حضرت سلمان از اهل بیت(ع) است اما دست زائران ایرانی به حرمش نمی‌رسد
کد خبر: 3756705
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

حضرت سلمان از اهل بیت(ع) است اما دست زائران ایرانی به حرمش نمی‌رسد

گروه جامعه ــ هر ساله میلیون‌ها ایرانی در بیشتر فرصت‌های زیارتی کشور عراق حضور می‌یابند اما تعداد زائران ایرانی حرم حضرت سلمان به چند نفر هم نمی‌رسد.

به گزارش ایکنا؛ برای توصیف بزرگی، عظمت و جایگاه سلمان فارسی در اسلام بیان یک حدیث کافی است. حضرت رسول(ص) فرموده‌اند:«سلمان از ما اهل بیت است».

سالانه میلیون‌ها زائر ایرانی عازم عتبات عالیات می‌شوند که از این تعداد بیش از دو و نیم میلیون نفر زائر اربعین هستند.

اما زائران اربعین ایران برخلاف زائران سایر کشورها در مراسم اربعین فقط مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا را طی نمی‌کنند بلکه به شهرهای کاظمین، سامرا، کوفه و سید محمد نیز رفته تلاش می‌کنند از بیشتر فرصت‌های زیارتی کشور عراق در سفر اربعین بهره ببرند اما در این میان کمتر زائری است که بتواند خود را به شهر مدائن و قبر حضرت سلمان برساند.

در سفرهای زیارتی که توسط کاروان‌های تحت نظارت سازمان حج و زیارت و کاروان‌های آزاد‌بر صورت می‌گیرد هیچ کاروانی به شهر مدائن برای زیارت قبر حضرت سلمان نمی‌رود و فقط بعضاً و در قالبی بسیار محدود برخی از کاروان‌های نخبگان دانشگاهی راهی این حرم مطهر می‌شوند.

در خصوص دلایل این مسئله قبلاً موضوع نبود امنیت به عنوان دلیل عدم حضور کاروان‌های ایرانی در شهر مدائن که در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر بغداد قرار دارد مطرح می‌شد اما اکنون مشکل امنیتی در این منطقه وجود ندارد. از سوی دیگر تقریباً همه کاروان‌‌های ایرانی در تمام طول سال و زائران ایرانی اربعین برای زیارت حرم امامین جوادین (ع) به شهر کاظمین که در نزدیکی بغداد و تقریباً نزدیک به شهر مدائن است، می‌روند. بر این اساس با برنامه‌ریزی کمی دقیق‌تر می‌توان فرصت زیارتی حرم حضرت سلمان را برای زائران ایرانی فراهم کرد.

در این خصوص نباید فراموش کرد که مسئله زمان و محدودیت زمانی شاید عمده‌ترین دلیل عدم حضور زائران ایرانی در مدائن باشد چرا که زائران ایرانی مدت بسیار محدودی را در شهر کاظمین می‌مانند و سپس به سامرا می‌روند. در اصل زائران ایرانی یک شب را در کاظمین مانده و فقط یک یا دو بار فرصت زیارت امامین جوادین را پیدا می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ زائران ایرانی برای زیارت حرم امامین عسکریین نیز اصلاً در این شهر اقامت نمی‌کردند و فقط ساعاتی را وارد این شهر شده زیارت کرده و باز می‌گشتند اما طی ماه‌های اخیر و به ویژه با بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت هتل‌ها در عتبات عالیات کاروان‌های ایرانی یک روز کمتر در نجف مانده و به جای آن یک شب را در سامرا و در زیرزمین حرم امامین عسکرین سپری می‌کنند.

حضرت سلمان از اهل بیت(ع) است اما دست زائران ایرانی به حرمش نمی‌رسد

با این اقدام هزینه هتل در نجف برای یک شب کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله موجب می‌شود در هزینه کلی سفر صرفه‌جویی شود. بر این اساس و با توجه به این تغییر برنامه مسئولان سازمان حج و زیارت می‌‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح‌ و دقیق امکان زیارت قبر مطهر حضرت سلمان را برای زائران ایرانی فراهم کنند. در ایام اربعین نیز با برپایی چند موکب در این مسیر می‌توان دست زائران ایرانی را به حرم حضرت سلمان رساند.

لازم به ذکر است: مرقد مطهر سلمان فارسی در شهر مدائن قرار دارد. مدائن یکی از شهرهای باستانی جهان و در دوره‌ای پایتخت ایران بوده است. مدائن شهری سرسبز در کنار دجله است که مسیر دسترسی آن از جاده اصلی بغداد- کوت است.

در جوار مرقد سلمان سه قبر شریف دیگر از اصحاب رسول الله و امامزادگان به نام‌های حذیفه بن یمان، عبدالله بن جابر انصاری و طاهر بن امام محمد باقر(علیه السلام) قرار دارند. در نزدیکی مرقد سلمان فارسی همچنین ایوان مدائن قرار دارد که در زمان ولادت پیامبر (ص) ترک برداشت و این ترک همچنان به عنوان یک معجزه الهی جلوه‌گری می‌کند.

امروز روز بزرگداشت سلمان فارسی است.

انتهای پیام

captcha