مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب انتصاب رئیس جدید اوقاف
کد خبر: 3756501
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب انتصاب رئیس جدید اوقاف

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر انتصاب رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، 24 مهرماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ بازتاب انتصاب رئیس جدید اوقاف

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ خبر انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی به عنوان رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه، یکی از اخبار مهمی است که طی امروز سه‌‌شنبه، 24 مهرماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 24 مهرماه و تا ساعت 15 تعداد شش خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم اگرچه طی امروز و تا این ساعت خبر تخصصی قرآنی بر روی خروجی خود منعکس نکرده، ولی خبری با عنوان «خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه شد» را بر روی خروجی خود درج کرده که علیرغم اینکه این خبر خبری قرآنی نیست ولی اغلب صفحات معارفی رسانه‌های و خبرگزاری‌های مختلف طی امروز بدان پرداخته‌اند.
در بخش‌هایی از این خبر مهم آمده است: «حجت الاسلام سید مهدی خاموشی به‌حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد.
متن حکم سیدعباس صالحی خطاب به سیدمهدی خاموشی به‌شرح زیر است:
نظر به مراتب دانش، تعهد و تجارب مدیریتی جنابعالی و تأیید و اجازه مبارک مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به جنابعالی در تصدی اموری که در سازمان موکول به اذن ولی فقیه است، به‌موجب این حکم به‌عنوان ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب می‌شوید.
از خداوند متعال توفیق خدمتتان را در جهت توسعه فرهنگ والای وقف و گسترش خیرات عمومی در جهت احیای سنت حسنه پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) خواستارم».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند ایام گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 483 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز دو خبر دیگر با عناوین «حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف شد» و «بزرگداشت چهارمین سالگرد درگذشت استاد مولایی برگزار می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که مجموع اخبار امروز این صفحه را به سه خبر می‌رسانند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «بزرگداشت چهارمین سالگرد درگذشت استاد مولایی برگزار می‌شود» کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیین بزرگداشت چهارمین سالگرد درگذشت استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به استاد مولایی جمعه ۲۷ مهر‌ماه در دارالقرآن بیت‌الزهرا(س) برگزار می‌شود.
استاد مولایی از استاد پیشکسوت و از بنیانگذاران تلاوت نوین قرآن کریم در کشور است که بیش از ۶۰ سال فعالیت وی در عرصه قرآن کریم سبب تربیت بسیاری از اساتید قرآن امروز کشور شد.
مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد درگذشت این استاد قرآن کریم از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۲۷ مهر‌ماه در دارالقرآن بیت‌الزهرا(س) به نشانی خیابان شریعتی، انتهای خیابان‌ معلم، خیابان گوهری، کوچه شهید گرامی، پلاک ۸ برگزار می‌شود.
مهر
«اسامی پذیرفته‌شدگان رشته حفظ کل طرح ساماندهی داوران اعلام شد»، عنوان تنها خبری است که صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این لحظه بدان پرداخته است.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی که مربوط به اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان از سوی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور است، آمده است: «دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور اسامی پذیرفته‌شدگان رشته حفظ کل طرح ساماندهی داوران را اعلام کرد.
اسامی قبول شدگان رشته حفظ کل (بخش قرائت: تجوید ،صوت و لحن و وقف و ابتدا) طرح ساماندهی و ارتقای داوران خواهران و برادران اعلام شد.
این افراد برای انجام ادامه مسیر آزمون به اطلاعیه شماره 5 طرح مزبور را مطالعه نمایند».
تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری مهر نیز که عنوان «پرونده چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بسته شد» دارد، مربوط به روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
تعداد سه خبر طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که تنها یکی از این اخبار با عنوان «طلوع برکت؛ رویداد استارتاپی اسلامی قرآنی کشور کلید خورد» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد و دو خبر دیگر نیز در دیگر حوزه‌های معارفی منعکس شده است.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا آمده است: «معاون مرکز رشد واحدهای فناور و هنرهای قرآنی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن اعلام خبر آغاز به کار این رویداد اظهار داشت: در این رویداد طی یک برنامه فشرده سه روزه از 24 تا 26 مهرماه، شرکت‏‌کنندگان به وسیله بسته‏‌های آموزشی با مبانی راه‏اندازی کسب‏‌وکار بر اساس ارزش‏های قرآنی و اسلامی آشنا شده و از فرصت‏‌ها و تهدیدهای موجود در این بخش از زبان اساتید و فعالان این حوزه اطلاع حاصل می‏کنند.
زهرا کامیاب افزود: در بخش دیگر این رویداد، فضای واقعی ایجاد کسب‏‌وکارهای اسلامی، قرآنی برای شرکت‏‌کنندگان شبیه‏‌سازی می‏شود به طوری که شرکت کنندگان در محیطی پویا و خلاق تیم های کاری خود را تشکیل داده و مراحل راه اندازی یک کسب و کار اسلامی، قرآنی را از ابتدا تا انتها به صورت فشرده تجربه می کنند.
وی به ثبت نام 200 کارآفرین و ایده پرداز جوان در این رویداد استارتاپی اشاره کرد و گفت: از بین ثبت نام شدگان، 100 تا 120 نفر انتخاب و در فضای سه روزه رویداد پذیرفته خواهند شد».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
این صفحه از خبرگزاری ایسنا خبری با عنوان «پیاده‌روی اربعین هم‌افزایی دینی و فرهنگی را به دنبال دارد» را به عنوان تیتر اصلی خود انتخاب کرده که اگر چه این خبر یک خبر قرآنی نیست ولی به دلیل اهمیت آن در بحث مراسم اربعین حسینی، خبری خواندنی و قابل تأمل است که در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیان اینکه امسال ۱۰ موکب مشترک متشکل از جوانان و نوجوانان را در مرز داریم گفت: در این موکب‌ها فعالیت‌های فرهنگی نشات گرفته از شعار انتخابی « «حب الحسین یجمعنا» را در دستور کار قرار داده‌ایم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب رضا ارزانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ایام اربعین اظهار کرد: ما امسال موکب‌های مشترکی را بین کشور ایران و عراق داریم که این موکب‌ها تشکیل شده از جوانان ایرانی و عراقی است که بخشی از آن در مرز برپا می‌شود و بخشی دیگر در کشور عراق. برپایی این موکب‌ها به دلیل این است که بتوانیم هم افزایی را در ایام اربعین بیشتر کنیم و بر همین اساس از شعار تعیین شده یعنی «حب الحسین یجمعنا» بهره برده‌ایم و موکب‌ها با همین شعار فعالیت خود را انجام می‌دهند».
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد 9 خبر طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند و اغلب در حوزه‌های مختلف معارفی دیگر همچون عترت انعکاس یافته‌اند.
«دنیا در کلام حضرت علی(ع)»، «تشریح برنامه‌های کمیته فرهنگی اربعین/ خدمت‌رسانی ۷ موکب در مسیر نجف تا کربلا»، «مداحی بتی در شام باقی بود زینب رفت سروقتش با نوای میثم مطیعی»، «زندگی نامه شهید احمد صالحی»،‌«حجت‌ الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد»، «اجتماع پر شور عاشورایی‌ها برای تبادل تجربیات اربعین»، «اهمیت بسزای سفر به پیاده روی اربعین حتی با پول قرضی»، «سوابق حجت الاسلام خاموشی رئیس جدید سازمان اوقاف و امور خیریه» و «مرحوم ابوالقاسم شجاعی قلبش برای ولایت می‌تپید»، عناوین اخبار امروز این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند.
ایبنا
««ادبیات دینی؛ چیستی، اصول و عناصر» بررسی می‌شود»، «عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در ایستگاه‌های مترو مشهد» و «پاسخی به چیستی آفرینش انسان و جهان هستی از دل آیات الهی»، عناوین سه خبری هستند که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران منتشر شده‌اند و در حوزه تخصصی قرآن کریم نیز قرار ندارند.
میزان
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «سخن امام علی(ع) درباره ره‌آورد اسلام» است که مربوط به روز 21 مهرماه بوده و از آن زمان تاکنون نیز هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه منعکس نشده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «زندگی عقلانی در حکمت‌های لقمانی-بخش اول» به قلم منصور پورمحیطی کرده که همراه با آموزه‌های قرآنی بیان شده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «موعظه‌ها پندهای عام است که موجبات تذکر آدمی را فراهم می‌آورد تا همواره هدف و مقصود از یاد نرود و در مسیر دیگر و خلاف مقصود گام بر ندارد و حرکت نکند. موعظه‌ها فلسفه و سبک زندگی را به آدمی می‌آموزد. همگان نیازمند موعظه هستند و حتی پیامبر(ص) از ابوذر می‌خواهد تا او را موعظه کند. نویسنده در مطلب پیش روبه سراغ موعظه‌های حکیمانه لقمان حکیم(ع) رفته تا به واکاوی سبک زندگی اسلامی و قرآنی بر اساس آن بپردازد.نخستین بخش از این مطلب از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد.
وعظ به معنای پند، به سخنان و حتی رفتاری گفته می‌شود که موجب تذکر و بیداری انسان می‌شود و شامل وعده و وعید است. اصولا موعظه همانند برهان و جدال احسن به کلیات مسائل و امور توجه دارد و از قضایای شخصی بیرون است. از همین رو خداوند به پیامبر(ص) فرمان می‌دهد تا برای اثبات حقانیت و تبیین حقایق از این روش‌های سه گانه بهره گیرد.(نحل، آیه 125)
خداوند می‌فرماید: ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَهْ الْحَسَنَهْ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آن‌ها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده و او به هدایت یافتگان داناتر است».

انتهای پیام

captcha