کد خبر: 3755479
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
یک محقق عنوان کرد:
گروه اجتماعی ــ حجت‌الاسلام سید حامد نیازی، محقق حوزه علمیه با بیان اینکه ساسانیان، بنیانگذار اتحاد دین و سیاست بودند و برخلاف آن چیزی که به اسلام نسبت داده می‌شود سنگسار از احکام تاسیسی آنان است گفت: کسانی که می‌گویند اسلام خشونت دارد و ما باید به تمدن خود پیش از اسلام برگردیم منظورشان تمدنی است که سنگسار را تاسیس کرده است؟!.

سنگسار تاسیس اسلام نیستبه گزارش ایکنا از قم، حجت الاسلام سید حامد نیازی 21 مهر ماه در نشست بررسی مولفه های فرهنگ جاهلیت در ایران مقارن با ظهور اسلام در قم عنوان کرد: در تحقیقات محققین معاصر دیده می شود که سنت علمی حاکم در نگارش تاریخ مناطق مختلف جهان در قبل از اسلام انحصار جاهلیت را در شبه جزیره تحلیل کردند در حالی که وقتی در گزاره های تاریخی دقت می کنیم متوجه می شویم که مصادیق جاهلیت منحصر به شبه جزیره نبوده و عمومیت داشته همانطور که بعضی از بزرگان و علمای دین بر این تاکید دارند.

وی افزود: مولفه های جاهلی در همه حوزه های حیات فردی و اجتماعی مردم در زمان پادشاهان ساسانی در ایران ظهور داشته و توسط پادشاهان ساسانی تاکید شده است و زمانی که به متون دینی مراجعه می کنیم متوجه می شویم که شکست های پادشاهان ساسانی مانند شکست خسرو پرویز در برابر اعراب و مرگ آن توسط پسرش موجب خوشحالی پیامبر شده است که فرمودند: نخستین انتقام عرب از عجم است و به سبب من پیروزی یافتند.

نیازی با اشاره به منابع استفاده شده مانند تاریخ یعقوبی، اخبار الطوال، التنبیه والاشراف آقای مسعودی و متون دینی زرتشت مثل اوستا، شایست و ناشایست و روایت پهلوی و کتاب های دیگر که انتشارات زرتشتیان از زبان پهلوی ساسانی به زبان فارسی ترجمه کردند عنوان کرد: پادشاهان دستور آتش زدن متون دینی و کتاب های دینی ادیان مختلف را صادر کردند ولی متاسفانه اتهام نابودی کتابخانه ها در زمان ساسانیان به جامعه مسلمانان و سپاه جزیره زده می شود.

وی بیان کرد: سنت علمی که در نگارش های محققین معاصر غلبه دارد نگاه سکولاریستی آن ها به تاریخ ایران است و تمام مشکلاتی که مورد بحث قرار می گیرد به طور غیر مستقیم به روحانیت ارجاع می دهند و اعتقاد دارند که اتحاد شوم مذهب و سیاست سبب بروز مشکلات شده است در حالی که ساسانیان قبل از اسلام در ایران اولین حکومتی بود که با تفکر سکولاریسم مبارزه کرد و اولین باراتحاد میان دین و سیاست توسط ساسانیان در ایران بنا شد.

نیازی با اشاره به مولفه های جاهلی در ابعاد سیاسی و نظامی در حکومت ساسانیان گفت: حکومت سلطنتی و استبدادی ساسانیان از ویژگی هایی برخوردار بود از جمله در ابعاد سیاسی جباری، سفاکی، ظلم و ستم و بی رحمی داشت.

وی با بیان ظلم و خشونت های پادشاهان حکومت ساسانیان افزود: یزد گرد اول در زمان حکومتش آن قدر جنایت و خشونت انجام داد که در اخبار الطوال آمده است تا آن زمان در این حد، انسان خشونتی تجربه نکرده بود.

نیازی ادامه داد: مجازات سنگسار تاسیس اسلام نیست و ازجمله مجازات های قبل از اسلام است و کسانی که می گویند اسلام خشونت دارد و ما باید به تمدن خود پیش از اسلام برگردیم منظورشان تمدنی است که سنگسار را تاسیس کرده است؟!.

نیازی با اشاره به مولفه های جاهلی در بعد اقتصادی اعم از تجمل گرایی و ثروت اندوزی حداکثری افزود : جامعه به دو طبقه حاکم و غیر حاکم تقسیم شده بود و نظام طبقاتی بر جامعه ایرانی حکمفرما بود و هیچ کسی اجازه ارتقا به طبقات دیگر را نداشت و پادشاهان ساسانی خزانه کشور را خزانه شخصی می دانستند که منجر به فقر مطلق اکثریت جامعه ایران شده بود و بدنه عمومی جامعه ایران نیمه برده و رعیت بوده که نصف درآمد آن ها به عنوان مالیات صرف هزینه های عیاشی و افزایش روحیه جنگ طلبی و پناهندگی پادشاهان ساسانی شده است.

نیازی در پایان با اشاره به سخنان علامه طباطبایی گفت: در زمان حکومت ساسانیان اجتماع بر محور خواسته های مستبدانه فردی اداره می شد و جامعه به دو طبقه حاکم و محکوم تقسیم شده بود و طبقه حاکم که فعال ما یشاء بود با جان و مال مردم بازی می کرد و طبقه محکوم که قید بردگی طبقه حاکم را به گردن انداخته و در برابر او تن به ذلت داده و در مال و ناموس و جان و اراده اش امنیتی نداشت و از هیچ آزادی عملی برخوردار نبود در حقیقت حاکم واقعی در دین مردم، علمای زرتشت و مسیحیت نبودند بلکه طبقه پادشاهان ساسانی بودند.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: