اربعین حسینی(ع) ضامن بقای جریان عاشوراست
کد خبر: 3756391
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام رئیسی:

اربعین حسینی(ع) ضامن بقای جریان عاشوراست

گروه فرهنگی - تولیت آستان قدس رضوی گفت: با وجود تمهیدات دشمن در جریان عاشورا برای به فراموشی سپرده شدن این حرکت عظیم، اربعین ایجاد شد تا موجب بقای این جریان باشد.

اربعین حسینی(ع) ضامن بقای جریان عاشوراستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در اجتماع عظیم وارثان ولایت که شامگاه دوشنبه، 23 مهرماه، در جمع خانواده معظم شهدای لشکر فاطمیون برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه(س) اظهار کرد: تحلیلی که برای عاشورای حسینی و این ایام می توان ارائه داد، موجب این می شود که تجلیل از مقام امام حسین(ع) و یارانشان با معرفت بیشتری انجام گیرد.

وی افزود: به هر میزانی که ارادت، محبت و دلدادگی به امام حسین(ع) و یارانشان داریم، باید معرفت خود را نسبت به ایشان افزایش دهیم.
رئیسی اظهار کرد: تجلیل باید با تحلیل همراه باشد و ابعاد مختلف عاشورا در این تحلیل باید حفظ شود. این بدان معناست که اربعین از زبان خود امام حسین(ع)، یارانشان و حضرت زینب(س) باید روشن شود.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: خداوند اینگونه مقرر کرده که واقعه عاشورا تمدنی را در عالم شکل دهد که این تمدن موجب تحول در زندگی انسان ها شود.

وی اظهار کرد: عاشورا، عنوان یک حرکت برنامه ریزی شده ای است که ابتدا و انتهای آن دقیق، با مدیریت و پیش بینی شده است و دارای دو فصل شهادت و اسارت است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ابتدای حرکت کاروان امام حسین(ع) از مدینه به سمت کوفه بیان کرد: هدف از این حرکت انسان ساز و تاریخ ساز را در زیارت اربعین با این مضمون می خوانیم «خدایا؛ اباعبدالله(ع) خون قلب خود را داد تا از جامعه جهل زدایی کند».

رئیسی ادامه داد: با جهل زدایی جامعه از قدرت تعقل، معرفت، تفکر و اندیشه برخوردار می شود و آحاد جامعه راه و مقصد را به درستی تشخیص می دهند.

وی تصریح کرد: اگر معرفت باشد به دنبال آن محبت می آید؛ از طرفی وقتی معرفت وجود داشته باشد، مردم، امام حق و شاخص های حقیقت را می شناسند.  

رئیسی ادامه داد: مستکبران همواره تلاش کرده اند تا با استفاده از جهل مردم، حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند. امروز جریان تکفیری که بر جهل مردم سوار شده و خون انسان های بی گناه بسیاری را بر زمین ریخته است.

وی با اشاره به اینکه پیام امام حسین(ع) برای جامعه بشری امروز تعقل، تدبر، معرفت، دشمن شناسی و شناختن راه درست از نادرست است، گفت: بسیاری از افراد در این مسیر حق و باطل را اشتباه می گیرند و شعارهای فریبنده می دهند که در اینجا تشخیص و تحلیل افراد از این شعارها بسیار مهم است.

رئیسی افزود: از زمان بعثت پیامبر(ص) تا ظهور منجی عالم بشریت، آیات الهی برای انسان ها سبقه عقلی و نظری دارد. انسان ها باید اهل تعقل، اندیشه باشند و  حق را از باطل تشخیص دهند.

وی با بیان ابنکه جریان ممتد کربلا برای حیات انسان ادامه دارد، افزود: اگرچه برپایی مجلس حسین(ع) و دادن نذری متبرک است اما متبرک تر این است که از ایشان الگو بگیریم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در جریان عاشورا و بعد از عاشورا اتفاقاتی به وقوع پیوست تا که این قیام زنده نماند. در واقع این اتفاقات عاشورا را به مرگ عاشوراییان تبدیل شود اما اربعین ایجاد شد تا نماد تحولی برای بقای عاشورا شود.

وی با اشاره به خدمت بزرگ فاطمییون، زینبیون و حزب الله لبنان به جامعه بشری بیان کرد: این ها مردانه در دفاع از حرم اهل بیت ایستادند و با شهادتشان جامعه اسلامی را بیمه کردند.

انتهای پیام

captcha