گزیده بیانات رهبری درباره اوقاف؛ از بدنامی در دوره طاغوت تا سازمان «مفتخر» امروز
کد خبر: 3756404
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
به بهانه انتصاب حجت‌الاسلام خاموشی به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه؛

گزیده بیانات رهبری درباره اوقاف؛ از بدنامی در دوره طاغوت تا سازمان «مفتخر» امروز

گروه سیاسی ــ در بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص وقف و سازمان اوقاف و امور خیریه آمده است که «عملکرد و اقدامات خوب متولیان و ادارات اوقاف موجب ترویج فرهنگ وقف می‌شود. اقدامات اساسی نظام اسلامی، احیای نیت خیر واقفین است که این خدمت بزرگ به عهده‌ سازمان اوقاف و امور خیریه است.»

به گزارش ایکنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، سه‌شنبه 24 مهرماه، در حکمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی خاموشی را به عنوان رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب کرد.

به همین مناسبت و با توجه به جایگاه والای وقف در آموزه‌های اسلامی گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع وقف و سازمان اوقاف، که بیانگر جایگاه وقف در نگاه ایشان و انتظارات از این سازمان در نظام جمهوری اسلامی است، منتشر می‌شود.

ـ بایستی در اوقاف و جاهای دیگر، واقعاً برنامه‌ریزی وسیعی برای حفظ قرآن بشود.
بیانات در مراسم تودیع قاریان قرآن، استاد شحات محمّد انور و استاد محمّد بسیونی (اول اسفند 1396)

ـ من یادم هست که یکی از قرّاء برجسته‌ مصری - مرحوم ابوالعینین شعیشع - آمده بود مشهد و در مسجد گوهرشاد قرآن تلاوت می‌کرد، که خیلی هم خوب می‌خواند. چون جلسه مال اوقافِ آن زمان بود و اوقاف هم برخلاف امروز که الحمدللَّه سازمان مفتخری است، آن روز سازمان بدنامی بود، بنده با اینکه خیلی شائق بودم تلاوت آن قاری را بشنوم، نمی‌خواستم بروم توی آن مجلس بنشینم؛ از دور نگاه می‌کردم و صدا را می‌شنفتم. همه‌ کسانی که در آن مجلس شرکت داشتند، گمان نمی‌کنم پنجاه نفر، شصت نفر می‌شدند. یک عده‌ای مأمورین دولتی بودند، یک عده هم همین قرّاء معروف مشهدی خودمان بودند.
بیانات در دیدار قاریان و حافظان و اساتید قرآنی (اول مرداد 1390)

ـ وقف یک نهاد ممتاز دینی است. باید از طریق تشویق مردم به وقف و همچنین ادای صحیح حق واقف در مورد موقوفه‌اش، سنت وقف را بیش از پیش در جامعه ترویج کرد. مهم‌ترین مسئله در وقف، عمل امینانه نسبت به موضوع وقف است.
بیانات در دیدار مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه (23 اسفند 1390)

ـ فرهنگ وقف باید بیش از پیش ترویج شود و گسترش یابد. عملکرد و اقدامات خوب متولیان و ادارات اوقاف موجب ترویج فرهنگ وقف می‌شود. اقدامات اساسی نظام اسلامی احیای نیت خیر واقفین است که این خدمت بزرگ به عهده‌ سازمان اوقاف و امور خیریه است و موجب رضایت خداوند متعال و خشنودی مردم می‌شود.
بیانات در دیدار رئیس و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه (29 بهمن 1387)

ـ بنده در طول عمر طلبگی خود تا دوران پیروزی انقلاب، چندین مورد از نقشه‌های دستگاه پهلوی را دیده بودم و می‌شناختم. آخرین آنها در دهه پنجاه، تشکیل سازمان اوقاف به شکل دلخواه پهلوی و کشیدن روحانیت به زیر چتر سازمان اوقاف بود. این، سیاستی بود که سال‌ها دنبال شد.
بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان‌ (10 آبان 1374)

ـ این (وقف)‌ یکی‌ از کارسازترین‌ و سالم‌ترین‌ شیوه‌هایی‌ است‌ که‌ تمکن‌ مالی‌ را به‌ صورت‌ احسانی‌ ماندگار، در خدمت‌ نیازهای‌ جامعه‌ قرار می‌دهد و اراده‌ نیک‌ آدمی‌ را پس‌ از طی‌ دوران‌ زندگی‌، همچنان‌ زنده‌ و کارساز نگه‌ می‌دارد.
ـ متولیان‌ و مباشران‌ امور اوقاف‌ وظیفه‌ای‌ بزرگ‌ و مسؤولیتی‌ خطیر برعهده‌ دارند و دین‌ و وجدان‌، آنان‌ را به‌ امانت‌ و درستکاری‌ و تلاش‌ سالم‌ فرامی‌خواند.
پیام به گردهمایی وقف (15 اردیبهشت 1381)

ـ سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان‌های گوناگون و مؤسسات دیگری که به عشق قرآن به وجود آمده‌اند، باید این کار را در ردیف اول وظایف خودشان قرار بدهند. این کار باید انجام بگیرد. نمی‌شود در کشوری که بر مبنای اسلام اداره می‌شود، قرآن را به دست یک نفر بدهیم و بگوییم بخواند، اما نتواند این کتاب عزیز را باز کند و بخواند. بنابراین، همه باید بتوانند قرآن را بخوانند. البته، این قدم اول است.
بیانات در دیدار قاریان چهل کشور جهان در سالروز بعثت رسول‌اکرم(ص) (4 اسفند 1368)

انتهای پیام

captcha