بررسی کتاب «فلسفه خرافات» در سی‌و‌هفتمین نشست دوستداران کتاب دزفول
کد خبر: 3756708
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴

بررسی کتاب «فلسفه خرافات» در سی‌و‌هفتمین نشست دوستداران کتاب دزفول

گروه معارف ـ در سی و هفتمین نشست انجمن دوستداران کتاب دزفول کتاب «فلسفه خرافات» اثر یحیی یثربی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی کتاب «فلسفه خرافات» در سی‌و‌هفتمین نشست دوستداران کتاب دزفول

عظیم نعیمی‌فر مدیر انجمن دوستداران کتاب دزفول در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: در جلسه این هفته انجمن که سی و هفتمین جلسه آن است، کتاب «فلسفه خرافات» اثر یحیی یثربی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: کریم شارونی و حسنعلی وحیدنیا از مدرسان دانشگاه شهرستان به عنوان کارشناس در این نشست حضور می‌یابند. این نشست ساعت 10 جمعه 27 مهرماه در کتابخانه دکتر پورمهدی واقع در میدان بهاران با حضور علاقه‌مندان به کتاب تشکیل می‌شود.

نعیمی‌فر گفت: انتخاب این اثر به عنوان موضوع نقد این جلسه در درجه اول در راستای هدف اصلی انجمن  یعنی معرفی یک کتاب خوب به علاقه‌مندان است. نکته دوم این است که ما در انجمن این توجه را داریم که خرافات و رواج خرافه گرایی در جامعه مانع توسعه است و می‌خواهیم خطرات خرافه گرایی برای گروهی از جامعه که مخاطب ما هستند روشن شود.

به گزارش ایکنا از خوزستان، جلسات نقد و بررسی انجمن دوستداران کتاب دزفول جمعه آخر هر ماه تشکیل می‌شود. در ماه گذشته کتاب «شخم در مزرعه» اثر محسن حسام‌مظاهری با حضور نویسنده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انجمن دوستداران کتاب دزفول فعالیت خود را از تابستان سال 94 آغاز کرده و تاکنون 36 جلسه نقد و بررسی کتاب برگزار کرده‌ است. هدف اصلی این انجمن ترویج کتابخوانی و افزایش سطح علمی جامعه است و غالباً آثار انتخاب شده برای معرفی و نقد در حوزه جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و دین بوده است.

 گفتنی است، موضوع نشست آتی این انجمن(کتاب «فلسفه خرافات» تألیف سیدیحیی یثربی) به معرفی و شناخت خرافات، علل و انگیزه‌های گرایش و روش مبارزه با آن می‌پردازد.

این کتاب در ۱۱ فصل نگارش شده‌ و فصل اول تا پنجم آن به معرفی خرافات و رابطه آن با دین، نقش زیان‌بار خرافه در زندگی فردی انسان و علل انگیزه‌های آن می‌پردازد.

فصل هفتم به بررسی روش مبارزه با خرافات، فصل هشتم بررسی خرافه‌های مدرن و فصل نهم به بررسی تحریف و خرافه در دین اسلام، چگونگی نفوذ خرافه در اسلام و همچنین تحریف فکری در معارف و احادیث، جعل حدیث و چگونگی خرافه و ورود آن به قلمرو دین می‌پردازد.

در فصل دهم این کتاب نیز ورود بعضی از تحریف‌ها و خرافه‌ها در مذهب تشیّع بررسی می‌شود. این فصل به بررسی تحریف و خرافه در شخصیت پیامبران و امامان و مسئله غلو و و همچنین تحریف در مبنای توجه به جریان عاشورا می‌پردازد. فصل آخر نیز بررسی و نتیجه‌گیری از خرافه‌گرایی و چگونگی زدودن خرافه از واقعیت است.

انتهای پیام

captcha