انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب حوادث بصره
کد خبر: 3756395
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب حوادث بصره

گروه بین‌الملل ـ کمیته حقیقت‌یاب فرماندهی عملیات مشترک عراق نتایج تخقیقات خود درباره حوادث بصره را اعلام کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری السومریه‌نیوز؛ کمیته حقیقت‌یاب حوادث بصره که از سوی فرماندهی عملیات مشترک عراق و به دستور حیدرالعبادی، نخست‌وزیر سابق این کشور، تشکیل شد از پایان تحقیقات خود در این زمینه خبرداد.

در این گزارش با تأکید بر عدم تیراندازی به معترضان از سوی نیروهای امنیتی، آمده: شهروندان و نیروهای امنیتی که در این اعتراضات کشته و یا مجروح شدند، از سوی  عناصری نفوذی مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

این کمیته حقیقت‌یاب با اشاره به اینکه در این اعتراضات 9 نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی نیز مجروح شده‎اند، آورده: پلیس استان بصره در این اعتراضات به وظایف خود در حمایت از ادارات دولتی عمل نکرده و تعلل فرماندهی عملیات بصره و اکتفا به جمع‌آوری اطلاعات، موجب شدت گرفتن ناامنی‌ها در این استان شد.

در ادامه این گزارش به تأثیر برخی از وابستگی‎های حزبی از سوی برخی از افراد پلیس محلی بصره در ترک وظایف خود اشاره شده و آمده: افراد نفوذی وابسته به احزاب مختلف بودند.

عدم نقش‌آفرینی استاندار بصره و رئیس و اعضای شورای استانی و همچنین فقدان هماهنگی و همکاری میان استاندار و فرمانده پلیس از دیگر عوامل شدت‌گرفتن خشونت‌هاست که در این گزارش به آن اشاره شده است.

کمیته حقیقت‌یاب همچنین بر ضعف کار اطلاعاتی که نقش مهمی در کندی اجرای اقدامات امنیتی داشته، تأکید و از اقدام نیروهای امنیتی در توزیع آب آشامیدنی در میان شهروندان برای کمک به آرام کردن اوضاع تقدیر کرد.

گفتنی است؛ کمیته حقیقت‌یاب حوادث بصره در روز 14 شهریور مصادف با 5 سپتامبر به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر وقت و با همکاری عملیات وزارت کشور عراق، فرماندهی عملیات مشترک، فرماندهی نیروی زمینی، دستگاه‎های امنیت ملی، سرویس اطلاعات ملی، اطلاعات و امنیت دفاع و همچنین مرکز اطلاعات نظامی کار خود را آغاز کرد.

العبادی فرماندهی عملیات مشترک را مکلف به اجرای تحقیقات در ارتباط با کشته و مجروح‌شدگان حوادث بصره و آتش‌سوزی برخی ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان کنسولگری ایران در بصره در جریان اعتراضات در این استان کرد.

انتهای پیام

captcha