طرح شکایت از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی نتیجه فعال‌کردن دیپلماسی است
کد خبر: 3754751
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
احمد شوهانی:

طرح شکایت از آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی نتیجه فعال‌کردن دیپلماسی است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به طرح دو شکایت علیه امریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی ایران گفت: دیپلمات‌های ما در خارج از کشور اساسا حقوق می‌گیرند که در چنین مواقعی فعالانه حاضر شده و از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنند و این در واقع بخشی از دیپلماسی فعال برای تأمین منافع ملی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم کشورمان است.

احمد شوهانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ارزیابی خود از دستور کار قرار گرفتن رویکرد مقابله حقوقی علیه آمریکا در دستگاه دیپلماسی با طرح دو شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه گفت: بارها مشاهده شد که امریکایی‌ها به ناحق و بدون سند و مدرک در چند دهه گذشته در دادگاه‌های داخلی خودشان ایران را محکوم کردند و اموال و دارایی‌های کشور را بلوکه کرده یا آن را تصرف کردند و در طرف مقابل ما هم غالبا سکوت کردیم یا منفعلانه صرفا این اقدامات را محکوم کردیم.

ارزیابی مثبت از رویکرد مقابله حقوقی علیه امریکا

وی افزود: اما سؤال این است که چرا از ظرفیت‌هایی که در عرصه بین‌المللی وجود دارد استفاده نکنیم، لذا این رویکرد وزارت امور خارجه را مثبت ارزیابی می‌کنم. درست است که اغلب احکام این دادگاه‌ها ضمانت اجرایی ندارد، اما باعث می‌شود افکار عمومی جهانی در جریان اختلافات ایران و آمریکا قرار گرفته و حقانیت ایران را متوجه شوند و هم اینکه در آینده ممکن است از این اقدامات ناحق علیه کشورمان جلوگیری شود.

شوهانی در خصوص تجربه مثبت استفاده از ابزار حقوقی در عرصه بین‌المللی علیه آمریکا گفت: سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی یک ظرفیت‌هایی دارند که باید از آن استفاده کرد زیرا بودجه آنها را کل دولت‌ها تأمین کنند و بعضا برخی کشورها از ظرفیت این نهادها علیه ما استفاده کردند و نمونه آن امارات متحده غربی بود که در پرونده کرسنت از این ظرفیت بین‌المللی علیه ایران استنفاده کرد.

دیپلمات‌ها برای اعلام موضع و محکومیت حقوق نمی‌گیرند

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: دیپلمات‌های ما در خارج از کشور اساسا حقوق می‌گیرند که در چنین مواقعی فعالانه حاضر شده و از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنند و نه اینکه صرفا به اعلام موضع و محکومیت اقدامات علیه کشورمان بپردازند. در واقع بخشی از دیپلماسی فعال به معنای استفاده از همه ابزارهای حقوقی و سیاسی و ظرفیت مجامع و نهادهای بین‌المللی برای تأمین منافع ملی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم کشورمان است.

شوهانی تأکید کرد: صدور قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری به نفع کشورمان هم نشان داد که همه چیز هم در اختیار قدرت‌های بزرگ نیست و به جز شورای امنیت سازمان ملل متحد که با رأی وتوی قدرت‌های بزرگ تبعیض‌‌آمیز عمل می‌کند، سازمان‌ها و نهادهایی هستند که کاملا متکی به رأی قدرت‌های بزرگ نیستند و می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد و از این جهت این رویکرد دستگاه دیپلماسی رویکرد درستی است که باید فعال‌تر شود و اجازه ندهیم آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر علیه ما تشکیل پرونده دهند و ما را محکوم کنند و ما صرفا در قالب سخنرانی و اعلام موضع آنها را محکوم کنیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان ابراز کرد: کشورمان وکلا و حقوقدانان بسیار توانمندی دارد که می‌توان از ظرفیت علمی و تخصصی انها بهره برد و زمانی که چند بار علیه قدرت‌ها در عرصه بین‌المللی با مدارک و مستندات طرح شکایت کنیم و علیه انها رأی بگیریم قطعا در آینده از اقدامات ظالمانه آنها کاسته خواهد شد.

انتهای پیام

captcha