور، معاون مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، بیان کرد: انتظار ما این نیست که در عرصه قرآن کریم تنها به صحیح‌خوانی و قرائت اکتفا کنیم. اعتقاد دارم که عرصه قرآن کریم باید گسترش یابد و دامنه این گسترش به کارکردی کردن آموزش‌های قرآنی منجر شود. کارکردی کردن این موضوع در تربیت نیروی انسانی است. توسعه‌یافتگی کشورها در گرو تربیت همین نیروهای انسانی است و چه منبعی مهم‌تر و عملیاتی‌تر از قرآن که می‌تواند نیروها را تربیت کند.

در نبود تشکیل جلسات شورای قرآن کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم محلی برای ارائه گزارش دستگاه‌های متولی امور قرآنی است
گرچه به نظر می‌رسد در نبود تشکیل جلسات شورای قرآن کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم محلی برای ارائه گزارش دستگاه‌های متولی امور قرآنی است، کمتر دیده‌ایم و شنیده‌ایم که شرایط عملی برای عمومی کردن قرآن به بحث گذاشته شود.

سخن از فرهنگ قرآنی و نقش آن در توسعه جامعه به فراوانی در جلسات قرآنی شنیده می‌شود. آموزش عمومی قرآن کریم یا همان تسلط عموم مردم بر روخوانی قرآن کریم از جمله اهدافی است که همه باید دست به دست هم دهند تا تحقق یابد. امید است که آموزش عمومی قرآن در خوزستان به سرنوشت شورای قرآن دچار نشود.

انتهای پیام

captcha