از غیبت مشکوک رئیس تا حضور مخالفان FATF + عکس
کد خبر: 3753928
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
حاشیه‌نگاری ایکنا از مراسم اختتامیه مسابقات قرآن/

از غیبت مشکوک رئیس تا حضور مخالفان FATF + عکس

گروه مسابقات ــ حضور نیافتن رئیس سازمان اوقاف در مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن در اراک که در اکثر ادوار شاهد حضور این مقام رده بالای سازمان اوقاف بودیم، گمانه‌زنی‌ها را در مورد تغییرات مدیریتی پیش‌ رو قوت بخشید.

از غیبت مشکوک رئیس تا حضور مخالفان FATF

به گزارش خبرنگار ایکنا اعزامی به اراک، سرانجام چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان به‌ کار خود پایان داد و برترین قاریان و حافظان قرآن کشورمان در سال 97 معرفی شدند.

مراسم اختتامیه این بخش صبح روز 16 مهرماه با حضور جمعی از مسئولان استانی و مدیران قرآن کشورمان برگزار شد. در ادامه به برخی حواشی این مراسم که با پخش زنده رادیو – تلویزیونی همراه بود نگاهی داشته‌ایم.
جای خالی میهمانان کشوری در مراسم اختتامیه و در ردیف اول سالن مسابقات به چشم می‌آمد. هر چند مدیران قرآنی و مسئولان استانی حضور پررنگی داشتند، اما حضور‌ سیاسیونی که این روزها تمام هم و غم خود را صرف تصویب لوایح مختلف کرده‌اند، می‌توانست برای قرآنیان دلگرم‌کننده باشد. همچنین عدم حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم، گمانه‌زنی‌های صورت‌گرفته در رسانه‌ها را مبنی بر تغییر رئیس سازمان اوقاف قوت بخشید.
مراسم اختتامیه هم همچون دیگر بخش‌های مسابقات که در روزهای گذشته برگزار شده بود، رسانه‌محور بود و حاضران در سالن گویی برای تماشای یک شوی تلویزیونی و نه مراسم اختتامیه مسابقات دعوت شده بودند.
هرچند رسانه‌ای شدن مسابقات و مراسم اختتامیه، معایب بسیاری به‌همراه دارد، اما در مراسم اختتامیه این حسن را نیز داشت که میهمانان و سخنرانان با مجری مراسم هم‌کلام شده و بسیار کوتاه صحبت می‌کردند. عمده مطالبی که میهمانان بیان می‌کردند نیز جهت‌دهی داده شده و براساس سؤالات مجری بود و همین باعث شد تا صحبت‌های مطرح شده برای مخاطب تلویزیونی و حاضر در سالن کاربردی‌تر باشد.

از غیبت مشکوک رئیس تا حضور مخالفان FATF
در حین برگزاری مراسم اختتامیه یکی از حاضران در سالن مسابقات با یک پارچه‌نوشته در سالن حضور یافت، پارچه‌نوشته‌ای که حاوی متنی اعتراضی در مورد تصویب یکی از لوایح چهارگانه FATF در مجلس شورای اسلامی بود. برگزارکنندگان مراسم البته بعد از چندین بار تلاش برای ممانعت از نمایش این پارچه‌نوشته، او را به‌ گوشه سالن هدایت کردند. فردی که این پارچه‌نوشته را روی دست داشت نابینا و پدر یکی از شهدای سرافراز استان مرکزی بود.
تعدادی از برگزیدگان مسابقات که باید تجلیل می‌شدند در سالن سرگردان بودند و جایی برای آن‌ها به‌ صورت ویژه تدارک دیده نشده بود. شایسته بود تدارکات مراسم برای برگزیدگان شرایط بهتری را در نظر می‌گرفت. همین بی‌برنامگی و سردرگمی برگزیده‌ها در سالن مسابقات باعث شد تا تعدادی از برگزیدگان، که عمدتاً از خراسان رضوی بودند، در زمان دریافت جوایز در سالن حضور نداشته باشند.
در این مراسم کلیپی از شهدای قرآنی مهاجر الی الله نیز پخش شد. در مراسم افتتاحیه هم یادی از این شهدا شده بود. اینکه با گذشت سه سال از آن فاجعه غم‌انگیز هنوز در مناسبت‌های قرآنی از آن نخبه‌های قرآنی یادی می‌شود، جای قدردانی دارد.

از غیبت مشکوک رئیس تا حضور مخالفان FATF
در این مراسم همچنین نماینده‌های کشورمان در دو رقابت بین‌المللی قرآن ایران و مالزی معرفی شدند. «مهدی غلام‌نژاد» و «محمدجواد مرادی» به عنوان نماینده‌های کشورمان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و «هادی موحدامین» به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی معرفی شدند. مهدی غلام‌نژاد در سال 97 علاوه بر کسب رتبه در مسابقات سراسری قرآن، در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان رتبه اول و در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت نیز رتبه دوم را به دست آورده بود تا به این ترتیب سه‌گانه خود را در مسابقات قرآن سال 97 تکمیل کند.
علاوه بر حضور نیافتن تعدادی از نفرات برگزیده بر جایگاه مسابقات، محمدجواد مرادی، دارنده رتبه اول این دوره از مسابقات، نیز به دلیل کسالت امکان حضور در سالن و دریافت جایزه را پیدا نکرد. در مورد جوایز نفرات برتر این مسابقات نیز روز گذشته، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به‌ صورت غیررسمی از افزایش جزئی جوایز نفرات برتر نسبت به سال قبل خبر داده بود.

از غیبت مشکوک رئیس تا حضور مخالفان FATF
همچنین با پایان یافتن مراسم اهدای جوایز به‌ نفرات برتر رشته حفظ کل قرآن کریم تعدادی از مسئولان حاضر در سالن اقدام به ترک سالن کرده و جمعیت حاضر در سالن نیز مبادرت به این کار کردند و در نتیجه تلاوت پایانی این مسابقات در حالی توسط محمدرضا مقدسی انجام شد که سالن تقریباً خالی از جمعیت بود و همین باعث شد تا وی تلاوت کوتاهی داشته باشد.
با به پایان رسیدن رقابت‌ها در بخش آقایان، مسابقات بخش بانوان از صبح روز 17 مهرماه آغاز می‌شود و تا روز 23 همین‌ماه ادامه خواهد داشت.

گزارش تصویری مراسم اختتامیه را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha