سهم‌خواهی، چالش عبدالمهدی برای تشکیل کابینه عراق
کد خبر: 3754527
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
در گفت‌وگو با ایکنا عنوان شد؛

سهم‌خواهی، چالش عبدالمهدی برای تشکیل کابینه عراق

گروه بین الملل ـ رئیس شاخه جنبش سیاسی «عطاء» در کرکوک تصریح کرد: عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در عراق در انتخاب اعضای هیئت وزیران با چالشی جدی با نام «سهم‌خواهی» از سوی برخی احزاب و جریان‌های سیاسی مواجه است.

سهم‌خواهی؛ چالش عبدالمهدی برای تشکیل کابینه / شایسته‌سالاری؛ خواستی همگانی
عمار هدایت کهیه، فعال سیاسی عراق و مسئول دفتر «جنبش عطاء» عراق در استان کرکوک است. این جنبش در سال 2017 میلادی توسط فالح فیاض، رئیس سابق بسیج مردمی عراق و مشاور امنیت ملی این کشور تأسیس شده است.

عمار هدایت کهیه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره آخرین تحولات سیاسی اخیر عراق و انتخاب مسئولان ارشد سیاسی این کشور از جمله رئیس مجلس، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر گفت: کشور عراق طی روزهای اخیر شرایط بسیار پیچیده و دشواری را پشت سرگذاشت و پس از چندین ماه رایزنی و گفت‌وگوی فشرده میان احزاب و ائتلافات انتخاباتی این کشور در نهایت مسئولان ارشد عراق برای اداره کشور انتخاب شدند.
 
نگاهی ملی‌گرایانه

وی در ادامه با اشاره به این که مسئولان ارشد عراق با حکمت و خردورزی و با نگاهی ملی‌گرایانه انتخاب شدند، گفت: در حال حاضر، عادل عبدالمهدی، به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه شده و تلاش حداکثری وی این است که حکومتی را تشکیل دهد که بتواند عراق را از وضعیت فعلی پس از پیروزی بر داعش نجات دهد و اجازه بروز اختلافات دینی و قومی را در میان اقشار جامعه ندهد.

عمار هدایت کهیه ابراز امیدواری کرد که اعضای کابینه جدید از میان شخصیت‌های ملی‌گرا انتخاب شوند تا بتوانند در راستای سازندگی و توسعه همه بخش‌های کشور قدم بردارند، زیرا جنگ‌ها و تنش‌های ویرانگر‌ در عراق طی سال‌های اخیر باعث ریختن خون بسیاری از مردم بی‌گناه و تخریب بسیاری از زیرساخت‌های این کشور شده است.
 
وزرای باکفایت، شایسته و باتجربه

مدیر شاخه جنبش «عطاء» در کرکوک گفت: اگر نخست‌وزیر اعضای هیئت وزیران را از میان افراد شایسته، باکفایت و باتجربه و مورد توافق همه طرف‌های سیاسی عراق انتخاب کند، موفق خواهد شد، اما اگر عکس این موضوع اتفاق بیافتد و افرادی که شایستگی ندارند از سوی احزاب سیاسی برای تصدی پست‌های وزارتی تحمیل شوند، با چالشی جدی در آینده مواجه خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا عادل عبدالمهدی از آزادی عمل کامل برای انتخاب کابینه برخوردار است، تصریح کرد: طبعا وی در انتخاب وزیران کاملا آزاد نیست، زیرا نظام حاکم در عراق ریاستی نیست و ملت رئیس‌جمهور را انتخاب نمی‌کنند، بلکه سیستم حاکم بر عراق یک نظام پارلمانی است و نمایندگان و احزاب سیاسی نقش عمده‌ای در تشکیل حکومت دارند، بنابراین نخست‌وزیر مجبور است تا در انتخاب وزیران، احزاب سیاسی را راضی نگه‌دارد و وزیران را از میان این احزاب انتخاب کند، این امر اشتباه نیست اما امیدواریم افرادی انتخاب شوند که دارای شایستگی و صلاحیت‌های سیاسی برای تصدی‌گری مناصب وزارتی باشند و قدرت این را داشته باشند که بتوانند دولت را به نحو احسن اداره کنند.

عمار هدایت کهیه درباره درخواست مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی برای انتخاب وزرای دفاع وکشور از میان افراد فراحزبی و جناحی گفت: مقتدی صدر به‌عنوان رهبر ائتلاف سائرون در انتخابات اخیر پارلمانی عراق خواهان تشکیل حکومت تکنوکرات است و این موضوع مورد تأیید ما نیز هست.
سهم‌خواهی؛ چالش عبدالمهدی برای تشکیل کابینه / شایسته‌سالاری؛ خواستی همگانی
عمار هدایت کهیه با تأکید بر این که وزرای وزارت‌خانه‌ها و به‌ویژه وزارت‌خانه‌های امنیتی باید دارای ایده مستقل باشند تا بتوانند این وزارت‌خانه‌ها را اداره کنند، گفت: نظر مقتددی صدر مبنی بر این که انتخاب وزرای کشور و دفاع  از میان افراد فراحزبی و فراجناحی صورت گیرد، باید مورد توجه جدی باشد، اما بار دیگر تأکید می‌کنم که نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در تشکیل حکومت صددرصد آزاد نیست و در معرض فشارهای سیاسی از سوی برخی احزاب برای تحمیل نامزدهای خود در تصدی پست‌های وزارتی قرار دارد.
 
حکومت تکنوکرات

 وی افزود: پیشنهاد تشکیل حکومت تکنوکرات اگر اجرایی شود خیلی خوب است، زیرا باعث به‌وجود آمدن ایده‌های جدید و هرچه بهتر اداره شدن کشور و پویایی جامعه می‌شود.
 
دخالت آمریکا

وی همچنین درباره نقش آمریکا در روند سیاسی اخیر عراق گفت: متأسفانه دخالت آمریکا در تحولات سیاسی عراق بی شباهت هم به اشغال عراق در بین سال‌های 2003 تا 2005 نبود و آمریکا در تلاش بود تا اتحاد ملی عراق را از بین ببرد و بین احزاب مختلف اختلاف‌افکنی و آنها را از یکدیگر دور کند، اما خوشبختانه موفق نشد و در انتخاب نخست‌وزیر هم یک اتفاق‌نظری در عراق وجود داشت و امیدواریم که همه کشورها از جمله آمریکا در راستای ثبات کشور عراق قدم بردارند، زیرا ثبات عراق، ثبات منطقه است و هرکسی برای بی‌ثباتی عراق برنامه‌ریزی کند، در حقیقت برای نابودی منطقه و آسیب‌های انسانی و از بین رفتن منطقه غرب آسیا برنامه‌ریزی کرده است.
سهم‌خواهی؛ چالش عبدالمهدی برای تشکیل کابینه / شایسته‌سالاری؛ خواستی همگانی
 
جایگاه بسیج مردمی

وی درباره جایگاه نیروهای بسیج مردمی در حکومت آینده عراق گفت: الحشد الشعبی(بسیج مردمی) یک نهاد نظامی عراقی است که در آزادی این کشور از چنگال گروه تروریستی داعش نقش به‌سزایی داشت و طبعا به نقش خود در حوزه‌های امنیتی و سیاسی ادامه خواهد داد و امیدواریم که حقوق همه و به‌ویژه حقوق شهدای بسیج مردمی و خانواده‌های آنها داده شود؛ ورود بعضی از فرماندهان این هیئت به پارلمان عراق به معنای ورود این نیرو به مجلس نیست و حکومت عراق باید به بسیج مردمی توجه بیشتری بکند و به آن بها دهد، زیرا این افراد ضامن اتحاد و یکپارچگی عراق است.
 
روابط با همسایگان

عمار هدایت در پایان این گفت‌وگو به تعامل عراق با کشورهای همسایه و جهان در حکومت آینده اشاره کرد و گفت: گفت‌وگو پایه و اساس روابط است و باعث تقویت روابط میان کشورها می‌شود، معتقدم که عراق باید در راستای مصالح امنیتی و انسانی منطقه مذاکرات جدی‌ را با دولت‌های همسایه و جهان شروع کند، ما به ثبات اقتصادی، امنیتی و سیاسی نیاز داریم و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دولت و ملت عراق از آن برخوردار هستند، تحقق این امر دور از دسترس نیست و عراق از طریق ایجاد رابطه حسنه با کشورهای همسایه قدرتمندتر خواهد شد.
 
نمایندگان پارلمان عراق طی جلسه 24 شهریورماه با 169 رأی، محمد الحلبوسی، رئیس ائتلاف انتخاباتی «الأنبار هویتنا» و استاندار سابق الانبار را به عنوان رئیس جدید پارلمان انتخاب کردند و پارلمان عراق در جلسه 10 مهرماه نیز برهم صالح را به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب کرد و وی نیز به فاصله کوتاهی پس از انتخاب به این سمت از سوی نمایندگان پارلمان، عادل عبدالمهدی را به عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت کرد تا بدین ترتیب با پایان یک رقابت حساس سیاسی ـ که در ماه‌های اخیر به اوج خود رسیده بود و حواشی را نیز در پی داشت ـ آرایش سیاسی عراق در سال‌های پیش روی مشخص شود.
 
انتهای پیام
captcha