بطری‌های آب؛ آلاینده‌ترین ماده مسیر اربعین/ قمقمه همراه داشته باشید
کد خبر: 3756798
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹
آقایی عنوان کرد:

بطری‌های آب؛ آلاینده‌ترین ماده مسیر اربعین/ قمقمه همراه داشته باشید

گروه جامعه ــ مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه درست است که مسیر اربعین را سمن‌ها پاکسازی می‌کنند، اما این مسیر اصلاً نباید آلوده شود، عنوان کرد: همراه داشتن یک قمقمه آب جلوی مصرف میلیون‌ها بطری آب را می‌گیرد.

ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو‌ با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات محیط زیستی برای حفاظت از مسیر پیاده‌روی اربعین در ایران و عراق باید صورت گیرد؟ عنوان کرد: مناسبت‌های مذهبی از جمله محرم و اربعین با توجه به حضور گسترده مردم و استفاده از ظروف یکبار مصرف از نظر زیست محیطی باید مورد توجه باشند.

وی اعلام کرد: برای ساماندهی ظروف یکبار مصرف، آموزش هیئت‌های مذهبی برای توجه به مسائل محیط زیستی، ارائه پیشنهاد و آموزش به مردم در خصوص ظروف نذری و پاکسازی مسیرهای عزاداری طی ماه محرم سال جاری مکاتباتی را با اداره‌کل‌های استانی انجام و به کمک سمن‌ها اقدامات خوبی انجام شد.

آموزش چهره به چهره مسائل محیط زیستی به زائران اربعین

آقایی به مکاتبات صورت گرفته با اداره کل‌های استانی محیط زیست در خصوص اربعین نیز اشاره و اظهار کرد: اداره کل‌های استانی محیط زیست با توجه به ویژگی‌ها و موقعیت هر استان، باید تمهیداتی را با همکاری سمن‌های استان برای اربعین بیاندیشند. سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام و تعدادی از سمن‌هایی که در حوزه پاکسازی کار می‌کردند وارد عمل شدند و در حین برگزاری مراسم به صورت چهره به چهره با زائران صحبت کردند و ضمن آموزش به آنها مسائل زیست محیطی را گوشزد کردند.

وی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی اربعین همه ساله دفترچه راهنمایی حاوی دستورالعمل‌‌های بهداشتی، ایمنی و سلامت را در اختیار زائران اربعین قرار می‌دهد، گفت: طی مکاتبات انجام شده با ستاد مرکزی اربعین متنی را برای آموزش مسائل محیط زیستی در پیاده‌روی اربعین برای چاپ در این دفترچه ارسال کردیم اما با توجه به اینکه این کتابچه هنوز به دست ما نرسیده نمی‌دانیم متن مربوط به مسائل محیط زیستی در آن منتشر شده است یا خیر.

آقایی افزود: با سازمان تبلیغات نیز صحبت‌هایی برای مطرح کردن مسائل زیست محیطی توسط روحانیان و مبلغان اعزامی به اربعین صورت گرفت و مقرر شد که تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه داشته باشیم که ذیل آن روی موارد مطرح کار کنیم.

کمک به پاکیزگی محیط زیست پیاده‌روی اربعین با همراه داشت قاشق، چنگال، لیوان و فلاکس یا قمقمه

وی با اشاره به اینکه اقدامات را یک ماه زودتر شروع کرده‌ایم و امیدواریم در آینده گسترش داده و شاهد تأثیرات بیشتری باشیم، گفت: یکی از مهم‌‌ترین اقداماتی که زائران در توجه به حفاظت از محیط زیست مسیر اربعین چه در ایران و چه درعراق می‌توانند انجام دهند همراه داشتن قاشق، چنگال، لیوان و فلاکس یا قمقمه چای و آب است. همراه داشتن یک لیوان شخصی موجب می‌شود میلیون‌ها لیوان یکبار مصرف که آلاینده محیط زیست هستند استفاده نشود.

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بطری‌های آب را آلاینده‌ترین زباله پیاده‌روی اربعین عنوان و اظهار کرد: حجم بالایی از مواد آلاینده مسیر پیاده‌روی اربعین بطری‌های آب آشامیدنی هستند. در حالی که زائران با همراه داشتن یک قمقمه و پرکردن آن در محل‌هایی که آب شرب سالم وجود دارد می‌توانند جلوی آلوده شدن سطح زیادی از مسیر پیاده‌روی اربعین را بگیرند. همچنین می‌توانند یک کیسه زباله همراه داشته باشند تا زباله‌های خود را درون آن بریزند.

وی عنوان کرد: اسلام توجه ویژه‌ای به پاکیزگی و حفاظت از محیط زیست دارد و کسی که زائر است و این مسیر را پیاده می‌‌رود تا ثواب بیشتری ببرد باید به دستورات اسلامی توجه ویژ‌ه‌تری داشته باشد.

NGOها مسیر اربعین را پاکسازی می‌کنند اما این مسیر اصلاً نباید آلوده شود

آقایی ادامه داد: سال‌های گذشته عده‌ای از مردم ایران و عراق و مسئولان پس از مراسم اقدام به پاکسازی مسیر پیاده‌روی اربعین کردند در حالیکه این مسیر اصلاً نباید آلوده شود و از آنجایی که اربعین مسئله‌ای مردمی است و قرار نیست دولت‌ها وارد این مسئله شوند، ادارات کل سازمان محیط زیست نیز به کمک سازمان‌های مردم و نهاد و NGO های محیط زیستی در این قضیه ورود و پاکسازی محیط را بر عهده می‌گیرند.

وی در پایان گفت: اقدامات زیادی در حوزه مسائل محیط زیستی اربعین می‌توان انجام داد به شرطی که ستاد مرکزی اربعین ارتباط بیشتری با ما برقرار کند. از جمله این اقدامات برقراری ارتباط ثمن‌های ایرانی و عراقی محیط زیست است. مسئله اربعین یک موضوع بین‌المللی است و می‌توان با نگاه محیط زیستی بین‌‌المللی به آن نگاه کرد. ما نیز با ادارات کل محیط زیست و ثمن‌ها صحبت برای برقراری ارتباط با سازمان‌های مردمی عراقی صحبت‌ کرده‌ایم و برخی از ثمن‌ها هم با ثمن‌های عراقی ارتباط برقرار کرده‌اند که باید در سال‌های آینده اقدامات مشترک مردمی در این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام

captcha