ریشه ناهنجاری‌های اجتماعی را در نظام آموزش و پرورش خود جستجو کنیم
کد خبر: 3753882
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
نسبت اخلاق و سیاست/۲

ریشه ناهنجاری‌های اجتماعی را در نظام آموزش و پرورش خود جستجو کنیم

گروه سیاست و اقتصاد - یک فعال سیاسی گفت: ریشه بداخلاقی‌ها، فساد و ناهنجاری‌های اجتماعی را باید در نظام آموزش و پرورش خود جستجو کنیم.

فاسدان امروز دانش‌آموزان تربیت نشده دیروز نظام آموزش و پرورش هستندجواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص رابطه بین سیاست و اخلاق اظهار کرد: این یک بحث فلسفی است که از گذشته‌های دور نیز مطرح بوده که نسبت اخلاق با سیاست چیست و همیشه این پرسش مطرح بوده که آیا اخلاق بدون سیاست ممکن است؟

وی افزود: برخی از دیدگاه‌ها، اخلاق بدون سیاست را مطرح می‌کنند؛ نگاه‌هایی نیز وجود دارند که رابطه‌ای بین اخلاق و سیاست قائل نیستند و تفکراتی نیز آمیختگی اخلاق و سیاست را مورد توجه قرار می‌دهند. ما معتقد به تعامل اخلاق با سیاست هستیم؛ یعنی سیاست در اخلاق تاثیر دارد و متقابلا اخلاق در سیاست تاثیرگذار است.

آرین‎منش بیان کرد: حاکمیت نمی‌تواند به اخلاق بی‌توجه باشد و به عنوان یک الگوی اخلاقی عملکرد مناسبی از خود ارائه نکند اما انتظار داشته باشد که آحاد مردم اخلاق را رعایت کنند؛ چنین چیزی ممکن نیست. 

این فعال سیاسی گفت: ما آمیختگی دین و سیاست را پذیرفتیم و معتقدیم دین در سیاست و سیاست در دین موثر است. مردم نیز اخلاق کارگزاران خود را مورد توجه و الگو قرار می‌دهند. اگر کارگزاران، سیاستمداران و حکمرانان الگوی اخلاق، درستی، صداقت و صلاح باشند، انتظار می‌رود که آحاد مردم نیز این امر را رعایت کنند اما اگر حاکمیت آلوده به فساد و رشوه شد، نباید انتظار داشت که آحاد مردم دست به مسائل سوء اخلاقی نزنند؛ بنابراین دین، اخلاق و سیاست با هم آمیخته است.

وی با بیان اینکه اخلاق، خویشتن‌داری است، عنوان کرد: اگر خویشتن‌داری، اراده و تقوا تقویت شد، می‎توانیم از تجاوز به حقوق دیگران پیشگیری ‌کنیم؛ در واقع اخلاق و خویشتن‌داری در فعالیت‌ها و مسائل اجتماعی اثر دارد؛ بدین معنی که ساخته شدن افراد، جامعه را می‌سازد. جامعه از انسان‌ها تشکیل شده و انسان‌های متخلق به اخلاق الهی و اسلامی، یک جامعه سالم را می‌سازند و برعکس فضای حاکم بر جامعه افراد را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد که این دو رابطه متقابل دارند.

آرین‎منش با اشاره به اینکه ریشه بداخلاقی‌ها، فساد و ناهنجاری‌های اجتماعی را باید در نظام آموزش و پرورش خود جستجو کنیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش مکانی است که انسان‌ها باید از دوران کودکی و نوجوانی در آن ساخته شوند اما به دلیل مشکلات اقتصادی نظام آموزش و پرورش ما مورد توجه قرار نگرفته و کارآمدی لازم را ندارد و نتوانسته خروجی مناسبی از انسان‌های تربیت شده و متخلق به اخلاق الهی و اسلامی تربیت کند؛ بنابراین دولتمردان و افراد فاسد امروز دانش‌آموزان تربیت نشده دیروز نظام آموزش و پرورش هستند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که جامعه‎ای آرام، مطمئن، سالم و متعادل داشته باشیم، نیازمند انسان‌های تربیت شده آگاهی هستیم که حاکمیت باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشد و تلاش لازم را انجام دهد اما به دلیل وجود کاستی در این زمینه، با انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و اخلاقی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: شاخص‌های بداخلاقی و نیز شاخص‌های مربوط به انحرافات اجتماعی، طلاق، سرقت، فساد و رشوه در طول 20 سال گذشته روند رو به افزایشی داشته و آمار زندانیان نیز افزایش یافته است. این موارد شاخص‌هایی هستند که نشان می‌دهند نظام جمهوری اسلامی کارآمدی لازم را در ترویج اخلاق و تربیت انسان‌ها نداشته است.

آرین‌منش بیان کرد: اگر ما بخواهیم که به گلوگاه‌ها توجه کنیم، باید نظام تعلیم و تربیت خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهیم.

انتهای پیام

captcha