گزارش ایکنا از بیست و دومین یادروز حافظ در شیراز
کد خبر: 3755052
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۳

گزارش ایکنا از بیست و دومین یادروز حافظ در شیراز

گروه فرهنگی ـ مراسم بزرگداشت بیست و دومین یادروز حافظ در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فارس، مراسم بزرگداشت بیست و دومین یادروز حافظ شامگاه پنجشنبه، 19 مهرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی و اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌های داخلی و خارجی در آرامگاه خواجه اهل راز برگزار شد.
در این مراسم صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به برگزاری بیست و دومین یادروز حافظ گفت: امسال موفق شدیم تا این بزرگداشت را همراه با سیزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در شیراز برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه 250 نفر از اساتید دانشگاه‌های کشورهای مختلف در این گردهمایی و همچنین برنامه‌های یادروز حافظ در شیراز گردهم آمده‌اند، افزود: برنامه‌های یادروز حافظ از 18 مهرماه آغاز شده است که از این روز حافظ نشست‌های علمی حافظ پژوهی برگزار می‌شوند.
سهرابی با تصریح اینکه در این نشست‌های علمی اندیشمندان داخلی و خارجی به ارائه مقالات خود می‌پردازند، گفت: نشست‌ علمی یادروز حافظ در صبح روز جمعه، 20 مهرماه نیز  در محل تالار حافظ شیراز ادامه می‌یابند.
دبیر ستاد بزرگداشت یادروز حافظ در ادامه سخنان خود گفت: همه ضرورت تبدیل شدن این بیت شعر به یک منظر فکری مهم در جامعه واقف شده‌ایم که در آن حافظ گفت «به بال و پر مرو از ره که تیر پرتابی هوا گرفت زمانی ولی به خاک نشست».
وی در بخش پایانی سخنان خود از تمام دست‌اندرکاران این برنامه اعم از میراث فرهنگی، بنیاد فارس‌شناسی، انجمن حافظ شناسی، شهرداری شیراز و غیره قدردانی کرد.
منصور پایمرد، رئیس انجمن دوستداران حافظ در ادامه این برنامه بعد از قرائت غزلیاتی از خواجه اهل راز، از مسئولان درخواست کرد تا آب رکن‌آباد شیراز که سابقه تاریخی دارد، احیا کنند.
در بخش دیگری از این برنامه اسماعیل تبادار، استاندار فارس به سخنرانی پرداخت که در آن اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حافظ داشت و تأکید کرد که حافظ فرهنگ پویا و زنده ایرانی و همچنین آیینه‌تمام نمای تاریخ ایران است.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز سخنران دیگر این مراسم بود که وی نیز به بیان نکاتی درباره ابیات و غزلیات حافظ منطبق با شرایط روز پرداخت و تأکید کرد که اشعار حافظ در سلامت اجتماعی و معنوی به ما کمک می‌کند.
آخرین سخنران این برنامه که با نزول رحمت الهی نیز همراه شده بود، علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که تلاش کرد تا سخنرانی خود را به دلیل بارش باران کوتاه کند.
وی در سخنرانی خود با بیان اینکه هنر حافظ در غزل پیوند عینی جامعه بود، گفت: غزل حافظ نوعی بدیع در ادبیات فارسی و در معنا و نفس جدید بود چون هم عارفانه بود و هم عاشقانه پس می‌توان گفت حافظ شعری نو آفرید.
پایان‌بخش برنامه‌های بزرگداشت یادروز حافظ رونمایی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی» اثر محمدرضا شفیعی کدکنی با حضور مسئولان بود.
یادآور می‌شود، نشست‌های علمی و مراسم اختتامیه بیست و دومین بزرگداشت یادروز حافظ صبح فردا، 20 مهرماه همزمان با یادروز این شاعر بزرگ پارسی‌گوی در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

captcha