مربیان پرورشی؛ طلایه‌داران حوزه تربیت/ رویکردهای مدرسه‌محور را به مدرسه بازگردانیم
کد خبر: 3754370
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

مربیان پرورشی؛ طلایه‌داران حوزه تربیت/ رویکردهای مدرسه‌محور را به مدرسه بازگردانیم

گروه فرهنگی ـ سرپرست معاونت پرورشی آموزش و پرورش لرستان با تأکید بر لزوم بازگشت رویکردهای مدرسه‌محور به مدارس، گفت: با توجه به چالش‌های اساسی که در فراروی ما وجود داد نیاز به یک بازبینی و بازنگری جدی در برنامه‌های حوزه پرورشی و فرهنگی داریم.

بازنگری برنامه‌های حوزه پرورشی و فرهنگی ضروری است

به گزارش ایکنا از لرستان، اسدالله عباس‌زاده، سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان امروز، 17 مهرماه در جلسه انجمن علمی و صاحبنظران پرورشی که در دفتر معاونت پرورشی با هدف مشارکت و نقش‌آفرینی مربیان پرورشی برگزار شد، با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین و توجه ویژه این سند به حوزه پرورشی، گفت: با نگاه به سند تحول بنیادین خواهیم دید که در تمام شش ساحت تربیتی این برنامه حداقل پنج ساحت مستقیم و یا غیر مستقیم در ارتباط با فعالیت‌های حوزه پرورشی است.
وی افزود: از بدو تاسیس امور تربیتی در مراحل مختلف چون دوران تثبیت انقلاب، دوران جنگ و سازندگی این مأموریت سنگین بر دوش حوزه پرورشی بوده و امروز هم در دوران جنگ نرم بیشترین مطالبات بر دوش مربیان تربیتی است.

مربیان پرورشی؛ طلایه‌داران و سربازان گمنام حوزه تربیت

عباس‌زاده ادامه داد: می‌توانیم امروز ادعا کنیم مربیان تربیتی طلایه‌داران اصلی و سربازان گمنام و کسانی هستند که با همت انقلابی خود در این عرصه‌ تلاش و از میراث واقعی نظام و انقلاب در همه عرصه‌ها دفاع می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که مربیان در این عرصه با چالش‌هایی روبه‌رو هستند، اظهارکرد: گسستی که بعضاً بین فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در مدارس وجود دارد، کمبود نیروی انسانی در همه بخش‌ها و فقدان منابع مالی ازجمله این چالش‌ها هستند.
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: با همه مشکلات، مربیان پرورشی علاوه‌بر این‌که وظیفه انتقال ارزش‌ها و فرهنگ جامعه را بر دوش دارند زمینه کشف استعدادها و نیز شکوفایی استعدادهای دینی، قرآنی و فرهنگی را نیز فراهم می‌کنند.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بعد از نزدیک به چهار دهه تلاش و چالش‌های اساسی که در فراروی ما وجود داد نیاز به یک بازبینی و بازنگری جدی در برنامه‌های حوزه پرورشی و فرهنگی داریم.
عباس‌زاده با اشاره به این‌که امروز فضای تربیتی مدارس را باید مدیریت کرد بر ضرورت استفاده از نیروهای امور تربیتی در فضای تربیتی مدارس تأکید کرد و گفت: امروز آن‌قدر وظیفه اجرایی برای مدیران تربیتی در مدارس تعریف شده که خلاقیت و برنامه‌ریزی بر اقتضائات مدرسه‌ای و ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطبین و تمام فرصت‌های خوب را از مربیان تربیتی گرفته‌ایم.

لزوم بازگشت رویکردهای مدرسه‌محور به مدارس

وی مشغله کاری و حجم کار را از مشکلات این مربیان دانست و گفت: باید برنامه‌های رقابتی را از سطوح مختلف تعدیل و حذف کنیم، رویکردهای مدرسه‌محور را به مدرسه برگردانیم و تغییر رویه دهیم چرا که با این مدل نمی‌توانیم به اهداف تربیتی خود برسیم.
سرپرست معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تمرکز بر مدرسه و افزایش مشارکت دانش‌آموزان، کاهش فعالیت‌های رقابتی و ایجاد فعالیت‌های نشاط آور در سطح مدارس، گفت: دنبال فعالیت‌های خرد، اثربخش و کم‌هزینه مدرسه‌ای هستیم این در حالی‌است گزارش‌های بی‌نتیجه که وقت زیادی را از مربیان به خود اختصاص می‌دهد باید از فرایندها حذف شود.
عباس‌زاده ادامه داد: اگر بنا داریم براساس این سند به‌سمت تعلیم و تربیت تمام ساحتی حرکت کنیم باید به ساحت تربیتی، اخلاقی و اعتقادی دانش‌آموزان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، توجه به مفاهیم قرآنی و توسعه و بسط این برنامه‌ها زیربنای توجه به این ساحت است.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان افزود: باور ما این است توجه به قرآن و برنامه‌های دینی ما را به سمت کمال سوق می‌دهد و برای این‌که بتوانیم نسلی اخلاق‌مدار و دین‌دار تربیت کنیم باید توجه دانش‌آموزان را به مسائل قرآنی جلب کنیم.

انتهای پیام

captcha