خدمت‌رسانی ۱۳۰۰ موکب به زائران اربعین در خوزستان/ از اسراف جلوگیری شود
کد خبر: 3755660
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

خدمت‌رسانی ۱۳۰۰ موکب به زائران اربعین در خوزستان/ از اسراف جلوگیری شود

گروه اجتماعی ـ مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان با بیان اینکه ۸۰۰ موکب شناسنامه‌دار در پایانه شلمچه و چذابه و همچنین بین راه مستقر هستند و همچنین ۵۰۰ موکب در دست اقدام داریم، گفت: اسراف خیلی موضوع مهمی است و باید جلوی آن را بگیریم و بیشتر به آن توجه کنیم.

خدمت‌رسانی 1300 موکب به زائران اربعین در خوزستان/ از اسراف جلوگیری شود

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست خبری کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان پیش از ظهر امروز 22 مهرماه در محل ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با حضور اصحاب رسانه تشکیل شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی، مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان با بیان اینکه حرکت پیاده روی اربعین حسینی حرکتی بازدارنده و اثرگذار است، پیاده‌روی اربعین را به معنای وحدت، صلح، تبلیغ رسالت اسلام راستین محمدی(ص)، اقتدار و عزت شیعه دانست و گفت: اهمیت این حرکت در این است که صفر تا صد آن توسط مردم انجام می‌شود و با اخلاص و بدون چشم‌داشت هر چه دارند و ندارند را پای این کار می‌گذارند.

وی با اشاره به شور و اشتیاق مردم برای برپایی مواکب و آغاز خدمت‌رسانی به زائران اربعین گفت: دشمنان تلاش می‌کنند این حرکت را کمرنگ کنند و افزایش نرخ دلار و به دنبال آن کاهش ارزش پول کشورمان یکی از این تلاش‌ها بوده است؛ اما جریان امام حسین(ع) مافوق فکر بشر است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان اظهار کرد: از سال 92 تاکنون در استان خوزستان میزبان زائرینی هستیم که آمار آنها‌ میلیونی است و از کل نقاط کشور و 93 کشور خارجی وارد استان شده و از اینجا به عراق اعزام می‌شوند. همه ما مردم خوزستان خادم زائران حضرت اباعبدالله(ع) هستیم منتها یک تعدادی از خیل عظیم جمعیت خوزستانی به عنوان موکب‌دار از چهار ورودی استان خوزستان(اندیمشک، هندیجان، بهبهان، ماهشهر) برای خدمت به این زائران کمر همت بسته‌اند.

60 موکب از استان خوزستان در عراق مستقر می‌شوند
موسوی ادامه داد: تنها در شهرستان اندیمشک بالای 130 موکب مردمی برپا شده‌اند. به عبارتی، ما از اندیمشک تا کربلا موکب داریم. این موکب‌ها از اندیمشک آغاز شده و در شوش، عبدالخان، اهواز، عین‌دو و از عین‌دو تا چذابه برپا شده‌اند. از پایانه چذابه تا کربلا نیز 60 موکب از استان خوزستان مستقر می‌شوند که فردا 23 مهرماه اعزام خواهند شد.

استقرار 310 موکب در پایانه شلمچه/ فردا روز اول استقرار مواکب 
وی با بیان اینکه 310 موکب در پایانه شلمچه استقرار می‌یابند، افزود: 90 درصد این موکب‌ها مستقر شده‌اند و ده درصد باقی‌مانده آنها امروز و فردا استقرار می‌یابند. فردا 23 مهرماه روز اول استقرار موکب‌ها در دو پایانه شلمچه و چذابه خواهد بود و از سه‌شنبه 24 مهرماه رسماً خدمت‌رسانی به زائران شروع می‌شود. موکب‌ها به مدت بیست روز از 5 تا 25 صفر به صورت کامل مستقر هستند و زمان رفت و برگشت زوار را پوشش می‌دهند.

استقرار 301 موکب در پایانه چذابه
مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان درباره پایانه چذابه با بیان اینکه امسال مواکب چذابه به مکان جدید منتقل شده‌اند، گفت: 301 موکب در چذابه داریم که تاکنون 216 زمین به صورت ثبتی به آنها واگذار شده است. این زمین‌ها به مدت 20 سال در اختیار موکب‌ داران قرار می‌گیرد، از همین رو ساخت و ساز مواکب بر عهده آنها است. با توجه به اینکه هفده سال اربعین در ایام تابستان خواهد بود این مواکب باید ساخت و ساز شوند.

موسوی با بیان اینکه طول مواکب در پایانه چذابه سه کیلومتر است و مواکب در مقابل یکدیگر جانمایی شده‌اند، افزود: مواکب چذابه الگوی خوبی برای ما شده است که کل کار را به مردم واگذار کردیم. تاکنون هیچ سازمان دولتی موکب مستقری در چذابه ندارد و این باعث دلگرمی مواکب مردمی شده است. امسال روی این موضع پافشاری کردیم که مواکب باید برای مردم باشد.

نحوه واگذاری زمین به موکب داران
وی درباره نحوه واگذاری زمین به موکب داران گفت: این مواکب به سه شکل به آنها واگذار می‌شود؛ موکب‌داری که در هر یک از وعده غذایی بتواند 500 وعده غذا آماده کند زمینی در ابعاد 10 در 23 به او تعلق می‌گیرد و مواکبی که بتوانند در هر وعده 2000 پرس غذا تهیه کنند دو زمین در همین ابعاد و به مواکبی که بالای 2000 هزار پرس غذا برای زائران پخت داشته باشند، سه زمین در ابعاد 10 در 23 تعلق می‌گیرد.

مسئول ستادبازسازی عتبات عالیات استان خوزستان با بیان اینکه ساخت و ساز مواکب در چذابه به عهده مردم است، گفت: برای ساخت و ساز نقشه در اختیار موکب‌داران قرار گرفته است اما طراحی نمای بیرونی آن بر عهده ستاد است که تلاش می‌کنیم آن را به صورت نمادی برای اربعین طراحی کنیم.

موسوی در ادامه گفت: شش اردوگاه فرهنگی برای خواب و استراحت زائران در چذابه در نظر گرفته شده است که برگزاری مراسم فرهنگی و دینی و اقامه نماز جماعت نیز در آن انجام می‌شود. این شش اردوگاه به بسیج نفت، شرکت فولاد، استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان واگذار شده است.

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان افزود: کار دیگری که امسال انجام شد این است که تمام شهرستان‌های خوزستان امسال موکب دارند و در این خدمت‌رسانی سهیم هستند.

وی اعلام کرد: امسال 800 موکب شناسنامه‌دار در پایانه شلمچه و چذابه و همچنین بین راه مستقر هستند. همچنین 500 موکب در دست اقدام داریم. این تعداد غیر از مواکبی است که توسط مردم و در مسیرهای بین راه برپا شده‌اند. راه‌اندازی قرارگاه ستاد مشارکت‌های مردمی و اسکان و تغذیه در دو پایانه چذابه و شلمچه، توجه ویژه به تأمین آب و یخ، ثبتی کردن موکب‌ها، در نظر گرفتن مکانی خاص برای دست فروش‌ها توسط شهرداری از نکات جدید امسال است. پس از اربعین امسال، وارد بحث جابجایی زمین مواکب در شلمچه می‌شویم.

موسوی در پاسخ به سؤال درباره بحث اسراف در مواد غذایی در مواکب گفت: در سال 97 دو جلسه آموزشی برای موکب‌داران برگزار کردیم و درباره این موضوع نکات لازم به آنها گفته شد. اسراف خیلی موضوع مهمی است و باید جلوی آن را بگیریم و بیشتر به آن توجه کنیم. گرچه امسال چون فشار اقتصادی بالاست به نظر می‌رسد خود به خود اسراف کاهش پیدا کند. همچنین توصیه کردیم که موکب‌داران کارکنان خود را بیمه کنند تا از بروز حوادث جلوگیری شود.

مسئول ستادبازسازی عتبات عالیات استان خاطرنشان کرد: موکب‌داران با توجه به ساخت و ساز مواکب امسال نیازمند کمک مردم برای تأمین اقلام و مواد غذایی برای خدمت به زائران هستند.

انتهای پیام

captcha