جهان پست‌مدرن و گرایش به معنویت کاذب
کد خبر: 3755520
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
حسین مطیع عنوان کرد؛

جهان پست‌مدرن و گرایش به معنویت کاذب

گروه معارف - عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: عقل مدرن یا تکنیکی خالی از معنویت است و به همین دلیل جهان پست مدرن به بن‌بست رسیده و در حال گرایش به معنویت است که البته اعتقاد داریم که این جهان مصادیق معنویت را اشتباه گرفته و به شیطان‌پرستی یا عرفان‌های نوظهور روی آورده است.

معنویت واقعی راه نجاتی برای دنیای پست مدرن است

حسین مطیع در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره معنویت اظهار کرد: معنویت در نگاه اول دو معنا دارد؛ معنای اول آن هدفمند بودن زندگی است و معنای دوم آن یعنی گرایش به امور متعالی و ملکوتی که غیرمادی هستند. اما معنویت به معنای دقیق و علمی یعنی گرایش به یکی از ده دین زنده جهان که این ادیان همگی به اموری خاص معتقد هستند.
وی ادامه داد: ادیان زنده جهان شامل اسلام، مسیحیت، یهودیت، زرتشت، بودائیت، کنفسیوس و... هستند و هرکسی که به یکی از این ادیان اعتقاد داشته باشد به نحوی معنویت‌گراست. همه این ادیان هشت اصل مشترک دارند. یکی اینکه معتقد هستند ورای عالم مادیات عالم یا عوالم دیگری نیز وجود دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: اصل دیگری که همه ادیان جهان به آن اعتقاد دارند این است که موجود یا هویتی وجود دارد که این جهان را هدایت می‌کند. اصل دیگر این است که جهان بی‌هدف نیست و مقصدی دارد، نظام جهان یک نظام اخلاقی است، یعنی خوب و بد را می‌شناسد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد که البته واکنش هر دین نسبت به آن متفاوت است.
مطیع اظهار کرد: این ادیان متفق‌القول هستند که زندگی معنادار است و نجات از وضعیت نامطلوب امروز و رسیدن به وضعیت مطلوب امکان‌پذیر است. انسان پس از مرگ نابود نشده و یک زندگی پس از مرگ وجود دارد و در آخر اینکه هرکسی حاکم بر سرنوشت خودش است و مسئولیت‌هایی را برعهده دارد. این هشت فاکتور معنویت گرایی نام دارد.
وی تصریح کرد: نقطه مقابل معنوی‌گرایی، مادی‌گرایی یا ملحد بودن است. هرکس به هر نحوی حتی یکی از این اصول هشتگانه را قبول نداشته باشد، به همان میزان ملحد یا مادی‌گراست و زندگی بی‌معنایی دارد.
مطیع با اشاره به رابطه معنویت و مدرنیته گفت: عقل مدرن یا تکنیکی یا معاش و یا عقل ابزاری متأسفانه تا حد زیادی خالی از معنویت است و به همین دلیل جهان پست مدرن به بن‌بست رسیده و در حال گرایش به معنویت است که البته اعتقاد داریم که این جهان مصادیق معنویت را اشتباه گرفته و به شیطان‌پرستی یا عرفان‌های نوظهور روی آورده است.
این عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بشر از عقل مدرن یا عقل معاش خسته شده و به دنبال راهی برای فرار می‌گردد، اما راه را اشتباه رفته و به جای وارد شدن به آب پاک و زلال به لجن رسیده است.
مطیع با بیان اینکه رابطه میان عقل و معنویت رابطه‌ای تعریف شده و جالب است، تأکید کرد: کسانی که عقلانیت را به عقلانیت ابزاری، معاش و یا عقلانیت مادی محدود می‌کنند دچار مشکل خواهند شد، ولی تعریفی که از عقلانیت متصل به وحی داریم هیچ منافاتی با معنویت ندارد.
انتهای پیام

captcha