«افسانه امیل و ممیل»؛ مهیای حضور در جشنواره تئاتر فجر
کد خبر: 3753884
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

«افسانه امیل و ممیل»؛ مهیای حضور در جشنواره تئاتر فجر

گروه فرهنگی ـ نمایش «افسانه امیل و ممیل» کاری از هنرمندان دورودی، منتخب سی‌امین جشنواره تئاتر فجر لرستان به‌منظور مرحله بازبینی جشنواره تئاتر در الیگودرز به روی صحنه رفت.

«افسانه امیل و ممیل»؛ مهیای حضور در جشنواره تئاتر فجر

به گزارش ایکنا از لرستان، نمایش افسانه امیل و ممیل به نویسندگی و کارگردانی شهاب امرایی کاری از گروه نمایش کاکتوس شهرستان دورود نمایشی با مضمون بومی و محلی است که در باور عامیانه مردم لرستان این قصه به این شکل اتفاق می‌افتد که امیل و ممیل دو برادر زمستانی هستند و دو نفس دزد و آشکار دارند.
امیل برادر بزرگ‌تر و دارای نفس «دزد» روز چهل و پنجم زمستان در اثر سرمای زیاد هویدا می‌گردد و ممیل برادر کوچک‌تر دارای نفس «آشکار» روز پنجاه و پنج زمستان که هوا کمی بهتر می‌شود خود را نشان می‌دهد .
چهل روز که از زمستان می‌گذرد امیل (چله بزرگ) به کوه می‌رود و زیر سنگ سیاه و بزرگی می‌نشیند. در این موقع سنگ سیاه بر روی او می‌افتد و امیل قادر به بلند کردن سنگ و بیرون کشیدن خودش نیست پس همان‌طور زیر سنگ می‌ماند.
پس‌از سپری شدن پنجاه روز از زمستان ممیل (چله کوچک) به فکر برادرش می‌افتد و پیش خود می‌گوید نکند در کوه برای برادرم امیل اتفاقی افتاده باشد؟ از این‌رو برای پیدا کردن برادر خود به کوه می‌رود.در این زمان (روز چهارم تا شانزدهم بهمن) طبق باور مردم هوا خیلی سرد می‌شود که آن‌را «ششله»
می‌گویند. یعنی تلاقی بین شش روز بعد از رفتن ممیل به‌دنبال برادرش که این دوازده روز هوا بسیار سرد می‌شود.
نویسنده نمایش این داستان عامیانه را با زندگی امروزی آداپته نموده است و زندگی خانواده‌ای جنگ‌زده لرستانی را به تصویر می‌کشاند . جنانچه نظر داوان بازبین جشنواره فجر مساعد باشد امسال شاهد گروهی نمایشی از شهرستان دورود در جشنواره بین‌المللی فجر خواهیم بود .

انتهای پیام

captcha