بانک‌ها خود را با شرایط اقتصادی جدید تطبیق نداده‌اند
کد خبر: 3756561
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸

بانک‌ها خود را با شرایط اقتصادی جدید تطبیق نداده‌اند

گروه اقتصادی- رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به شرایط حاکم بر بانک‌ها گفت: بانک‌ها خود را با شرایط اقتصادی جدید تطبیق نداده‌اند.

بانک ها خود را با شرایط اقتصادی جدید تطبیق نداده اند

به گزارش ایکنا از یزد، علی اکبر کلانتر، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد ظهر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به دگرگون شدن شرایط اقتصادی در 9 ماه گذشته اظهار کرد: متاسفانه بانک ها خود را با شرایط جدید تطبیق نداده اند.
وی ادامه داد: در حالی که با افزایش نرخ ارز، نیاز به نقدینگی و به تبع آن تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی بین 2 و نیم تا 3 برابر افزایش یافته است ولی بانک ها با همان روند قبلی تسهیلات خود را ارائه می دهند.
کلانتر افزود: بر اساس دستورالعمل های جاری تسهیلات بر مبنا 70 درصد فروش سال قبل به واحدها داده می شود و این در حالی است که علاوه بر چند برابر شدن نرخ ارز، وجود رکود در سال 96 نیز موجب کاهش فروش واحدها شد و در نتیجه با اجرای قوانین جاری و پرداخت تسهیلات به روند شرایط عادی اقتصادی کفاف نیازهای تولید را نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه قیمت وثایق و املاکی که در اختیار بانک ها قرار داشت بین 2 تا 3 برابر افزایش داشته است، عنوان کرد: باید بانک ها نیز نسبت به تجدید ارزیابی این وثایق با هزینه ارزان اقدام و مطابق با ارزش روز املاک نسبت به ارائه تسهیلات و دریافت وثایق از تولید کنندگان اقدام کنند.
کلانتر با انتقاد از نحوه بررسی و تصویب تسهیلات رونق تولید گفت: جای نماینده ای از بخش خصوصی در زمان پایش درخواست های ارائه شده دریافت تسهیلات رونق تولید خالی است و حضور نماینده بخش خصوصی می تواند به تخصصی تر شدن پایش و پیشگیری از خسارت های بعدی کمک کند.
رئیس سازمان صمت استان در پاسخ به پیشنهاد فوق بیان کرد: از این تاریخ در تمام جلسات پایش و فنی از ریاست خانه صمت و یا نماینده وی دعوت به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

captcha