حافظ آیینه‌ تمام‌نمای تاریخ ایران است/ همساز کردن ناهمسازی‌ها؛ هنر خواجه راز
کد خبر: 3755050
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
تبادار:

حافظ آیینه‌ تمام‌نمای تاریخ ایران است/ همساز کردن ناهمسازی‌ها؛ هنر خواجه راز

گروه فرهنگی ـ استاندار فارس با بیان اینکه حافظ فرهنگ پویا و زنده ایرانی است، گفت: حافظ آیینه تمام‌نمای تاریخ ایران است.

به گزارش ایکنا از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس شامگاه پنج‌شنبه، 19 مهرماه در مراسم یادروز حافظ که در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار شد، حافظ را شاعر عشق و عرفان برشمرد و گفت: حافظ گنجینه شعر و شعور و فرهنگ پویا و زنده ایرانی است.
وی با بیان اینکه حافظ آیینه تمام‌نمای تاریخ ایران است، افزود: این شاعر پارسی‌گوی یکی از بزرگ‌ترین نابغه‌های نظم فارسی و جهان است که شعرای نامدار جهان در برابر نبوغش سر تعظیم فرود آورده‌اند تا آنجا که سید قطب، ادیب و شاعر مصری دیوان حافظ و ترجمه عربی آن را هدیه‌ای به دنیای عرب و آن را ثروتی ادبی و رستاخیزی در اندیشه و هنر و احساس به شمار می‌آورد.

شناخت حافظ، شناخت وجوه پوشیده وجود ایرانیان است
تبادار با تأکید بر اینکه شناخت حافظ، شناخت وجوه پوشیده وجود ایرانیان است، گفت: اگر تا همین امروز سلفی‌گری و ظاهرپرستی کسانی مثل ابن تیمیه چه در ایران و در میان شیعیان و چه در میان اهل سنت رونق نگرفته است، باید دلیل آن را در دولت بی زبان شاعران بزرگ ما از جمله حافظ جست‌وجو کرد.
استاندار فارس ادامه داد: اگر حافظ آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف را دانسته که با دوستان مروت و با دشمنان مدارا این توصیه ناشی از فهم اوست نسبت به نظری که در باب انسان و محدودیت‌های وجود او دارد.

در جامعه آرمانی حافظ خودپرستی و تحقیر دیگران مذمت می‌شود
وی یادآور شد: جهان مطلوب حافظ، جهان رندان یا دنیای رندانه‌ای است که اگر محقق شود هر آزاده‌ای که به جست‌وجو گوهر خویش برآید، در آن به کام دل می‌رسد و جامعه آرمانی حافظ، خراب آبادی است که در آن خودپرستیدن و تحقیر دیگران نقش خرابی دارد.
تبادار تأکید کرد: خرابات حافظ آبادترین جای زمین است، شهر عشق است که شهروندان آن همه عاشقانی خواهند بود که پاکبازی و یک رنگی و آزاد فکری را به عنوان دستاوردهای خطیر آفرینش برای همگان ضروری  ولازم می‌بینند.
استاندار فارس ادامه داد: در این آرمان شهر ریا و سالوس و خودبینی و زهدفروشی و نصیحت بیجا و غیره راهی نیست و گشاده دلی دگربینی و یک رنگی اهورایی‌ترین مفاهیم در این دنیای دلپذیر حافظ است و طبعاً در چنین جایی نه از جنگ خبری است و نه از ظلم و عدل و انصاف و مروت پیوسته مدنظر است و نامردمی، مردود و عشق به انسان و انسانیت چون مشعلی در سینه‌ها زبان می‌کشد.

حافظ معنایی از قرآن حفظ کرده که جهان را نجات می‌دهد
 وی با تأکید بر اینکه اگر کسانی می‌خواهند رمز نفرت ایرانیان از خونریزی را بفهمند باید بتوانند با عالم حافظ آشنا شوند، گفت: حافظ معنایی از قرآن را حفظ کرده است که امروز می‌تواند ما و جهان را نجات دهد؛ آنچه که به تعبیر خود او جمع میان لطایف حکمی با کتاب قرآنی است آنجا که «ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد، لطایف حکمی با کتاب قرآنی».
استاندار فارس افزود: برای فهم این معنی باید بتوانیم به صدای او گوش فرا دهیم و آشنایان این را به خوبی با مشکلات و خطرات آن آشنا هستند.

هنر حافظ همساز کردن ناهمسازی‌هاست
تبادار با بیان اینکه هنر حافظ همساز کردن ناهمسازی‌هاست، گفت: او هم زمین را دارد و هم آسمان و هم تن را محترم می‌شمارد و هم جان را و در مکتب تلفیقی عشق که از نظر حافظ بر همه مکاتب رجحان دارد، صنم و صمد هر دو خواستنی و جمع شدنی است.
وی بیان کرد: عشق حافظ اکسیر حیات و کیمیای مراد و یا به تعبیر علمی و زمینی آن تیزابی است که هر خار و سنگ نادلپذیری را در خود حل می‌کند که به زبان خودش «در حریم عشق نتوان زد دم از گفت و شنید، زان که جمله اعضا چشم باید بود و گوش».

حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می‌داند
استاندار فارس با تصریح اینکه حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می‌داند، گفت: آثار او بیش از آنکه تعلیمی باشد تربیتی است؛ او در پی انسان‌سازی است و مدرسه کتاب و بحث را قیل و قال می‌داند.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به درخواست رئیس انجمن دوستداران حافظ مبنی بر اهمیت حفظ و رسیدگی آب رکن‌آباد تأکید کرد که از شهردار و مدیرکل میراث فرهنگی انتظار دارم تا این مهم را به فوریت دنبال کنند.
انتهای پیام

captcha