باورهای دینی؛ عامل بازدارنده خشونت‌های اجتماعی
کد خبر: 3756753
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸

باورهای دینی؛ عامل بازدارنده خشونت‌های اجتماعی

گروه معارف - عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم گفت: معتقدیم اعتقادات و باورهای دینی مانند تقوا و معاد عامل بازدارنده بسیاری از مشکلات و انواع خشونت است.

اعتقادات و باورهای دینی عامل بازدارنده بسیاری از مشکلات و انواع خشونت است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمد‌رضا سالاری‌فر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم صبح چهارشنبه ۲۵ مهرماه با حضور در سلسه نشست‌های آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان «بررسی عوامل خرد و کلان خشونت خانگی از منظر روانشناسی و دیدگاه اسلامی» که با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و موسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع خشونت خانگی تنها مختص ایران نیست بلکه در تمامی دنیا وجود دارد و با آن برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: خشونت خانگی تحت عنوان خشونت عام در جامعه و خشونت خاص در خانواده مطرح می‌شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم افزود: با توجه به تحقیقاتی که طی سال‌های گذشته در استان‌های ایران در ارتباط با خشونت خانگی در حوزه زنان انجام شده است می‌توان گفت در بحث پرخاش‌گری و خشونت آمار ایران بالاست و اگر نپذیریم اول است. خشونت جامعه ما در رتبه‌های بالا قرار دارد.
حجت‌الاسلام سالاری‌فر بیان کرد: خشونت خانگی یک رفتار عامدانه به قصد آسیب به همسر یا کودک در محیط خانه و به طور غیر‌قانونی همراه با زور انجام می‌شود.
وی در ارتباط با انواع خشونت اظهار کرد: خشونت بدنی، فیزیکی، اقتصادی، روانی، حقوقی است. بطور مثال تهدید به آزار، ندادن خرجی، ازبین بردن اموال زن یا خودش، زندانی کردن، شکستن وسایل، فریاد، توهین، تمسخر و ... این‌ها نمونه‌هایی از خشونت است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم افزود: پیامدهای خشونت شامل عوامل جسمی، روانی، اجتماعی و تربیتی است.
وی افزود: در سال‌های اخیر درصد خشونت‌های خانم‌ها نسبت به آقایان در حال افزایش است. هر چند که خشونت و آزار زن نسبت به همسر کمتر است اما، آزارهایی مانند بی‌اعتنایی، قهر کردن و قطع روابط کلامی با همسر و خشونت کلامی مانند انتقاد، زخم زبان، توهین، تحقیر و تحت فشار قرار دادن مرد برای نفقه و مهریه و ... رخ می‌دهد.
حجت‌الاسلام سالاری‌فر گفت: علل و زمینه‌های شخصیت عوامل فردی و تشخیص، ارتباطی و تعاملی و اقتصادی و اجتماعی است و دراین زمینه نیاز به تحقیقات حقوقی و روان‌شناختی و جامع‌شناختی بیشتر است و در بحث خشونت باید جامع‌تر توجه و نگاه شود.
وی اظهار کرد: علل فردی و تشخیصی شامل مواردی از قبیل ناپختگی، ناکامی، بدگمانی، افسردگی، مصرف مواد مخدر و الکل و داروهای روان‌‌گردان، تفاوت سنی زیاد، هوش و تحصیلات کم، ضعف اخلاقی و ... می‌باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم بیان کرد: بسیاری از خشونت‌های خانگی و مستمر به اختلالات شخصیت مربوط است.
حجت‌الاسلام سالاری‌فر گفت: علل ارتباطی و تعاملی به عواملی از قبیل برتری‌جویی مردان، یادگیری خشونت از پدر، تقویت پرخاش‌گری مردان، ازدواج اجباری، دخالت اطرافیان، فقدان مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی پایین اشاره دارد.
وی اظهار کرد: در حوزه مهارت‌های اجتماعی کارهایی در حال انجام است و آموزش‌هایی ارایه می‌شود، در حوزه بهداشت روانی و پیشگیری خیلی کارها می‌توان انجام داد. بنده احساس می‌‌کنم در حوزه خشونت اجتماعی هم ورود پیدا نکردیم تا مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌هایی مانند کنترل خشم را انجام دهیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم در ارتباط با عوامل اقتصادی و اجتماعی خشونت بیان کرد: بیکاری مرد، در آمد کم، طبقه اجتماعی پایین، فرهنگ خانوادگی خشن و ... از عوامل بوجود آورنده اقتصادی و اجتماعی خشونت خانگی به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام سالاری‌فر گفت: بحث تاثیر الگویی عمل که در خشونت تاثیر دارد موضوعی است که تمامی روان‌شناسان بر آن تاکید می‌کنند.
وی در ارتباط با اینکه فرهنگ دینی عامل خشونت است یا خیر، بیان کرد: معتقدیم اعتقادات و باورهای دینی مانند تقوا و معاد عامل بازدارنده بسیاری از مشکلات و انواع خشونت است و استفاده از عنصر اخلاق و اعتقادات دینی و تقویت آن در بین افراد جامعه تاثیر شگرفی در کاهش خشونت را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش ایکنا؛ پیمان عین‌القضاتی، مدیر موسسه قرآن و عترت اصحاب‌الثقلین در این نشست بیان کرد: هدف از برگزاری این سلسه جلسات آگاهی‌بخشی است و به دنبال متخصص‌پروری نیستیم.
وی افزود: برگزاری این جلسات به قوت خود باقیست و در ادامه کار به صورت کارگاهی دنبال می‌شود.
انتهای پیام

captcha