کد خبر: 3755508
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس هیئت علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اشاره به افزایش 9 درصدی مشارکت‌کنندگان در دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: گفتمان سواد رسانه‌ای باید جهت‌گیری مردمی و ملی پیدا کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛ حسن بشیر، رئیس هیئت علمی این همایش گفت: مردمی‌سازی گفتمان سواد رسانه ای به معنای حذف دیدگاه دولتی نیست، بلکه نباید این دیدگاه به یک قدرت تحمیلی تبدیل شود. یکی از فرصت‌های خوب و مؤثر در این زمینه توجه بیشتر و موثر دانشگاه ها و مراکز علمی به سواد رسانه ای و اطلاعاتی در کشور و تبدیل آن به یک گفتمان علمی- کاربردی است.

این استاد تمام دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه افزود: یکی از اقدامات خوبی که می‌تواند در دانشگاه‌ها صورت گیرد، اضافه کردن یک درس اختیاری با موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و تشویق دانشجویان برای انجام پژوهش‌های مختلف به ویژه پایان‌نامه در این زمینه است، اعضای هیئت علمی همایش این درخواست جدی را از وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری دارند که به این مساله توجه کافی داشته باشد.

بشیر درادامه گفت: نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، در این رابطه نیز می‌تواند یک نقش اساسی و قابل توجه باشد. پیشنهاد ما این است که رسانه‌ها به شکل مداوم موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را به مثابه یک مسئولیت رسانه‌ای تلقی کنند و به این موضوع فضای کافی اختصاص دهند.

رئیس اسبق آکادمی آکسفورد برای مطالعات عالی در ادامه با معرفی سیدبشیر حسینی، استاد دانشگاه صدا و سیما به عنوان مسئول کمیته مقدماتی ارزیابی کتاب‌ها و سایر تولیدات در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: لازم است کمیته مزبور ضمن تعیین شاخص‌ها و معیارهای ارزشگذاری در این زمینه، کتاب‌های برتر در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی را مشخص تا در اختتامیه همایش از مؤلف برتر این کتاب‌ها تقدیر به عمل آید.

283 مقاله دریافت شده است

در ادامه بهاره نصیری؛ دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اشاره به اینکه تاکنون 283 مقاله برای شرکت در همایش دریافت شده است، گفت: از مجموع این مقالات 207 مقاله شایسته داوری تشخیص داده شد که در پنج محور به هیئت داوران داده شده است، همچنین 76 مقاله از میان مقالات ارسالی به دلیل تفاوت با موضوع و یا ضعف محتوایی کنار گذاشته شده‌اند.

وی افزود: تعداد مقالات ارسالی در هر یک از پنج محور همایش عبارتند از: 37 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه ای و توانمندسازی، 52 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه‌ای و سبک زندگی، 17 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه‌ای، دین و اخلاق، 47 مقاله در محور خانواده، سواد رسانه‌ای و آموزش، و 35 مقاله در محور تجربه‌نگاری و مقالات تجربی.

نصیری یادآور شد: 13 مقاله توسط دبیرخانه­‌های استانی همایش سفارش داده شده است که امیدواریم به زودی در اختیار دبیرخانه مرکزی همایش قرار گیرند، همچنین 6 مقاله در بخش بین‌المللی از کشورهای ترکیه، مالزی و انگلستان دریافت شده که در حال ارزیابی محتوایی است.

در ادامه محمدصادق افراسیابی، دبیر کل دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با مقایسه آمار مشارکت‌کنندگان در اولین و دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: تعداد مقالات دریافتی در نخستین همایش سواد رسانه‌ای 266 مقاله بود که تعداد 190 مقاله برای داوری مورد تایید قرار گرفت و امسال شاهد دریافت 283 مقاله هستیم که 207 مقاله برای داوری مورد تایید قرار گرفته است. بنابراین میزان مشارکت در دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است که بیانگر توجه هر بیشتر نخبگان نسبت به حوزه سواد رسانه‌ای است.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: