حقیقتی که در میان تجملات روضه‌های زنانه گم می‌شود
کد خبر: 3755062
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

حقیقتی که در میان تجملات روضه‌های زنانه گم می‌شود

گروه معارف- در روزگاران نه چندان دور، مجالس عزاداری با یک استکان چای و یک خرما برگزار می‌شد و بیشتر قصد بر شناخت اهل بیت(ع) بود اما در سال‌های اخیر هدف اصلی این مجالس به فراموشی سپرده شده است و انگار تنها نشان دادن ظاهر زندگی، هدف اصلی این مجالس شده است.

حقیقتی که در میان تجملات روضه‌های زنانه گم می‌شود

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، اصل مجالس مذهبی بانوان که در منازل برگزار می‌شود بسیار سودمند است، چراکه در آشنایی فرزندان خانواده با فرهنگ عزاداری برای اهل بیت(ع) بسیار مؤثر است.
از دیرباز نیز مجالس عزاداری زنانه نقش بسزایی به خصوص در آشنایی کودکان با فرهنگ اسلامی داشته است چرا که کودکانی که همراه مادران خود در این مراسم شرکت می‌کردند با فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا می‌شدند.
اما ورود خرافات و بدعت‌های مختلف به این مراسم از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر باعث نگرانی مسئولان و متولیان فرهنگی به ویژه مراجع تقلید شده است.
در روزگاران نه چندان دور، مجالس عزاداری با یک استکان چای و یک خرما برگزار می‌شد و بیشتر قصد بر شناخت اهل بیت(ع) بود اما در سال‌های اخیر هدف اصلی این مجالس به فراموشی سپرده شده است و انگار تنها نشان دادن ظاهر زندگی اصل این مجالس شده است.
این آفت، نه تنها باعث شناخت بیشتر سیره اهل بیت(ع) نمی‌شود، بلکه به چشم و هم چشمی‌هایی دامن می‌زند که بعدها می‌توان نشانه‌های آن را در زندگی افراد دید.
تجملاتی شدن این مراسم و توجه نکردن به سخنان مبلغ سنتی و تنها دیدن ظواهر زندگی، تهدیدی است که این مراسم عزاداری را تهدید می‌کند.
در سال‌های اخیر، روضه‌های زنانه بیشتر مکانی برای نشان دادن آخرین مدهای و ظروف و وسایل صاحب خانه تبدیل شده و از هدف اصلی خود فاصله گرفته است.

علاوه بر این، صحبت‌های این مراسمات نیز به جای صحبت از واقعه عظیم عاشورا و درک عمیق آن به سمت غیبت‌های ناروا و صحبت‌های تجملاتی سوق پیدا کرده است.
آموزش‌های روایی جایگزین بحث‌های بی‌اساس شود
عذرا صلاحی مقدم، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با ایکنا گفت: باید آموزش‌های روایی در مجالس مذهبی جایگزین بحث‌های بی‌اساس شود تا زمانی که فرد از مجلس بیرون آمد مطلبی به اندوختههایش افزوده شود.
وی افزود: حضور طولانی مدت زنان در مجالس، غفلت از وظایف زناشویی، صرف هزینه‌های هنگفت از جمله رفت وآمدها و نزورات متعدد، ترویچ برخی اخلاقیات منفی و نسخه پیچی‌های خرافی، رواج غیبت، دهن‌بینی، چشم وهم چشمی و سودجویی مالی از جمله آسیب‌های مجالس عزاداری بانوان است..
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: چون زنان از احساس و عواطف بیشتری نسبت به مردان برخوردارند، از این موضع بیشتر در معرض آسیب‌هایی از جمله خرافات در مجالس عزاداری امام حسین (ع) قرار می‌گیرند.

امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا شود
عفت وریدی، مدیر مکتب نرجس(س) بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: تنها اختصاص یک هفته با نام امر به معروف و نهی از منکر کافی نیست و باید در طول سال این مساله را احیا کرد.
وی افزود: احیای امر به معروف و نهی از منکر از اهداف قیام امام حسین(ع) است که متاسفانه این مساله به فراموشی سپرده شده است.
مدیر مکتب نرجس(س) بیرجند با بیان اینکه یکی از راهکارهای این مساله بها دادن به عزاداری خواهران است، یادآور شد: مجالس عزاداری بانوان باید به سمت ارزش‌های واقعی عاشورا هدایت شود تا از این رهگذر، انسان به حقیقت زندگی پی ببرد.
نباید از نظر دور داشت که مجالس عزاداری زنانه نقش مهمی در بارور کردن فرهنگ عاشورایی دارند اما باید با هوشیاری بیشتر با آفت‌هایی که این مجالس را تهدید می‌کند، مبارزه کرد و قدم اول در این مبارزه، برگزاری مراسم ساده عزاداری برای افراد بزرگواری است که آخرت را بر ظواهر دنیایی ترجیح دادند.
‌گزارش از زهرا حمیدی
انتهای پیام

captcha