عقلانیت قوام‌بخش معنویت است
کد خبر: 3756226
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
حجت‌الاسلام رسول ملکیان:

عقلانیت قوام‌بخش معنویت است

گروه معارف - یک استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان گفت: عقلانیت نه تنها در جبهه مخالف با معنویت قرار ندارد، بلکه اگر در معنویت لحاظ شود، آن را پربارتر می‌سازد.

عقلانیت قوام‌بخش معنویت است

حجت‌الاسلام رسول ملکیان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه بخش مهمی از دین را معنویت تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: نمی‌توان بشر را بدون معنویت در نظر گرفت و اگر انسان را جدا از معنویت تصور کنیم، دیگر حیات الهی و انسانی نخواهد داشت. بخش مهمی از آموزه‌های ادیان الهی بعد معنوی دارد که هم در گفتار و رفتار انسان و هم در خلقیات و روحیه‌اش اثر دارد.
وی افزود: ما حتی معنویت را برای جهان هستی نیز قائل می‌شویم و به همین دلیل است که ادیان الهی به انسان‌ها توصیه کرده‌اند که با جهان هستی همراه شده تا دارای زیست بوم معنوی شوند. زیست معنوی شاخص‌های فراوانی دارد و قرآن بزرگ‌ترین کتابی به حساب می‌آید که به صورت گسترده، عمیق و ریشه‌ای به این شاخص‌ها پرداخته است.

معنویت صحیح رنگ و بوی توحیدی دارد

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: قرآن در سوره‌های مؤمنون، لقمان و حجرات درباره خصوصیات اهل ایمان و معنویت سخن گفته که در یک جمع‌بندی کلی یکی از اصول معنوی مورد تأکید در این آیات توحید و یکتاپرستی است. اگر معنویت در ظاهر و باطن خود رنگ و بوی توحیدی نداشته باشد، از دیدگاه اسلام نادرست و باطل است. در آیات قرآن به کرات توصیه شده کسانی که می‌خواهند اهل ایمان و تقوا و معنویت باشند، باید اندیشه و رفتار توحیدی داشته و این اصل را در تمام امور مدنظر قرار دهند.
حجت‌الاسلام ملکیان اضافه کرد: نیکی به پدر و مادر یک اصل معنوی بسیار مهم است که هیچ انسانی نمی‌تواند آن را انکار کند. اگر کسی نسبت به عزیزترین افراد در زندگی خود یعنی پدر و مادر احترام و خدمتگزاری لازم را نداشته باشد، مطمئناً معنویت را کسب نخواهد کرد. یکی دیگر از مسائل معنوی بسیار مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، برقراری ارتباطات جنسی تحت ضوابط قانونی و شرعی است تا سایر مسائل وابسته به آن نیز رنگ و بوی معنوی به خود بگیرد.
وی افزود: اصل معنوی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد رعایت عدالت در تمام امور اقتصادی، سیاسی، اداری، حقوق اجتماعی و نسبت به افراد دیگر نظیر پدر و مادر، فرزندان و همسایگان است. کسی نمی‌تواند مدعی معنویت باشد، ولی اهل رعایت عدالت نبوده یا به آن اعتقاد نداشته باشد. تمام این اصول تأثیر شگرفی بر معنویت می‌گذارد و کسی که صاحب معنویت با چنین محتوایی باشد، انسان فرزانه‌ای محسوب می‌شود.

اصول معنوی فرا زمانی و فرا مکانی‌اند

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: اصولی که به عنوان مبانی معنویت از آنها نام بردیم، یک‌سری اصول ثابت و همیشگی به حساب می‌آید که انسانیت و معنویت در گرو آن‌هاست. این اصول و مبانی چه در دوران سنتی و مدرن و چه در دوران فرا مدرن و در تمام سرزمین‌ها اعم از جوامع ساده و ابتدایی و جوامع بسیار پیشرفته و توسعه یافته به قوت خود باقی است.
وی با بیان اینکه عقل یکی از منابعی است که بشر می‌تواند به آن رجوع کند، گفت: عقل نسبت به بسیاری از مسائل و موضوعات اشراف دارد، ولی بزرگترین اشتباه و انحراف نظری این است که عده‌ای تصور می‌کنند عقلانیت در جبهه مخالف معنویت، دیانت و علم قرار دارد، در صورتی که اگر عقلانیت به معنای تدبیر و مدیریت در معنویت، دیانت و علم لحاظ شود، آنها را پربارتر می‌سازد. بشر هنوز از عقل خود به صورت گسترده و کامل استفاده نکرده است و انسان‌های آینده قطعاً عاقل‌تر از انسان‌های امروزی خواهند بود.
انتهای پیام

captcha