حضور آثار ۲۶ استاد خوشنویسی خراسان رضوی در نمایشگاه آستان قدس خورشید
کد خبر: 3755572
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳

حضور آثار ۲۶ استاد خوشنویسی خراسان رضوی در نمایشگاه آستان قدس خورشید

گروه فرهنگی - مسئول مجموعه هنری رضوان گفت: آثار ۲۶ نفر از اساتید خوشنویسی استان که درجه استادی یا درجه هنری دریافت کرده‌اند، در نمایشگاه آستان قدس خورشید حضور دارد.

حضور آثار 26 استاد خوشنویسی خراسان رضوی در نمایشگاه آستان قدس خورشیدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد ظریف‌صدر شب گذشته، 21 مهرماه در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه آستان قدس خورشید در نگارخانه رضوان، اظهار کرد: نمایشگاه شامل آثار اساتید انجمن خوشنویسان خراسان رضوی یا به نوعی افرادی است که در خراسان رضوی متولد شده‌اند.

وی افزود: این نمایشگاه به مناسبت هفته خوشنویسی برگزار شده و نمایشگاهی تخصصی است؛ بنابراین ما به سراغ افرادی رفتیم که از انجمن خوشنویسان ایران درجه استادی و یا درجه یک هنری دریافت کرده‌اند. مجموع این افراد 26 نفر هستند که ما نتوانستیم از دو نفر از اساتید استفاده کنیم. حتی اساتیدی که در تهران ساکن اما مشهدی هستند نیز در این نمایشگاه اثر دارند.

ظریف صدر با بیان اینکه مجموع آثار 50 اثر خوشنویسی است، عنوان کرد: بحث تخصصی نمایشگاه مد نظر ما بوده که نمایشگاه از لحاظ کیفی بسیار سطح بالایی دارد. مضامین آثار، مذهبی، دینی، عرفانی و ادبی است. ما قصد داریم که هر سال مشابه چنین نمایشگاهی را برگزار کنیم.

مسئول مجموعه هنری رضوان گفت: روز پنجشنبه در حاشیه اختتامیه نمایشگاه، دکتر مهدی صحراگرد در رابطه با تاریخ خوشنویسی در مشهد و خراسان رضوی صحبت خواهند کرد. همچنین آلبومی از آثاری که در نمایشگاه حضور داشتند، آماده کردیم که به عنوان یادمان برگزاری این نمایشگاه در سال 97 در این روز رونمایی خواهد شد. 

وی ادامه داد: این آثار در سبک های مختلفی چون نستعلیق، ثلث، نسخ و شکسته نستعلیق یعنی چهار خط اصلی در ایران است که بیشتر در آزمون‌های انجمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنرمندان مختلفی از کاشمر نیشابور و شهرهای مختلف اطراف مشهد حضور دارند. این کار گروهی است.

ظریف صدر با اشاره به اینکه ما در این نمایشگاه شاهد برآمد پتانسیل خوشنویسی معاصر خراسان رضوی هستیم، تصریح کرد: این تمام توان خوشنویسی خراسان رضوی نیست. ما برخی از اساتید بزرگی را داریم که نسبت به گرفتن مدرک بی‌توجه بوده و مدرک‌گرا نیستند. این افراد به دنبال گرفتن مدرک و درجه استادی نبودند، با این وجود بهتر است که این کار را انجام دهند به این دلیل که می‌توانند با توجه به گرفتن مدرک که معادل دکتری است، از خدمات مختلف وزارت ارشاد و بازنشستگی برخوردار شوند. 

مسئول مجموعه هنری رضوان بیان کرد: ما نمایشگاه‎ دیگری از آثار پیشکسوتان برگزار خواهیم کرد زیرا درجه آن‌ها فراتر از درجات استادی است و آن‌ها پدران هنر معاصر ایران و خوشنویسی هستند. 

وی اضافه کرد: مناسبت‌های نمایشگاه‌های رضوان همواره مذهبی بوده اما اکنون به سبب یک مناسبت ناب هنری که هفته خوشنویسی است، نگارخانه رضوان نمایشگاهی برگزار کرده است.

انتهای پیام

captcha