حلقه‌های صالحین؛ کلید طلایی تقویت معنویت و معرفت در بسیج
کد خبر: 3755981
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

حلقه‌های صالحین؛ کلید طلایی تقویت معنویت و معرفت در بسیج

کانون خبرنگاران نبأ ــ حلقه‌های صالحین سال‌هاست تحت عنوان «شجره طیبه صالحین» و بر اساس منویات مقام معظم رهبری جزء برنامه‌های اصلی و اساسی پایگاه‌های بسیج قرار گرفته است؛ آنچه در حلقه‌ها اصل محسوب می‌شود، تقویت اعتقادات و معنویات و معرفت‌افزایی و ارتقای بصیرت است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حلقه‌های صالحین سال‌هاست تحت عنوان «شجره طیبه صالحین» و بر اساس منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جزء برنامه‌های اصلی و اساسی پایگاه‌های بسیج قرار گرفته است؛ برنامه‌ای نورانی، پربرکت و بسیار اثرگذار که در آن بسیجیان در گروه‌هایی به‌صورت ساده، بی‌آلایش و بدون نیاز به امکانات پرهزینه در قالب یک یا چند حلقه با مدیریت و نظارت مربی یا سرگروه حلقه دور هم نشسته و در مورد موضوعات مختلف گفتمان و هم‌اندیشی می‌کنند. آنچه در حلقه‌ها اصل محسوب می‌شود تقویت اعتقادات و معنویات و معرفت‌افزایی و ارتقای بصیرت است.
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «اصل تشکیل مجموعه‌های صالحین، بر اساس همین دید به‌وجود آمد که از لحاظ معنوی، از لحاظ تربیتی، از لحاظ تعلیمی، عمق بخشیده بشود به فکر و به روحیه جوانان بسیجی ما در بخش‌های مختلف».(01/09/91)
همچنین انتظار مقام معظم رهبری، پیشرفت کمی و کیفی حلقه‌ها از بسیج است: «شور ما، ملت ما، انقلاب ما و تاریخ ما به بسیج نیازمند است و بسیج به کیفیت‌ بخشیدن روزافزون به خود نیازمند است و این کاری هم که شما برادران و خواهران عزیز اشتغال دارید، بخش مسئله‌ مربوط به صالحین و این حلقات صالحین، از کارهای بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که ان‌شاءالله روز به روز باید آن را کامل‌تر کرد. کیفیت‌ها باید بالا برود؛ البته کیفیت بر کمیت ترجیح دارد، لکن کمیت با کیفیت هم دارای اهمیت است؛ یعنی گسترش سطحی و عرضی همراه با عمق‌یابی، هر دو باید مورد توجه قرار بگیرد».(01/09/91)
حلقه‌های صالحین اگر پرشور و پرمحتوا باشند و به نحو احسن برگزار شوند سدی در برابر انحرافات عقیدتی، جنگ نرم، تهاجمات فرهنگی، اعتقادی، دینی، مذهبی و... خواهند بود کما اینکه تا کنون نیز چنین بوده است.
کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ با محمد زندی، بسیجی فعال و نمونه پایگاه بسیج عاشقان کربلا در اسلامشهر به‌عنوان یکی از سرگروه‌های حلقه‌های صالحین در این شهرستان گفت‌وگویی انجام داده است؛ وی از سال ۸۱ به عضویت پایگاه عاشقان کربلا درآمده و تاکنون مشغول فعالیت است و از سال ۸۹ به‌عنوان سرگروه حلقه‌های صالحین پایگاه عاشقان کربلا در بخش جوانان و نوجوانان انتخاب شد؛ در حال حاضر نیز مسئول بخش دانش‌آموزی در پایگاه است و دو حلقه «شهید مدافع حرم سیدمصطفی صادقی» و «شهید امنیت پرواز محمود بهشتی» در رده سنی 9 تا 12 سال و 13 تا 15 سال را مربیگری می‌کند.
زندی در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: قبل از هر چیزی خدا را شاکرم که این عنوان را با کمک خداوند و کمک سایر دوستان در پایگاه توانستم کسب کنم و این عنوان هم فقط مختص شخص بنده نیست بلکه برای پایگاه و مسجدی است که در حال خدمت و سربازی انقلاب در آن هستم.
وی گفت: مسجد همکاری همه‌جانبه‌ای با بسیج دارد و در استفاده از امکانات مسجد منع و اکراهی وجود ندارد و بسیاری از برنامه‌های بسیج نیز در تعامل با مسجد انجام می‌شود. پایگاه بسیج عاشقان کربلا نیز که بستر و خاستگاه حلقه‌ها است، جزو پایگا‌¬های ویژه و نمونه اسلامشهر است. این پایگاه چهار سال متوالی در رده‌بندی پایگاه‌ها در حوزه مربوطه رتبه اول و پس از آن در سال گذشته رتبه دوم را کسب کرد. در سال‌های پیش از آن نیز همواره اول یا دوم بوده است.
پیشینه و برکات شجره طیبه صالحین
این فعال بسیجی در مورد پیشینه، ماهیت و برکات شجره طیبه صالحین می‌گوید: این طرح در قالب مصوبه‌ای در سال 88 به‌عنوان طرح صالحین توسط گروه فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نیروی مقاومت ابلاغ شده است که این طرح به طور خلاصه چهار موضوع جذب، تثبیت، رشد و به‌کارگیری را دربر می‌گیرد.
وی ادامه داد: این طرح با تشکیل حلقه‌های تربیتی به تعداد 15 تا 20 نفر شکل می‌گیرد که یک نفر مربی مطالب مربوط به مسائل تربیتی و سایر موضوعات روز مبتلابه، افراد را ارائه می‌دهد. مباحث به‌صورت مباحثه طرفین پیش می‌رود و افراد هر سؤالی داشته باشند از مربی می‌پرسند و پاسخ سؤالات خود را در یک فضای دوستانه و صمیمی دریافت می‌کنند و در نهایت تمامی مباحث و مطالب با هدایت و راهنمایی مربی جمع‌بندی می‌شود. ارتباط مربی با اعضای گروه به‌صورت یک حلقه متصل در فضای خارج از جلسه است و در این صورت است که حلقه مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند.
زندی با بیان اینکه بهترین حلقه آن است که مربی در هر شرایطی بتواند با گروه به سهولت در ارتباط باشد و با آنها ارتباط معنوی و عاطفی داشته و کارهای تربیتی را دنبال کند، اظهار کرد: هدف و منظور از طرح صالحین عبارت است از 1- تعالی معنوی توأم با رشد ایمان آگاهانه و بصیرت بسیجیان، 2- تعلیم و تربیت مدیران و مربیان شایسته و کارآمد در عرصه‌های مختلف تربیتی، فرهنگی و...، 3- تقویت باورهای دینی و توسعه اخلاق و رفتارهای اسلامی در میان آحاد بسیجیان.
وی گفت: مطالبی که در حلقه‌ها ارائه می‌شود با توجه به رده سنی متربیان است و اکثراً مباحث اعتقادی، تربیتی و اخلاقی را شامل می‌شود. همچنین در حلقه‌ها با توجه به سن و درک فرزندان درباره مسائل سیاسی و اقتصادی بحث می‌شود و حتی خود فرزندان علاقه به بحث در مورد این موضوعات را دارند. این موضوع در چارچوب یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران که «ارتقای بینش سیاسی مردم» است قابل درک است. در حال حاضر نوجوانان و نونهالان اطلاعات و بینش خوبی در عرصه‌های مهم سیاسی مانند دشمن‌ستیزی و استکبارستیزی و مواضع و عملکرد نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.
زندی یادآور شد: البته در کنار مباحثی که در حلقه مطرح می‌کنیم مسائلی را هم که اولیا مدنظر دارند و خود به‌دلیل برخی محدودیت‌ها نمی‌توانند مستقیما به فرزندان‌شان بگویند به بنده منتقل می‌کنند تا بتوانم از راه‌های مناسب به فرزن‌دانشان انتقال بدهم.
وی بیان کرد: حلقه‌ها در بطن برنامه‌های بسیج، مسجد و هیئت‌ها هستند و نونهالان از حلقه‌ها به شرکت فعال در برنامه‌ها سوق داده می‌شوند؛ در حلقه‌ها در مورد عمق و محتوای برنامه‌ها معرفت‌افزایی می‌شود. علاوه بر این با اهدای جوایزی مقوله تشویق که از اصول مهم و مؤثر تربیتی است، انجام می‌شود.
این فعال بسیجی گفت: فرزندان را با تشویق و قرار دادن جوایز به حضور فعال‌تر در هیئت و نماز جماعت سوق می‌دهیم. این جوایز با برنامه دقیق و زمان‌بندی خاص اهدا می‌شود. در مسجد کمدی از جوایز قرار دادیم که شامل جوایز نفیسی مثل اسکوتر برقی و ماکت بالگرد و کوادکوپتر(پهباد) است. این جوایز با کمک برخی از اعضای شورای پایگاه و با هزینه شخصی دوستان تهیه شده است.
وی ادامه داد: روش دیگر، اعطای جوایز در جمع است که جنبه تشویقی آن را چند برابر می‌کند. جوایز معمولاً در جمع در میان نمازگزاران و یا در جلساتی با حضور اولیاء و بسیجیان اهدا می‌شود.
زندی معتقد است، سرگروه‌ها تنها موظف به حرف زدن در حلقه‌ها نیستند بلکه باید درکنار حلقه در برنامه‌های دیگر مثل نماز جماعت یا اردو یا حتی کلاس‌های آموزشی دیگر بتوانند با متربی‌ها صحبت کنند و ارتباط داشته باشند. ارتباط بنده هم فقط در طی حلقه‌ها نیست و علاوه بر ارتباط در برنامه‌های مذکور ارتباط تلفنی، پیامکی و فضای مجازی نیز با فرزندان دارم و علاوه بر فرزندان با اولیای محترم هم در ارتباط هستم.
این فعال بسیجی عنوان کرد: حضور نونهالان و نوجوانان حلقه‌ها در هیئت‌ها و برنامه‌های مناسبتی و دعای ندبه در صبح‌های جمعه بسیار پرشور و چشمگیر است و معنویت زیادی در آنها ملاحظه می‌شود. بچه‌ها در دهه محرم به‌صورت بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در عزاداری‌ها شرکت دارند. به بچه‌های حلقه‌ها مکبری و مداحی آموزش داده شده است. کلاس مداحی نیز به‌صورت مجزا از زمان حلقه تشکیل می‌شود. 10، 15 نفر از نوجوانان در عرصه مکبری و مداحی فعال هستند. اعضای حلقه‌ها به همراه مربی در نماز جمعه هم حاضر می‌شوند و گاهی قبل یا بعد از نماز جمعه به زیارت امامزاده محل(امامزاده عقیل) و بر سر مزار شهدا در امامزاده می‌روند.
برنامه‌های علمی و آموزشی
وی گفت: در بحث علمی و آموزشی، جلسات تقویتی و رفع اشکال در آستانه امتحانات دانش‌آموزان هر سال برگزار می‌شود که سطح آن بسیار بالاست و از اساتید غیرانتفاعی و آموزشگاه و افراد دارای مدرک کارشناسی که به‌صورت جهادی با ما همکاری دارند استفاده می‌شود. پس از امتحانات نیز به خاطر پیشرفت درسی به نوجوانانی که معدل خوبی در امتحانات کسب کرده‌اند جایزه و لوح تقدیر اهدا می‌شود.
جوانه‌های صالحین
زندی اظهار کرد: در تابستان نیز برنامه‌های مفصل و پربار و شادابی انجام می‌شود. چند سالی است که برنامه‌های تابستانی پایگاه‌ها تحت عنوان «جوانه‌های صالحین» برگزار می‌شود و از پایگاه‌ها خواسته می‌شود که برنامه‌های تابستانی‌شان پربار باشد. پایگاه مقاومت بسیج عاشقان کربلا توانسته است کلاس‌ها را شاداب برگزار کند تا فرزندان هم بتوانند بر یادگیری خودشان بیفزایند و هم تفریح داشته باشند و بیشتر وقت خود را در پایگاه و مسجد بگذرانند. اولیا بسیار خوشحال هستند که فرزندان‌شان به جای اینکه وقت‌شان را در جاهای دیگر بگذرانند در این محیط مقدس و انقلابی می‌گذرانند.
وی اضافه کرد: کلاس‌های تابستانی چند سالی است بسیار پربار و پر عمق است. کلاس‌های قرآن(روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و معارف)، تربیتی و عقیدتی، کامپیوتر عمومی، رباتیک و آشنایی با جدیدترین دستاوردهای علمی و فناوری چند سالی است که جزو برنامه‌های ثابت پایگاه عاشقان کربلا در تابستان است و با حضور اساتید جهادی و حرفه‌ای در سطح بالا انجام می‌شود. در مورد رباتیک مطابق اطلاع ما تنها پایگاهی در اسلامشهر هستیم که کلاس رباتیک داریم و ربات چندکاره و ربات جنگجو در سال‌های اخیر آموزش داده شده و ربات پرنده پایگاه نیز در حال عملیاتی شدن است. در مورد کامپیوتر سال گذشته کلاس کامپیوتر با همکاری سپاه اسلامشهر در سایت کامپیوتر مجهزی برگزار شد. در مورد آشنایی با جدیدترین دستاوردهای علمی و فناوری باید خاطرنشان کرد که در تابستان 1396 مجلات دانستنی‌ها توسط یکی از نوجوانان نخبه مطالعه و برای بچه‌ها توضیح داده می‌شد.
برنامه‌های تفریحی و ورزشی
این فعال بسیجی عنوان کرد: در کنار کلاس آموزشی برنامه‌های تفریحی مثل پینگ‌پنگ، فوتبال، فوتسال، پلی‌استیشن، فوتبال‌دستی، دارت، مچ‌اندازی، دوی سرعت، آمادگی جسمانی و رفتن به استخر و اردو در تابستان و غیرتابستان با اهدافی همچون ایجاد شور و نشاط، تفریح سالم و پر کردن اوقات فراغت انجام می‌شود.
نقش حلقه‌ها در تعالی بسیج
زندی با اشاره به اینکه حلقه‌های صالحین طبق منویات مقام معظم رهبری در برنامه بسیج گنجانده شده است در مورد اهمیت و فواید این حلقه‌ها و نقش آن در تعالی بسیج، گفت: از آنجا که حلقه‌های صالحین اصولی دارد و طبق اصول برنامه‌های آن باید اجرا بشود، تأثیر بسیار خوبی در تعالی بسیجیان دارد. یکی از مواردی که لازم است، داشتن مربیان کارآمد برای حلقه‌هاست که کمک بسیار در پیشبرد اهداف حلقه می‌کند. از آنجایی که حلقه‌های صالحین یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، امیدوارم که بتوانیم به نحو احسنت این امر و وظیفه مهم را به انجام برسانیم.
سخن پایانی
وی اظهار کرد: درآخر لازم می‌دانم از فرماندهی محترم پایگاه بابت اعتمادشان در طول چند سال تشکر کنم و از تمامی دوستانی که به بنده در این پایگاه کمک می‌کنند تا بتوانم خدمت کنم تشکر و قدردانی می‌کنم. از خداوند سلامتی و فرج مولای خود آقا امام زمان(عج) و صحت و سلامتی برای فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را مسئلت دارم.
یادآور می‌شود، پایگاه بسیج عاشقان کربلا در مسجد امام علی‌النقی(ع) در ابتدای خیابان 20 متری امام خمینی(ره) در اسلامشهر قرار دارد.
کامران پورعباس
انتهای پیام

captcha