فساد مالی و تشدید جنگ؛ نتیجه عملکرد آمریکا در افغانستان
کد خبر: 3755614
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸

فساد مالی و تشدید جنگ؛ نتیجه عملکرد آمریکا در افغانستان

گروه بین‌الملل ــ‌ نشریه آمریکایی «بوستون گلوب» در یک افشاگری،‌ نتیجه عملکرد آمریکا در افغانستان را فساد مالی و تشدید جنگ برشمرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از «آریانانیوز» افغانستان؛ نشریه آمریکایی «بوستون گلوب» با اشاره به افزایش تلفات جنگ در افغانستان و کشته شدن ملکی‌ها (یکی از اقوام افغانستان) و نیروهای امنیتی، عملکرد آمریکا را عامل تشدید جنگ در این کشور دانست.

این نشریه آمریکایی عنوان کرد: نحوه نادرست ارائه مصارف مالی آمریکا در افغانستان سبب افزایش فساد اداری و تشدید جنگ در این کشور شده است. گزارش‌های اخیر گزارشگران آمریکا در افغانستان نشان می‌دهد که مبالغ اختصاص داده شده برای بازسازی در این کشور،‌ به هدر داده شده است.

بر اساس گزارش این نشریه، آمریکا از 17 سال پیش تاکنون بیش از 126 میلیارد دلار برای بازسازی افغانستان هزینه کرده است، اما این هزینه سبب تشدید جنگ و افزایش فساد در این کشور شده است. رهبران دولت آمریکا حتی جنگ افغانستان را فراموش کردند، زیرا در ماموریت دو ساله جان نیکلسون،‌ فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، ترامپ، رئیس جمهور آمریکا حتی یک بار هم او را به حضور نپذیرفت.

نشریه گلوب در ادامه این مطلب آورده است که جنگ‌های عراق و افغانستان در حالی از سوی آمریکا به فراموشی سپرده شده است که در نتیجه انجام آنها هزاران نفر از افراد قوم ملکی کشته شدند و میلیون‌ها نفر هنوز آواره هستند. آمریکا و کشورهای غربی به صورت برنامه‌ریزی شده به رشد فساد در افغانستان کمک کرده‌اند تا از روی کار آمدن دولتی قدرتمند در این کشور پیشگیری کنند.

یادآور می‌شود،‌ سیدحسین فخری، رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان پیش از این به دست داشتن افراد خارجی‌ در ترویج و گسترش فساد اداری در افغانستان اذعان کرده و گفته بود که دولت افغانستان در حال حاضر نمی‌تواند اتباع خارجی و موسسات غربی آلوده به فساد اداری در افغانستان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

انتهای پیام

captcha