مشکل آب بیش از «تغییر اقلیم»، ناشی از «دخالت‌های انسان» است
کد خبر: 3755904
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹

مشکل آب بیش از «تغییر اقلیم»، ناشی از «دخالت‌های انسان» است

گروه اجتماعی - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشکل آب و خشک شدن منابع آبی ما، بیش از اینکه متأثر از تغییر اقلیم باشد، ناشی از دخالت‌ها و دست‌کاری انسان است، به طوری که دلایل ایجاد مشکل برای دریاچه ارومیه 18 درصد از اقلیم و 82 درصد مشکلات آن مربوط به دست‌کاری انسان‌هاست.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، شب گذشته در کارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با پدیده گرد و غبار که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: تغییر اقلیم و گرم شدن زمین یک واقعیت تلخ است که باید آن را پذیرفت و برای کاهش آثار نامطلوب آن، برنامه‌ریزی کرد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان که آثار خشکسالی در آن بیشتر مشهود است، تنها قربانی تغییر اقلیم نیست، بلکه حتی در استان گیلان نیز این پدیده اثرات نامطلوب گذاشته، به طوری که با وجود برخورداری از بالاترین بارش‌های کشور، آب شالیکاری در این استان از استان‌هایی نظیر زنجان و آذربایجان شرقی تامین می‌شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در 20 سال اخیر ایران دو درجه گرمتر شده است، افزود: این پدیده افزایش تبخیر حدود 240 میلی متری را به همراه دارد. 
وی با انتقاد از برخی سیاست‌ها که بر مشکل آب دامن می‌زند، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تصویب می‌شود که در زمینه تولید محصولات کشاورزی 95 درصد خودکفا شویم، یعنی 35 و نیم میلیارد مترمکعب آب اضافی باید در کشور مصرف شود؛ این آب از کجا باید تامین شود.
کلانتری عنوان کرد: مشکل آب و خشک شدن منابع آبی ما، بیش از اینکه متأثر از تغییر اقلیم باشد، ناشی از دخالت‌ها و دست‌کاری انسان است، به طوری که دلایل ایجاد مشکل برای دریاچه ارومیه 18 درصد از اقلیم و 82 درصد مشکلات آن مربوط به دست کاری انسان‌ها است.
وی با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در استان، بیان کرد: مردم و بیشتر کشاورزان این منطقه با معضل کم آبی روبه‌رو هستند و معیشت مردم این منطقه که پیشه بیشتر آن‌ها کشاورزی است با مشکل مواجه شده، بنابراین لزوم تغییر الگوی کشت مردم سیستان از کشاورزی به کشت گلخانه باید مورد توجه مسئولان و کشاورزان منطقه قرار گیرد.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه مشکلات استان طی گزارشی به هیئت دولت منتقل می‌شود، افزود: برای کاهش گرد و غبار منطقه و احیای تالاب هامون توسط سازمان حفاظت محیط زیست در 300 هکتار از بستر تالاب هامون، نهال کاری و اقداماتی برای بازگشایی، لایروبی، تعریض و اصلاح شیب مسیرهای ورود آب به تالاب هامون، اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت‌سازی، مشارکت و آگاهی‌رسانی انجام می‌شود.

انتهای پیام

captcha