احیای نقاشی‌های تاریخی دیوارهای کلیسای هفتوان سلماس
کد خبر: 3756307
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

احیای نقاشی‌های تاریخی دیوارهای کلیسای هفتوان سلماس

گروه فرهنگی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به قدمت کلیسای هفتوان سلماس، از احیای نقاشی‌های تاریخی بر روی دیوارهای این بنا خبر داد.

احیای نقاشی‌های تاریخی دیوارهای کلیسای تاریخی هفتوان سلماس

جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان‌غربی با بیان اینکه فصل اول مرمت و احیای کلیسای هفتوان سلماس به پایان رسیده‌ است، اظهار کرد: فصل اول مرمت و احیاء کلیسای هفتوان سلماس با محوریت احیاء نقاشی‌های دیواری کلیسا با اعتباری بالغ بر 680 میلیون ریال انجام شده و به اتمام رسیده‌است که باانجام این اقدامات، نقاشی‌های تاریخی برروی دیوارهای این کلیسا احیا شده‌اند.

وی بااشاره به اهمیت بافت تاریخی سلماس تصریح کرد: باید بافت اصلی و تاریخی شهر را حفظ و نگهداری کنیم و در صورت همکاری همه دستگاه‌های شهری می‌توان نسبت به ثبت بافت تاریخی شهر سلماس اقدامات موثری انجام داد تا هسته تاریخی شهر به همان شکل اصلی محفوظ بماند .

جباری بااشاره به قدمت تاریخی کلیسای هفتوان سلماس افزود: طبق مشاهده چندین کتیبه در ورودی این کلیسا به خط ارمنی و نقوش مذهبی نشان می‌دهد این کلیسا در قرن 14 میلادی ساخته شده و سامان‌دهی کلیسای هفتوان سلماس در تیرماه سال جاری به پایان رسیده‌است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی بابیان اینکه این بنا در سال 1380 به ثبت رسیده‌ است، ادامه داد: برای مرمت و سامان‌دهی کلیسای هفتوان یک میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده‌بود که 680 میلیون ریال آن صرف گردیده و این بنا به‌دستور شاه عباس صفوی احداث شده و در سال 1380 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده‌است.

وی بااشاره به عملیات مصوب به این بنا خاطرنشان کرد: بر اساس سرفصل‌های مرمتی که در شورای فنی این اداره کل مطرح و به تصویب رسیده، عملیات مرمتی کلیسای هفتوان سلماس شامل کف‌سازی، محوطه‌سازی و اندودبرداری، اصلاح دیوار چین‌های پیرامون بنا، اقدامات حفاظتی جداره باقی‌مانده آمفی‌تئاتر، مرمت نقاشی‌های دیوار داخلی و انجام سایر اقدامات حفاظتی بوده‌است.

جباری بابیان اینکه کلیسای هفتوانه سلماس یک‌بار بازسازی شده‌است، ادامه داد: این بنای تاریخی در اثر زلزله سال ۱۹۳۰ میلادی خسارات سنگینی دید و پس از آن بازسازی شد.

انتهای پیام

captcha