درخواست طالبان از چین برای مشارکت در مذاکرات
کد خبر: 3756302
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶

درخواست طالبان از چین برای مشارکت در مذاکرات

گروه بین‌الملل ـــ رهبر معنوی طالبان از چین درخواست کرد تا در مذاکرات صلح افغانستان نقش بیشتری ایفا کند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان؛ مولانا سمیع الحق که از وی به عنوان پدر و رهبر معنوی طالبان یاد می‌شود، از چین خواست تا در مذاکرات افغانستان به منظور پایان دادن به جنگ 17 ساله این کشور نقش بیشتری ایفا کند.

پدر معنوی طالبان گفت: از چین به عنوان یک واسطه در انجام مذاکرات صلح طالبان استقبال می‌شود و نباید چنین مسئله مهمی را تنها به آمریکا واگذار کرد؛ چراکه سهم پکن در برقراری صلح منطقه بیشتر از آمریکا بوده است.

وی همچنین افزود: در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای پایان دادن به طولانی‌‌ترین جنگ این کشور به صورت آزمایشی مذاکرات مستقیم خود را با طالبان از سر گرفته است، مذاکرات در صورتی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که واشنگتن زمان خروج نیروهایش از افغانستان را اعلام کند.‌ مذاکرات صلح هنگامی می‌تواند مثمرثمر باشد که آمریکا با دستور قاطع نسبت به خروج نیروهایش از افغانستان اقدام کند.

همچنین رهبر معنوی طالبان نسبت به انجام مذاکرات صلح در پشت درهای بسته از سوی آمریکایی‌ها هشدار داد و این روند را سبب ایجاد سوء تعبیرهایی در این رابطه  دانست.

یادآور می‌شود چندی پیش زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در کابل، از دولت افغانستان و گروه طالبان خواست که نمایندگان خود را برای آغاز مذاکرات صلح معرفی کنند.

انتهای پیام

captcha