کفر و گناه مداوم جامعه را به ورطه نابودی می‌کشاند
کد خبر: 3754184
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
ویسکرمی:

کفر و گناه مداوم جامعه را به ورطه نابودی می‌کشاند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که اگر کسی حکم خدا را بشنود اما دوباره به ارتکاب گناه برخیزد بنده خدا محسوب نمی‌شود، روح بندگی را تسلیم در برابر خدا ذکر کرد و گفت: گاهی کفر زیاد می‌شود که فنای جامعه را به‌دنبال دارد،

 

کفر و گناه مداوم؛ از عوامل بر باد رفتن جامعه

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان و مفسر قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، درخصوص نکات تفسیری آیه ۲۷۷ سوره بقره با مضمون «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌»، اظهار کرد: مخاطب این آیه دو دسته هستند دسته اول کسانی‌که حکم خدا را شنیده اما رباخواری کنند و اینان به جنگ یا خدا برخواسته اما دسته دیگر کسانی هستند که نمی‌دانستند ربا حرام است اما به‌محض شنیدن دیگر از ربا پرهیز کردند.
وی با ذکر این مطلب که اگر کسی بعد از شنیدن حکم خدا به گناه قبلی خود برگردد تا ابد رستگار نخواهد شد، ادامه داد: تردید در حکم خدا و عدم تسلیم نشدن در برابر امر خدا خالد در جهنم را به‌دنبال دارد.
ویسکرمی با اشاره به این‌که هر کسی موعظه‌ای از خدا به او برسد و از گناه دست بکشد گناهان گذشته آن آمرزیده می‌شود، اضافه کرد: منافقین و کفار خلود در جهنم هستند.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که گاهی کسانی حکم خدا را می‌شنوند اما دوباره به ارتکاب گناه برمی‌خیزند، تصریح کرد: این افراد بنده خدا محسوب نمی‌شوند کمااینکه روح بندگی تسلیم در برابر خداست مثلاً ما می‌دانیم باید حجاب را رعایت کنیم اما حرمت حجاب را حفظ نمی‌کنیم.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که اگر روح تسلیم در کسی نباشد در زمره منافقین و کفار است، کمااینکه در شیطان روح تسلیم برابر خدا وجود نداشت، افزود: تمام کسانی‌که از یک مجرم دفاع کردند، هر کسی منافع شخصی را بر منافع انقلاب ترجیح داد در ایجاد مشکلات شریک است هر کس فامیل خود را به انقلاب ترجیح دهد در این وضع سهیم است و فردای قیامت باید پاسخگو باشد این در حالی‌است که هر کسی یک نمره ناحق به دانشجو داده در این وضع شریک است.
ویسکرمی با اشاره به این‌که برخی بیماری‌ها بر اثر جن است، اضافه کرد: در قرآ‌ن کریم فرد رباخوار به جن‌زده تشبیه شده است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ذکر این مطلب که اختلالی که در ربا است اختلال مادی نیست، تصریح کرد: ربا روح را خراب می‌کند و از نظر انسانی آسیب می‌بیند.

خداوند ربا را محو و صدقه را پرورش می‌دهد

این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که خدا ربا را کم‌کم محو می‌کند اما صدقه را پرورش می‌دهد، اضافه کرد: انسان‌ها باید از لحاظ تربیتی به جایی برسند که فکر کنند که اگر صدقه دهند برنده شدند نه این‌که طلا و سکه را ذخیره کنند این در حالی‌ است که یکی‌ از دلایلی که مردم به کمیته امداد اعتماد ندارند این است که می‌بینم صدقه من در جیب فردی می‌رود که مستحق نیست و خدا نگذرد از کسی که سبب عدم اعتماد مردم شود.
وی با اشاره به این‌که در جامعه‌ای که براساس صدقه باشد دل‌ها به هم نزدیک، معنویت زیاد و فقیر کم می‌شود، اضافه کرد: جامعه رباخوار حتماً نابود می‌شود و در نابودی آن هیچ شکی وجود ندارد.
ویسکرمی با اشاره به این‌که ربا همواره اثر منفی خود را می‌گذارد، خاطرنشان کرد: در آخرت صدقه مانند درختی در حال رشد است اما ربا هیچ چیزی در آخرت ندارد حتی آخرت را می‌خورد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که صدقه و ربا تأثیر دنیوی اخروی دارد، اضافه کرد: حاکم را نباید با مردم قاطی کرد گاهی حاکم سالم است اما مردم سالم نیستند کمااینکه تمام افراد زمان حکومت علوی سالم نبودند.
این مفسر قرآن‌کریم با ذکر این مطلب که خداوند به هر کسی به هر قیمتی کمک نمی‌کند، اضافه کرد: خداوند یاری‌گر کسی است که یاری‌گر خداوند باشد.
وی با اشاره به این‌که خداوند ظالمان را به پشتیبانی و همکاری قبول نمی‌کند، عنوان کرد: کفر و گناه مداوم از عوامل بر باد رفتن جامعه است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که گاهی کفر زیاد می‌شود که فنای جامعه را به‌دنبال دارد، تصریح کرد: خداوند کفر زیاد را دوست ندارد.
ویسکرمی با اشاره به این‌که اهل ایمان در دنیا خوف و حزنی ندارند و در آخرت هم اهل بهشتند، اضافه کرد: خداوند به کسانی‌که با عمل صالح در یک جامعه رباخوار زندگی می‌کند می‌فرماید سعی کنید خودتان را نجات دهید.

انتهای پیام

captcha