چگونگی فعال‌سازی ظرفیت‌های انسانی و فرادینی راهپیمایی اربعین/ دو نقش مهم تشکل‌های مردمی
کد خبر: 3754790
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
صباح زنگنه تشریح کرد:

چگونگی فعال‌سازی ظرفیت‌های انسانی و فرادینی راهپیمایی اربعین/ دو نقش مهم تشکل‌های مردمی

گروه سیاسی ــ تحلیلگر مسائل جهان اسلام با بیان اینکه وحدت جهان اسلام بر محور حب امام حسین(ع) با توسعه مفاهیمی مانند وفاداری، صداقت، اخلاص، خدمت، اصلاح جامعه و همبستگی در راه اهداف والای انسانی امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: حتی با این نگاه به راهپیمایی اربعین می‌توان آن را به یک پدیده انسانی، فرامذهبی و فرادینی بدل کرد که همه انسان‌ها، ادیان، مذاهب و گرایش‌ها جایی برای خود در این حرکت عظیم پیدا کنند و به برقراری یک فضای جدید مبتنی بر صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز، عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم کمک کنند.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل جهان اسلام، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت راهپیمایی اربعین به مثابه یک ابزار مؤثر دیپلماسی عمومی و قابلیت‌های فرامرزی و فرااسلامی این پدیده در عصر حاضر، گفت: مفاهیم بسیار بالنده و سازنده‌ای در زیارت اربعین است و اوج خاصی هم در آن وجود دارد. اجرای این مفاهیم در زندگی اجتماعی و فردی طبیعتاً منتج به تحول در رویه‌ها، روابط، آینده‌نگری‌ها، بینش‌ها و چشم‌اندازها خواهد شد.

حرکت به سمت وحدت جهان اسلام با توسعه مفاهیم والای عاشورا و اربعین حسینی

وی اضافه کرد: مهم آن است که این مفاهیم عمیق به درستی تبیین شود و مبانی فکری و تحولات فردی و اجتماعی بر پایه عشق به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) شکل بگیرد. در عشق به امام حسین(ع) مفاهیمی مانند وفاداری، صداقت، اخلاص، خدمت، اصلاح جامعه و همبستگی در راه اهداف والای انسانی جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر بتوان این مفاهیم را توسعه داد، طبعاً می‌توان به وحدت جهان اسلام و هماهنگی و همبستگی بیشتر ملت ایران با ملت عراق و سایر ملت‌هایی که به این حرکت عظیم می‌پیوندند دست یافت.

زنگنه اظهار کرد: با وجود چنین نگاهی به راهپیمایی اربعین، این پدیده به یک پدیده انسانی، فرامذهبی و فرادینی بدل شده و همه انسان‌ها، ادیان، مذاهب و گرایش‌ها می‌توانند جایی برای خود در این حرکت عظیم پیدا کنند و به برقراری یک فضای جدید مبتنی بر صلح، همزیستی مسالمت‌امیز، عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم کمک کنند.

چرا دولت‌های سلطه‌گر با این حرکت انسانی گسترده مخالف‌اند

زنگنه درباره نگاه دشمنان جهان اسلام به این راهپیمایی عظیم و ضرورت فهم بیشتر در جهان اسلام از تأثیرات این حرکت گفت: به هر حال یک حرکت چندین میلیونی در یک فاصله زمانی معین بر محور عدالت‌طلبی، مساوات‌گرایی، اصلاح‌طلبی، ایجاد تغییرات مثبت، خدمت به همدیگر و بذل و بخشش به جای توقع دریافت چیزی می‌تواند برای همگان جذاب باشد و نه تنها در منطقه، بلکه در جهان می‌تواند تحول‌آفرین است و به همین دلیل آن‌هایی که نگران یک حرکت انسانی جدی گسترده هستند، که عموماً شامل دولت‌های استعمارگر، سلطه‌گر و قدرت‌طلب می‌شود، سعی می‌کنند این جریان را منحرف یا در آن اختلال ایجاد کنند یا اینکه آن را  به فروپاشی سوق دهند.

این کارشناس مسائل جهان اسلام بیان کرد: بر همین مبنا باید با آگاهی تمام نسبت به برنامه‌ها و تحرکات مخالفان جریان راهپیمایی اربعین اندیشید و از اینکه خودمان جزئی از عوامل تخریب این حرکت عظیم شویم ممانعت کرد.

تشکل‌های مردمی و ایفای دو نقش پیش‌برنده حرکت و جلوگیری از انحراف جریان راهپیمایی اربعین

زنگنه در خصوص نقش تشکل‌های مردمی برای آگاه‌سازی زائران نسبت به طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان این راهپیمایی برای فعال کردن دوگانه‌های مصنوعی شیعه ـ سنی و عرب ـ عجم گفت: تشکل‌های مردمی در این زمینه نقش مهمی دارند و آن‌ها می‌توانند با ارزیابی و بررسی گذشته و تحولات رخ داده در منطقه به نتایج روشنی برسند و خودشان هم عامل پیش‌برنده این حرکت باشند و هم از انحراف یا ضایع شدن این حرکت جلوگیری کنند.

وی در پایان یادآور شد: در واقع بهترین عامل تقویت و صیانت راهپیمایی اربعین تشکل‌های مردمی هستند و دخالت دولت‌ها در این مسائل نمی‌تواند آثار مثبت تشکل‌های مردمی را داشته باشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

 

captcha