عوامل تأخیر در ازدواج
کد خبر: 3756747
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

عوامل تأخیر در ازدواج

گروه فرهنگی ـ در وضعیت کنونی کشور چندین عامل، امر مهم ازدواج را با مشکل مواجه کرده است که به نوبه خود هر یک از آنها تأثیر زیادی در کاهش ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج دارد.

عوامل تاخیر در ازدواج

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از صبح زاگرس، خداوند متعال با خلقت انسان و با فرستادن انبیاء راه و روش صحیح زندگی را به بشر تبیین و به بهترین وجه او را راهنمایی کرد.
ازدواج و تشکیل خانواده از امورات مهمی است که در کتاب مقدس قرآن مورد سفارش قرار گرفته است، یعنی خداوند متعال در قرآن می‌فرماید ما شما را از دوجنس نر و ماده آفریدم تا در کنار هم آرامش پبدا کنید.
یک فرد مسلمان با پیروی از الگوی دین از همان ابتدای تشکیل خانواده یعنی انتخاب زوج تا فراهم کردن اسباب ازدواج و ادامه زندگی موفقیت و خوشبختی را تجربه خواهد کرد.
مهمترین دغدغه مسئولان در سطح کلان کشور باید به حمایت از خانواده و ازدواج استوار باشد بر همین اساس لازم است تدابیر لازم اتخاذ و عمل شود.
در وضعیت کنونی کشور چندین عامل، امر مهم ازدواج را با مشکل مواجه کرده است که به نوبه خود هر یک از آنها تاثیر زیادی در کاهش ازدواج و بالارفتن سن ازدواج دارد.

افزایش قیمت کالاها
اولین عامل تاثیرگذار بر بالارفتن سن ازدواج، افزایش قیمت کالاها و اجناس است این مسئله باعث خواهد شد جوانی که قصد ازدواج داشته باشد با قیمت‌های بالای اسباب زندگی مواجه خواهد شد و توان خرید را از دست می‌دهد و مجبور است تلاش بیشتری برای حقوق و مزایای بیشتر از خود نشان دهد اتا جوابگوی قیمت بالای اجناس باشد و این تاخیر سبب افزایش سن ازدواج خواهد شد.

چشم و هم‌چشمی
در حوزه مسائل خانوادگی و فامیلی مسئله رقابت(چشم و هم‌چشمی) برای داشتن زندگی باکیفیت بیشتر در همه موضوعات مقوله ازدواج را به تاخیر انداخته است و چون همه افراد از توان مالی یکسانی برخوردار نیستند که بتوانند مانند دیگر افراد فامیل از کالاهای و اسباب لوکس برخوردار باشند باعث تهدید بنیان یک خانواده و تاخیر در ازدواج و همچنین مقوله اسراف را سبب می‌شود.

رسوخ فرهنگ غلط بیگانه
در گذشته‌های دور، در یک محیط کوچک و خانوادگی و ایلی سعی همه بر کمک به دو زوج برای تشکیل خانواده بود و دو فرد که پیوند خانوادگی برقرار می کردند با حمایت فامیل و پیروی از ارزش‌های برخاسته از فرهنگ سنتی و دینی به زندگی خود ادامه داده و موفق بودند، اما امروز رسوخ فرهنگ‌های غلط بیگانه و تنوع طلبی افراطی در برخی خانواده‌ها سبب از بین رفتن سنت‌های گذشته و به تدریج افزایش سن ازدواج را باعث شده است.

انتشار محتواهای ضد فرهنگ و ارزش در فضای مجازی
پیشرفت سریع اطلاعات و گسترش فضای مجازی در دنیای امروز باوجود همه مزیت‌ها به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب توسط دولتمردان و نهادهای فرهنگی بیساری از ارزش‌ها را تخریب کرده است، به عنوان مثال در رسانه‌های امروزی دنیا روابط نامشروع به عنوان ابزاری برای از بین بردن فرهنگ و مذهب یک ملت برای تسلط فرهنگی به کار گرفته شده است، فضای مجازی به عنوان پیشتاز ابزار رسانه‌ای دنیای امروز محتواهای فراوانی ضد فرهنگی و ارزشی را در اختیار قشرهای مختلف سنی قرار داده است که این مسئله سبب تهدید و تاخیر امر ازدواج و سست شدن استحکام خانواده‌ها شده است.
در یک خانواده باید بین اعضاء محبت و صمیمیت حکم فرما باشد اما این مسئله نباید نقش نظم و کنترل پیشگیرانه را به حاشیه بکشاند، یعنی محبت درون خانواده استحکام خانوده را تضمین می کند و تاثیرات منفی اجتماعی و اثر گذاری آن را بر خانواده کاهش می‌دهد، در همین مقوله موضوع غیرت و تعصب که از ارزش های پسندیده محسوب می شود سبب احساس مسئولیت پدر و مادر خانواده در قبال فرزندان خواهد بود.
اهمیت به موضوعات ذکر شده در افزایش امر ازدواج و کاهش آمار طلاق تاثیر بسزایی دارد که پیاده سازی و عمل به آنها موفقیت در امر ازدواج را منجر خواهد شد.
انتهای پیام

captcha