مافیای آموزش جایی برای تحقق عدالت آموزشی نگذاشته است/ برخی قوانین تسهیل‌کننده رانت هستند
کد خبر: 3754135
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴
در نشست فقر و عدالت اجتماعی عنوان شد:

مافیای آموزش جایی برای تحقق عدالت آموزشی نگذاشته است/ برخی قوانین تسهیل‌کننده رانت هستند

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «دست‌های خالی» که پیرامون فقر و عدالت اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اینکه مافیای آموزش جایی برای تحقق عدالت آموزشی نگذاشته است، گفت: برخی قوانین موجود در کشور تسهیل‌کننده رانت و تقویت کننده فقر آموزشی در جامعه هستند.

به گزارش ایکنا؛ نشست «دست‌های خالی»، پیرامون فقر و عدالت اجتماعی به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، امروز ۱۶ مهرماه و از ساعت ۱۴ در آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پرویز امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و سعید حاجی‌ناصری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه تنها مسیر توسعه و بهتر شدن جامعه امروز آموزش است، گفت: آموزش در کشور ما بعد از سال ۶۸ تبدیل به رانت شد و همین امر باعث شد تا امروز طبقات محروم جامعه امیدی برای تحقق عدالت آموزشی نداشته باشند. در این شرایط برای محرومین، بستر و مسیر آموزش بسته شده و به هیچ وجه عدالت آموزشی محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی کپی‌شده از فرانسه است، افزود: این درحالی است که آن‌ها در این ٧٠ سال شش بار این نظام را تغییر دادند و به‌روز کردند، اما ما همچنان مثل ٧٠ سال پیش رفتار می‌کنیم. همین مسئله باعث شده است که در حال حاضر ما در کشور بیش از ۲ و نیم میلیون دانش‌آموز داریم که از امکانات گرمایشی بی‌بهره هستند. در کنار آن، ما ٣ میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که یا شرایط تحصیل نداشته‌اند و یا با مردود شدن از مدرسه دل‌زده شده و دیگر به آن بازنگشته‌اند.

حسینی با بیان اینکه ذات انقلاب، مبارزه با تبعیض است، ادامه داد: روند آموزشی در کشور تبعیض بسیاری دارد و بسیاری از این تبعیض‌ها به علت‌های قانونی اتفاق افتاده است؛ ما در مورد سهمیه دانشگاه‌ها ۱۹ مورد داریم که ۲ مورد آن تنها عمومی و فاقد تبعیض است و ۱۷ مورد دیگر آن تبعیض‌آمیز است. برای مثال در خصوص سهمیه هیئت علمی و فرزندان آن‌ها که قانون آن را تصویب کرده است. این درحالی است که به‌طور میانگین حدود ۸۵ هزار هیئت علمی در کشور داریم که اگر هرکدام از آن‌ها ۲ فرزند داشته باشند، ۱۶۰ هزار نفر از هزینه بیت‌المال و بدون کمترین مشقتی وارد دانشگاه‌های دولتی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نظام آموزشی در کشور باید رایگان و بدون کمترین هزینه اتفاق بیافتد، تصریح کرد: دانشگاه رفتن در ایران یک فضیلت است. در تمام دنیا کسانی که طالب علم هستند، به دانشگاه می‌روند، در سوئیس تنها ٢٠ درصد مردم تحصیلات دانشگاهی دارند! دانش‌آموزان باید دنبال علاقه و استعدادشان باشند؛ تمام چهره‌های مشهور و پولدار دنیا، دنبال پول نرفتند، بلکه دنبال کار و علاقه‌شان رفتند.

وی بیان کرد: مطابق قانون اساسی ایران، آموزش رایگان است و مناطق محروم باید خدمات آموزشی رایگان داشته باشند تا عدالت اجتماعی محقق شود؛ اما چیزی که امروز مشاهده می‌کنیم، این است آموزش تبدیل به ابزاری برای رانت و ایجاد فاصله طبقاتی و فساد شده است. امسال ۲۰۰ میلیون کتاب درسی و ۲۲ میلیون کتاب کمک درسی چاپ جدید شده و این تنها به دلیل رانتی است که وجود دارد تا کتب کمک آموزشی به فروش برسد. برای این تعداد کتاب، ۶ هزار درخت از بین رفته است. ما به جای درختانی که برای تامین کاغذ برای کتاب‌های کنکور هر ساله بریده می‌شوند و هزینه بالایی می‌طلبد، می‌توانیم آن را برای فرزندانمان خرج کنیم و به آن‌ها کار بدهیم.

حسینی در ادامه گفت: در یک مقایسه آماری، جالب است بدانید که ما سالانه ۵ میلیارد دلار برای نظام آموزشی‌مان هزینه می‌کنیم، درصورتی‌که این رقم در ژاپن ٢٢٠ میلیارد دلار است. امروز دانشگاه‌های برتر ایران فرودگاهی هستند برای خروج نخبگان از کشور؛ به عنوان مثال دانشگاه شریف در مقطع لیسانس یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیاست، اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هیچ رتبه‌ای ندارد. چراکه دانشجویان مهاجرت می‌کنند! ما در مهاجرت نخبگان جزء رتبه‌های برتر هستیم درصورتی‌که آمار کلی مهاجرت از ایران این‌طور نیست و این به این معنی است که نخبگان از کشور مهاجرت می‌کنند. این عدالت آموزشی نیست که دانشگاه شریف در تهران باشد و شهر‌های دیگر از نعمت دانشگاه بی‌بهره باشند؛ لذا ما در هر شهر باید یک دانشگاه نمونه داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز موسساتی هستند که به مافیای کنکور دامن می‌زنند و تبلیغات فراوان ۳۵۰۰ میلیاردی در صدا و سیما دارند؛ آن‌ها این پول‌ها را از مردم به دست می‌آورند، اما جای دیگر هزینه می‌کنند. امروز مافیای کنکور با گردش مالی هشت هزار میلیاردتومان در کشور سرنوشت دانش‌آموزان و خانواد‌ه‌های ما را در دست گرفته است. فقط امسال هزارمیلیارد تومان هزینه مشاوره و کتاب کنکوری‌ها شده که عموما بی‌نتیجه می‌ماند و به نسبت جمعیت، تعداد کمی وارد دانشگاه می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از اینکه در سایت وزرات خارجه آمده است که اگر فرزندان سفرا و یا دیپلمات‌های ایرانی بخواهند در داخل کشور تحصیل کنند ۴۰ درصد هزینه‌های آن‌ها توسط وزارت خارجه پرداخت خواهد شد، گفت: این درحالی است که اگر همین فرزندان به کشور بازگردند، علاوه بر هزینه می‌توانند در پردیس‌ها و دانشگاه‌های داخلی به راحتی پذیرش شوند و ادامه تحصیل دهند.

حسینی با بیان اینکه این روند نوعی بی‌عدالتی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: چه دلیلی دارد ما به یک معلم در سیستان گاهی ۲۰۰ هزار تومان حقوق بدهیم و شخصی که فرزند سفیر است، اجازه داشته باشد از دانشگاه خارجی به دانشگاه داخلی منتقل شود و پزشکی بخواند و چهل درصد هزینه‌هایش را دولت ایران بدهد؟ با این شرایط ما از معلمانمان چه توقعی برای آموزش خلاقیت به دانش‌آموزان داریم؟ اگر ما می‌توانیم هزینه کنیم، چرا این پول نباید در آموزش و پرورش ما خرج شود؟ و آیا این فردی که به این صورت وارد دانشگاه شده، شرایط و کیفیت لازم برای پزشک شدن را دارد؟

وی اظهار کرد: امروز دانشگاه رفتن نه از روی علاقه بلکه اجبار جامعه است. سرابی که فرزندان و دانش‌آموزان برای آینده‌ای بهتر به آن وارد می‌شوند، اما در انتها و بعد از سال‌ها تحصیل حتی نمی‌توانند شغل مناسب و مورد علاقه‌شان را پیدا کنند، چرا که با انتخاب رشته‌ای که عموما مورد علاقه دانشجو نیست، آینده نیز مورد علاقه نخواهد بود؛ لذا با علاقه باید وارد عرصه علم و دانشگاه شد، اگر تشنه علم هستید و یا علاقه زیادی به یک رشته دارید، وارد دانشگاه شوید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اصلاح ساختار‌های آقازاده پروری و رانت در نظام آموزش ادامه داد: باید این ساختار‌ها را که همه آن‌ها هم قانونی است، از بین برد تا عدالت آموزشی محقق شود. انقلاب ما نیز بر اساس عدالت بنا شده بود و لذا باید کاری کنیم که ساختار‌های قانونی اصلاح شود یا هزینه‌ها صرف مدرسه عمومی شود.

به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست پرویزامینی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و سعید حاجی‌ناصری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به ارائه مطالبی پیرامون عدالت آموزشی در کشور پرداختند.
انتهای پیام
captcha