نهادینه‌کردن آموزه‌‌های دینی در حوزه گفت‌وگو نیازمند نیروی قوی فکری است/ جای خالی روحانیت «کادرساز»
کد خبر: 3755956
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
حجت‌الاسلام اکرمی:

نهادینه‌کردن آموزه‌‌های دینی در حوزه گفت‌وگو نیازمند نیروی قوی فکری است/ جای خالی روحانیت «کادرساز»

گروه سیاسی ــ رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، سیاسی‌شدن مسائل کلان کشور به ویژه در سطوح عالی تصمیم‌گیری را ناشی از سیاسی‌کاری و کم‌تحملی افراد دانست و گفت: نهادینه‌کردن آموزه‌های دینی در زمینه نحوه گفت‌وگو و نقد نیازمند یک کادر و نیروی قوی فکری است تا این مفاهیم را به برنامه اجرایی تبدیل کند و در این زمینه جای خالی آیت‌الله شهید بهشتی به عنوان یک روحانی تشکیلاتی، کادرساز و تربیت‌کننده به شدت احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل عمده سیاسی شدن بحث و بررسی مسائل کلان کشور به ویژه در نهادهای تصمیم‌گیر(مانند برجام، FATF ، CFT ) و غلبه این نگاه بر نگاه کارشناسی گفت: مسائل کشور چه در حوزه سیاست خارجی چه حوزه سیاست داخلی، باید توسط متخصصان آن حوزه مورد بررسی عالمانه قرار بگیرد نه اینکه هر شخصی با هر تخصصی در همه مسائل اظهارنظر کند.

سیاسی‌کاری و کم‌تحملی مانعی بر سراه بررسی تخصصی مسائل کلان 

وی ادامه داد: در واقع گروه‌های تخصصی نه فقط در صدا و سیما، بلکه در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باید در مسائل کلان اظهارنظر کرده و مردم را آگاه کرده و به آنها خط فکری دهند اما متأسفانه اغلب این مسائل مهم در کشور به سرعت از حالت تخصصی خارج شده که این ریشه در سیاسی‌کاری برخی افراد و کم شدن تحمل‌ها دارد.

اکرمی اظهار کرد: از طرف دیگر مراکز علمی، پژوهشی و اندیشه‌ای مرتبط با این مسائل یا چندان فعال نیستند یا به نظرات آنها کمتر بهاء داده می‌شود یا اینکه نظر می‌دهند اما جامعه کمتر از آن با خبر می‌شود. همین باعث می‌شود که گرفتار روزمرگی شویم و صرفا به دنبال حاشیه، دعوا و جنجال باشیم.

مشکلات ابتدای انقلاب اسلامی و بی‌توجهی به مسائل زیربنایی فرهنگی

حجت‌الاسلام اکرمی درباره چرایی نهادینه نشدن آموزه‌های فراوان دینی در خصوص گفت‌وگو عالمانه با یکدیگر، تحمل صدای مخالف و آداب نقد در حامعه و به ویژه در میان مسئولان به عنوان نخبگان سیاسی کشور، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اینکه گرفتار مشکلات امنیتی و ترورهای اول انقلاب و جنگ تحمیلی و انواع و اقسام تحریم‌ها شدیم بیشتر درگیر حل مسائل روزمره بودیم و نتوانستیم بر روی اینگونه مسائل زیربنایی که حلال بسیاری از مشکلات اخلاقی و اجتماعی است برنامه‌ریزی، بحث و گفت‌وگو کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: به همین دلیل است که بیشتر برنامه‌ها و تصمیمات ما فصلی، کوتاه‌مدت و منطقه‌ای است یا اگر برنامه‌های پنجساله یا چشم‌انداز بیست‌ساله را تدوین می‌کنی، همین مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها مانع از آن می‌شود که مسئولان به این برنامه‌های کلان به عنوان افق دید و هدف غایی نگاه کنند و در مسیر آن حرکت کنند و بعضا برای حل برخی مسائل روزمره از آن اهداف ترسیم شده منحرف می‌شوند.

نهادینه کردن مفاهیم دینی و اخلاقی در جامعه نیازمند یک کادر قوی فکری است/ خلاء آیت‌الله شهید بهشتی همچنان احساس می‌شود

وی افزود: نکته دیگر اینکه نهادینه کردن این مفاهیم و آموزه‌های دینی در جامعه نیازمند یک کادر و نیروی قوی فکری است که این مفاهیم را به برنامه اجرایی تبدیل کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مخصوصا پس از شهادت آیت‌الله بهشتی، یک روحانی نداریم که یک تشکیلات برای کادرسازی، تربیت نیرو و عرضه به جامعه ایجاد کرده و به صورت تخصصی به این مسائل بپردازد.

اکرمی عنوان کرد: کشور گرفتار چپ و راست، اصولگرا و اصلاح‌طلب و ... شده است و هر کدام از این دو طرف حرف خود را می‌زنند و حاضر نیستند حرف طرف مقابل را بشنوند یا آمادگی شنیدن داشته باشند و این به خاطر آن است که به اخلاقیات و تهذیب نفس توجه نشده و افراد بدون زمینه‌سازی اخلاقی وارد حوزه سیاست می‌شوند و در نتیجه مسائل کلان کشور آلوده به نگاه سیاست‌زده این افراد می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ابراز کرد: به نظر می‌رسد در این جریان، حوزه علمیه می‌تواند ایفای نقش کند و در قالب تبلیغات‌، تبیین و روشنگری، نحوه مباحثه، گفت‌وگو، مناظره بر مبنای اصول اخلاقی و دینی را به جامعه و مسئولان ارائه کند و از طرف دیگر صدا و سیما و سایر رسانه‌ها نیز نقش مهمی در ترویج و اشاعه مباحثه و گفت‌وگوی منطقی، دوستانه و علمی و به دور از حاشیه‌سازی سیاسی و جناحی دارند که متأسفانه کمتر به این وظیفه و نقش خود عمل می‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد: نتیجه همه این کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها این شده که جامعه نیز به نوعی تمایلی به اینگونه جلسات و مباحثات عالمانه و کارشناسی نداشته و به دنبال هیجانات، دعواها و التهابات سیاسی است؛ به عبارتی سیاست‌زدگی در سطوح سیاسی و میان مسئولان به جامعه نیز تسری یافته است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha