سوداگری با ارزاق عمومی/ جنگ صرفاً حمله نظامی نیست
کد خبر: 3754247
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
احتکار؛ خیانتی به خدا و مردم/۴

سوداگری با ارزاق عمومی/ جنگ صرفاً حمله نظامی نیست

گروه سیاست و اقتصاد - دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هرکسی که با ارزاق عمومی کشور سوداگری می‌کند باید با قوانین زمان جنگ با آن‌ها برخورد شود.

با محتکران باید با قوانین زمان جنگ برخورد شودفیروز ابراهیمی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اصلی‌ترین علل بروز احتکار در اقتصاد کشور اظهار کرد: زمانی که کالایی را با تفاوت زیادی از قیمت واقعی آن در رینگ بورس عرضه می‌کنیم و یک نظام نظارتی شفاف و کارآمد نداریم، همچنین تمام عرصه‌های اقتصادی مرتبط با دولت، توام با شک و شبهه است و نظام مالیاتی و بانکی نیز شفاف نیست، تمام این موارد به زمینه‎های ایجاد احتکار دامن می‌زند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پس از جریانات موضوع ارز یک نااطمینانی ایجاد شد و برخی از این احتکارات اگر در حوزه مواد اولیه و در کارخانه صورت بیگرد نمی‌توان آن را به عنوان احتکار شناخت.

فضای صنعت را مصون از فضای تنشی کنیم
ابراهیمی خاطرنشان کرد: امروزه گاهاً ما انبار کارخانجات خود را با انبار سوداگران اشتباه می‌گیریم اما در این امر باید تفکیک و تمایز را قائل شویم و فضای صنعت را مصون از فضای تنشی کنیم زیرا به اندازه کافی فعالان عرصه صنعت در این شرایط تشویش ذهن دارند.

وی بیان کرد: بخش اعظمی از احتکار انجام شده به سودجویی و به عواملی باز می‌گردد که هیچگونه پرونده مالیاتی ندارند و تحت نظارت سیستم نیستند و این عوامل به گرانی‌ها دامن می‌زند و به گمان من حاکمیت باید با نزدیک شدن به 13 آبان و آغاز مرحله دوم تحریم‌ها، با هر کسی که با ارزاق عمومی کشور سوداگری می‌کند، با قوانین زمان جنگ برخورد کند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این افراد عملا در صف دشمنان ما قرار گرفته‌اند؛ نباید کسی هر کالایی را به نیت گران‌تر فروختن دپو کند. بنابراین اگر بتوانیم یک سیستم شفاف در حوزه‌های مختلف اعمال کنیم، مردم نیز در بخش احتکار هوشیارتر خواهند شد.

در حال حاضر ما در جنگ قرار داریم
ابراهیمی در پاسخ به اینکه آیا احتکار صرفاً در زمان جنگ و قحطی صورت می‌گیرد، تأکید کرد: در حال حاضر نیز ما در جنگ قرار داریم. جنگ صرفا همان حمله نظامی نیست؛ جنگ‌های حال حاضر متفاوت با دهه‌های قبل است و عموما جنگ‌ها در حوزه سایبری، اقتصاد و منابع طبیعی و... رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: اکنون اثر بخشی سلاح‌های اقتصادی به مراتب بیشتر از سلاح‌های نظامی است و کاربردهای جنگ اقتصادی به مراتب نابودکننده‌تر از کابرد سلاح نظامی است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: بنابراین ما هم‌اکنون در یک جنگ تمام عیار با آمریکا قرار داریم و باید قواعد و قوانین زمان جنگ در این حوزه حاکم شود. 

ابراهیمی بیان کرد: زمانی که قطعات هواپیما را به ما نمی‌فروشند، این خود تحریم و یک نوع جنگ بشمار می‌آید. زمانی که نظام سلطه تصمیم گرفته که فروش نفت ما را به صفر برساند، این نیز نشانه‌ای از جنگ است. بسیاری از ارزاق و مواد اولیه ما وارداتی بوده و بیش از 90 درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است؛ لذا باید با هرکس که در جبهه دشمن قرار گرفته و در اشکال مختلف احتکار و گرانفروشی با دشمن همکاری می‌کند، برخورد شود. 

تحریم‌ها سفره مردم را کوچک کرده است
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به اندازه کافی تحریم‌ها سفره مردم را کوچک کرده است. اینکه یک تعداد زالو صفت نیز با ارزاق مردم بازی کنند و ما نیز از کنار آن‌ها بی‌تفاوت عبور کنیم، رویکرد صحیحی نیست و  ما را نیز گناه‌‌کار می‌کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: دولت در اولین اقدام می‌تواند خودش را برای مردم شفاف کند؛ بسیاری از این معضلات ریشه در خود دولت دارد. دولت در زمینه شفافیت باید ابتدا امر از خود آغاز کند و همچنین در کنار آن نیز نظارت را دخیل کند.

انتهای پیام

captcha