بالا رفتن سرعت آموزش فارسی با فضای مجازی
کد خبر: 3754478
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳

بالا رفتن سرعت آموزش فارسی با فضای مجازی

رییس بنیاد سعدی با بیان اینکه دستیابی به فضای مجازی و آموزش‌های الکترونیک و استفاده از اینترنت، یکی از مهمترین اختراعات بشر بوده است، گفت: با استفاده از این فرصت‌ها می‌توانیم کارهای بزرگی برای گسترش زبان فارسی انجام دهیم و سرعت آموزش فارسی در جهان بالا می‌رود.

 به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: در ادامه برگزاری دوره های تخصصی فارسی آموزی و تربیت مدرس آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دوره تربیت مدرس مجازی در بنیاد سعدی برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این دوره دکتر حدادعادل، رییس بنیاد سعدی اظهار کرد: از اینکه شاهد برگزاری مراسم پایانی دوره ایی هستم که به خودی خود حکایت از پیشرفت ما در اجرای دوره های تربیت مدرس دارد، خوشحالم و این ادامه این دوره ها، کمک بسیار بزرگی به گسترش زبان فارسی در جهان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در تاریخ بشر اتفاقات مهمی افتاده که زندگی انسان ها را در همه دنیا عوض کرده است، گفت: مورخان تاریخ تمدن، نقاط عطف مهمی را برای پیشرفت علم یادآوری کردند مانند کشف آتش، اختراع چرخ و اختراع چاپ، که هرکدام تحولات زیادی ایجاد کرده اند، اما رایانه و اینترنت و به تبع آن، فضای مجازی و آموزش های الکترونیک شاید در میان اختراعات تمدن ساز از همه اختراعات بشر مهم تر بوده است.

حداد عادل افزود: از 30 سال پیش که معاون وزارت آموزش و پروش بودم، به آموزش زبان فارسی در خارج از کشور فکر می کردم، هنوز بنیاد سعدی تاسیس نشده بود و به قول سعدی « که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی»، عشق گسترش زبان فارسی داشتم. در آن سال­ها یک هندی که در روستایی در کوهپایه های هیمالیا ساکن بود، با من مکاتبه می کرد و از عشق و علاقه اش به یادگیری زبان فارسی می نوشت، اما الان به راحتی با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، کافی است برق در منطقه ای باشد و با فشردن یک دکمه در تلفن همراه یا رایانه آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه در برخی از دانشگاه های جهان، دوره های کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی و زبان های دیگر در فضای مجازی راه اندازی شده است، گفت: این نشان از اهمیت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی دارد و ما نیز در بنیاد سعدی به دنبال برگزاری دوره های آموزش مجازی هستیم اما هنوز به نتایجی که در نظر داشتیم، نرسیده‌ایم و مسلما اگر این کار بخواهد ادامه پیدا کند، باید تعداد بیشتری از تربیت مدرس مجازی برگزار شود و یک حرکت عمومی در کل کشور به وجود آید تا نیروی متخصص آموزش مجازی تربیت شود و به این ترتیب با استفاده از فضای مجازی، آموزش زبان فارسی را حتی در دورافتاده‌ترین نقاط جهان که امکان اعزام معلم نیست، گسترش دهیم.

بر اساس این گزارش، دکتر رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز با بیان اینکه در این کلاس ها شعار تمرین های عملی را مورد توجه قرار دادیم، گفت: در این دوره، کلاس « تربیت مدرس مجازی» ، « فناوری در آموزش مجازی» و « تولید محتوای الکترونیک» برگزار شد و مدرسان آموزش زبان فارسی آموختند چطور از فناوری برای آموزش مجازی استفاده کنند و دو بحث جدی محیط های همزمان و غیرهمزمان به آنها آموزش داده شد.

او با بیان اینکه شرکت کنندگان در دوره کاملا از کلاس ها راضی بودند و آن را مفید دانستند، افزود: در ارزیابی پایان دوره، چندین موضوع از جمله آزمون کتبی، آزمون شفاهی و به خصوص کار عملی مورد توجه بود به طوری که همه شرکت کنندگان ملزم به انجام پروژه اجرایی بودند. در این کلاس ها حجم مطالب و تکالیف عملی بسیار بالا بود تا یادگیری افزایش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: برای تریبت متخصصان بیشتر در حوزه آموزش مجازی، این کلاس ها در آینده نزدیک برای موسسه های فعال در امر آموزش زبان فارسی برگزار خواهد شد.

همچنین دکتر طوفان‌نژاد، مدیر تولید محتوای الکترونیکی بنیاد سعدی که خود یکی از مدرسان اصلی دوره تربیت مدرس مجازی بود، گفت: در آموزش مجازی، چهار رکن داریم؛ «معلم، یادگیرنده، بستر آموزشی، محتوای آموزشی»، که در حال حاضر در بنیاد سعدی بستر آموزشی با پیگیری معاونت آموزش و اداره فناوری و اطلاعات در حال آمده شدن است. برای محتوا نیز تقریبا به سمتی می رویم که بتوانیم تولید محتوای الکترونیکی داشته باشیم، برهمین اساس معلم مجازی هم یکی از ارکان اصلی است که موجب شد دوره تریبت معلم مجازی برگزار شود.

وی با بیان اینکه کتاب آموزشی «واژه» به عنوان نمونه کار عملی در این دوره تبدیل به محتوای الکترونیکی شد، گفت: البته این کار هنوز در خارج از بنیاد قابل عرضه نیست و به صورت تمرین و شروع تبدیل کتاب ها به محتوای الکترونیک انجام شد.

او خاطرنشان کرد: تولید محتوای الکترونیکی از کتاب ها، امری بسیار متفاوت است، چرا که یادگیرنده در فضای مجازی به سوالات پاسخ می دهد و سپس به سوال بعدی می رود و در نهایت نمره اش مشخص می شود. همچنین می تواند پس از آزمون، روی تصاویر رفته و نام واژه ها را یاد بگیرد بنابراین دراین نوع آموزش با یادگیرنده ها، کارهای تعاملی انجام می شود.

مدیر تولید محتوای الکترونیکی بنیاد سعدی درباره کلاس های مجازی گفت: در محیط مجازی آموزشی، استاد ضمن آموزش، تکلیف شرکت کنندگان در کلاس مجازی را همزمان بررسی می کند، موضوعات مختلف را طرح کرده و از شرکت کنندگان می خواهد که در پاسخ مشارکت کنند و اتفاق یادگیری در این محیط صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در این دوره، شرکت کنندگان پس از آموزش های لازم، محیط مجازی طراحی کردند و آموختند چگونه برای کتاب‌ها، محتوای الکترونیکی تهیه و تولید کنند تا فارسی‌آموزان راحتتر این زبان را یاد گرفته و به خاطر بسپارند و صحبت کنند.

طوفان‌نژاد در پایان گفت: سامانه مدیریت آموزش و ثبت نام ( ال ام اس) و همچنین محیط یادگیری مجازی در حال آماده شدن است و در آینده نزدیک این سامانه ها در وبگاه بنیاد سعدی قرار خواهند گرفت.

در پایان این مراسم، به شرکت کنندگانی که توانسته بودند در آزمون پایانی نمره قبولی کسب کنند، توسط رییس بنیاد سعدی، گواهی نامه رسمی اعطا شد.

انتهای پیام

captcha