پاسخ به ابهامات درباره بنیادی جدید‌التأسیس در امور قرآنی/ موقوفه‌ای غیردولتی اما وابسته
کد خبر: 3756000
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۹
حجت‌الاسلام حسینی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

پاسخ به ابهامات درباره بنیادی جدید‌التأسیس در امور قرآنی/ موقوفه‌ای غیردولتی اما وابسته

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، ضمن پاسخ به ابهامات موجود در مورد تأسیس «بنیاد مسابقات قرآن» که چندی است همه به دنبال علل تأسیس آن هستند، آن را بزرگ‌ترین دستاورد دوره حضورش در سازمان اوقاف دانست.

سه شنبه///پاسخ به ابهامات بنیادی جدید‌التأسیس در امور قرآنی/ موقوفه‌ای غیر دولتی اما وابسته

به گزارش ایکنا؛ در ایام برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در شهر اراک و در روز 17 مهرماه 97 همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه بخش آقایان این رقابت‌ها، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی حکمی مسئول «بنیاد مسابقات قرآن» را معرفی و اعلام کرد و از این پس حجت‌الاسلام علی مقنی، معاون مرکز امور قرآنی این سازمان، به‌ عنوان مسئول این بنیاد تازه‌تأسیس امور مربوط به آن و پیگیری فعالیت‌هایش را انجام خواهد داد.
بنیادی که تا روز معرفی مسئولش حتی یک خبر هم از آن در رسانه‌های مختلف درج نشده بود و یکباره با معرفی مسئول آن و صدور حکم از سوی رئیس سازمان اوقاف در صدر اخبار قرآنی حتی در اوج برگزاری مسابقات قرار گرفت تا نشان دهد وجود چنین بنیادی برای مرکز امور قرآنی این سازمان اهمیت دارد.
با وجود این اطلاع‌رسانی در مورد این بنیاد به معرفی مسئول آن محدود شد تا ابهامات بسیار زیادی در مورد آن مطرح شود. ابهاماتی همچون ساختار، نیاز به مجوز‌ از نهادهای بالادستی، کادرسازی، زمان آغاز به کار و بسیاری دیگر که البته پاسخی به آن‌ها در ایام برگزاری مسابقات سراسری قرآن داده نشد.
برای اطلاع از کم و کیف این بنیاد و پاسخگویی به ابهامات مطرح شده، گفت‌وگویی با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شد که در ادامه می‌خوانید؛
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد بنیاد مسابقات قرآن و ابهاماتی که در مورد آن وجود دارد، گفت: همان طور که اغلب افراد در جریان هستند، ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور حدود دو سال بر روی پروژه «سند راهبردی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران» متمرکز شده بود.

مطالعه رویدادهایی مانند «نوبل»
وی افزود: در همین راستا یک تیم با اشراف آقای «مصطفی زمانیان»، مدیرعامل گروه مشاوران توسعه عمید، مطالعات تفصیلی گسترده‌ای درباره چندین رویداد بزرگ بین‌المللی در عرصه‌های هنری، ورزشی، ادبی، علمی و ... انجام دادند. در این مطالعات آیتم‌های قابل بهره‌برداری برای برگزاری مسابقات قرآن مورد توجه قرار گرفت. غیر از موضوع چشم‌انداز، سند مأموریت و مجموع اقدامات و راهبردهای تنظیم شده در سند، یکی از موضوعات دیگر که بررسی شد ساختار رویدادهای مختلف بود. اتفاقی که در «المپیک»، «اسکار» و یا «نوبل» رخ می‌دهد این است که هر کدام از این‌ها یک بنیاد غیردولتی هستند که توانسته‌اند رویدادهای مربوط را  نگه دارند و به‌ پویایی آن کمک کنند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بنابراین برای برگزاری مسابقات قرآن در کشور یک ساختار اداری را تعریف کرده‌ایم. یعنی مجموعه‌ای که کاملاً در سیستم دولتی با یک ساختار در سازمان اوقاف و امور خیریه و با شناسه‌ها و مأموریت‌های مختلف فعال شده است و انجام این کار برعهده اوست. شناسه‌هایی اعم از رویدادهای قرآنی مانند مسابقات، محافل قرآنی، اعزام‌ها و برگزاری آزمون‌ها که رسالت سازمان اوقاف است و در مرکز امور قرآنی این سازمان متمرکز شده است. اینکه رویداد بزرگی چون مسابقات قرآن را به‌ عنوان شناسه‌ای در کنار سایر شناسه‌ها قرار دهیم باعث می‌شود تا به محض فراغت از یک فعالیت، مشغول فعالیت دیگر شویم. همین امر موجب می‌شود مسابقات آن گونه که باید رشد پیدا نکند و تمرکز لازم برای برگزاری این مسابقات نباشد.
حسینی گفت: لذا پیشنهادی در ستاد عالی مسابقات مطرح و مصوب شد تا بنیادی برای برگزاری مسابقات قرآن فعالیت کند. در حال حاضر این بنیاد به عنوان موقوفه قرآنی و در ذیل یکی از موقوفات تحت اشراف سازمان اوقاف و امور خیریه با یک هیئت امنا به وجود آمده تا بتواند با تمرکز بهتری مسابقات قرآنی کشور از مرحله شهرستانی و استانی تا ملی و بین‌المللی را تمشیت کند.

راه‌اندازی بنیاد ایجاد ساختار جدید نیست
وی در پاسخ به ایکنا با اشاره به راه‌اندازی این بنیاد گفت: شاهد ایجاد ساختار جدیدی در سازمان اوقاف و امور خیریه نخواهیم بود، مانند اتفاقی که برای مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت ارشاد رخ داده است؛ این مجموعه وابسته به اوقاف و به‌ عنوان یک مجموعه غیردولتی فعالیت خواهد کرد. مثلاً مؤسسه نمایشگاه‌های وزارت ارشاد مسئول برپایی نمایشگاه‌های این وزارتخانه است که چندین نمایشگاه بین‌المللی را در طول سال برگزار می‌کند. بنابراین شبیه این اتفاق در سازمان اوقاف و امور خیریه رخ داده است و یک بنیاد به صورت غیردولتی اما وابسته به همان سازمان و با اشراف ستاد عالی هماهنگی مسابقات - که براساس چارچوب‌های کاری که در ستاد عالی مسابقات تنظیم می‌شود - فعالیت‌های خود را به جریان می‌اندازد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به این سؤال که با شکل‌گیری این بنیاد دیگر شاهد شکل‌گیری ساختار جدیدی نخواهیم بود؟ گفت: شکل‌گیری این بنیاد ساختار اداری جدیدی به ساختارهای موجود اضافه نخواهد کرد و به صورت یک موقوفه به ثبت رسیده است.

نیاز نداشتن به مجوز از نهادهای دیگر
حسینی همچنین در پاسخ به این سؤال که راه‌اندازی بنیاد نیاز به استعلام یا مجوز از نهاد بالادستی قرآنی یا غیرقرآنی داشته است یا خیر و اگر داشته آیا این مجوزها کسب شده است؟ گفت: به دریافت مجوزهایی در داخل سازمان نیاز بود که با دستورات ریاست سازمان اوقاف مراحل قانونی طی شد. این موضوع مانند سایر بنیادهای دیگر همچون «راسخون» و «بنیاد توسعه موقوفات» به ثبت رسیده است و با توجه به اینکه در قالب موقوفه هستند، مجوزها تنها مربوط به خود اوقاف است. با وجود این با توجه به پیش‌بینی این موضوع در سند راهبردی مسابقات قرآن، بحث بنیاد در جلسه آینده کمیسیون تبلیغ و ترویج هم مطرح خواهد شد.

طرح موضوع در جلسه آینده کمیسیون تبلیغ و ترویج
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سؤال که این مطرح شدن به منزله کسب مجوز از کمیسیون مربوطه است یا خیر و لازم است این بنیاد از کمیسیون مجوز دریافت کند یا خیر؟ گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه این بنیاد به عنوان یک موقوفه به ثبت رسیده است، چنین نیازی وجود ندارد. اما با توجه به اینکه این سند با اشراف شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون تبلیغ و ترویج انجام شده است، هماهنگی‌های لازم با کمیسیون و دبیر شورای توسعه به وقوع پیوسته و رونمایی از این موضوع هم با حضور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی انجام شده است.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به سؤالی در مورد زمان آغاز به کار این بنیاد و نیاز به کادرسازی آن گفت: ساختار آن تنظیم شده و همکاران ما در همین ایام مشغول فراهم کردن زمینه استقرار بنیاد هستند. در خصوص کادرسازی نیز این اتفاق رخ خواهد داد که تعدادی از همکاران که تمرکزشان صرفاً بر روی مسابقات بوده است در اختیار این بنیاد قرار خواهند گرفت تا از خدمات آن‌ها استفاده شود. درباره سایر نیازمندی‌ها هم از افراد توانمندی که در فضای قرآنی کشور در قالب‌های مختلف کاری فعالیت دارند استفاده خواهد شد. همچنین از ظرفیت مؤسسات مردمی در حوزه‌هایی که قابلیت واگذاری دارد نیز استفاده خواهیم کرد.

اجرا در دو فاز
حسینی در ادامه در پاسخ به این سؤال که این بنیاد فازهای مختلف دارد یا خیر و آیا در آینده شاهد ارتقای ساختار آن خواهیم بود؟ بیان کرد: البته همین طور خواهد بود که در خود ستاد عالی مسابقات در دو فاز این کار را پیش‌بینی کرده‌ایم. در فاز اول بحث استقرار و آغاز فعالیت را خواهیم داشت و برای آینده هم یک طرحی برای ارتقای ساختار آن مشخص شده است.

ضرورت‌های راه‌اندازی
همچنین رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پاسخ به ایکنا درباره ضرورت‌های راه‌اندازی چنین بنیادی در حالی که مسابقات بدون بنیاد هم روند برگزاری خود را طی می‌کرد، گفت: شاید به نظر برسد مسابقات به خوبی برگزار می‌شود، اما رضایت کاملی از اجرای مسابقات نداشتیم و هنوز هم به نظر می‌رسد اتفاقاتی که باید در عرصه مسابقات رخ دهد، بخش کوچکی از کل اتفاقاتی است که باید به وقوع بپیوندد. هنوز می‌توان مراحل شهرستانی و استانی را بسیار ارتقا داد. متأسفانه در سال‌های گذشته به خاطر نیروی کم و مشغولیات فراوان تمرکز کافی برای رشد و پرورش مسابقات وجود نداشت. در عرصه ملی و بین‌المللی نیز هنوز مسابقات قرآن اثرگذاری و نفوذی را که باید در ابعاد فرهنگی و اجتماعی داشته باشند، ندارند. مسابقات سرمایه بسیار عظیمی برای جامعه قرآنی کشور است که در حال حاضر در برگزاری آن‌ها تکاپویی وجود ندارد.
حسینی در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: به نظر می‌رسد در دوره مدیریتم بزرگ‌ترین کاری که می‌توانستیم برای مسابقات انجام دهیم، همین اصلاح ساختاری بوده که انجام شد. در زمان برگزاری مسابقات سراسری قرآن «حجت‌الاسلام قبادی»، یکی از مدیران موفق قرآنی سازمان اوقاف اعلام کردند که سال 82 به این نتیجه رسیدند که این اتفاق باید رخ دهد که به دلیل وجود برخی مسائل انجام نشد. بنابراین این موضوع جدید نبود و حتی در دهه قبل هم در سازمان اوقاف این موضوع مطرح شده بود. لذا ضرورت آن برای اعضای ستاد عالی و تیم تدوین سند بسیار واضح بود.

انتهای پیام

captcha