آغاز داوری پنجمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی
کد خبر: 3756862
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

آغاز داوری پنجمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

گروه ادب ــ مرحله اولیه داوری پنجمین دوره تقدیر از مروجان کتابخوانی آغاز شد.

 به گزارش ایکنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی، فرمهر منجزی دبیر پنجمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی،  از آغاز داوری مرحله نخست این رقابت فرهنگی از روز دوشنبه بیست و سوم مهرماه خبر داد و گفت: «در مرحله اولیه همه آثار بررسی می‌شوند و آن دست کارها و آثاری که واجد ویژگی‌ها و مولفه‌های جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی هستند، و بیش‌ترین امتیاز را  کسب کنند، به مرحله نهایی داوری راه پیدا خواهند کرد و نامزدهای  به تفکیک افراد و نهادهای فعال در ترویج کتابخوانی به زودی معرفی خواهند شد. به علت بالا بودن تعداد شرکت کنندگان داوری مرحلع نخست در چند نشست در دبیرخانه جشنواره انجام می‌شود.»

این مقام مسئول در جشنواره مروجان کتابخوانی  هم‌چنین درباره مهلت  ارسال ِ آثار در این رقابت نیز توضیح دهد: «نیمه مهرماه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بود؛ اما نظر به استقبال ِ مخاطب‌ها  ما بر آن شدیم به متقاضیان ِ حضور در جشنواره تا روز پنجم آبان‌ماه مهلت بدهیم و مروجان کتابخوانی علاقه‌مند  می‌توانند تا این موعد  مستندات اقدام‌ها و فعالیت‌هایشان در ترویج کتاب‌خوانی را به دبیرخانه ارسال کنند.»

وی همچنین در ارائه گزارشی از وضعیت کمی و کیفی آثار رسیده به پنجمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی گفت: «نظر به برگزاری دوره پنجم جشنواره و معرفی شدن آن به فعالان عرصه ترویج کتابخوانی و بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی نسبت به ادوار گذشته با افزایش کمی و کیفی آثار روبرو بودیم. در این دوره قریب پانصد فرد و نهاد مروج کتابخوانی در جشنواره شرکت کردند و هم‌چنین به نسبت سال‌های قبل ایده‌ها و برنامه‌ها و اقدام‌های انجام شده در عرصه ترویج‌ کتابخوانی بهتر از دوره‌های قبل است.»

این فعال کتابخوانی توضیح داد: «از میان آثار رسیده، در بخش گروه‌ها و نهادهای غیردولتی، بیشترین آثار مربوط به سازمان‌های مردم نهاد بوده و بعد از آن بخش خصوصی و مراکز خدمات عمومی، فضای مجازی و مروجان الکترونیک و واحدهای صنفی در این رقابت شرکت کردند. در بخش افراد، بیشترین شرکت کنندگان کتابداران و بعد از آن معلمان، نویسندگان و مترجمان، مربیان مهد کودک، هنرمندان، برنامه سازان رادیو، امامان جماعت، کتابفروشان و دانش‌آموزان بودند. بیشترین شرکت‌کنندگان در بخش نگاه ویژه مربوط به دانشجویان و پس از آن بازنشستگان و کتابداران مدارس بودند.»

وی درباره ویژگی‌ها و مولفه‌های مهمی داوری آثار نیز گفت: «گروه داوری برای انتخاب مروجان برتر معیارهایی را در نظر دارند. از آن جمله  تأثیر پایدار فعالیت مروجان کتابخوانی در میان مخاطب‌ها، خلاقیت و نوآوری در شیوه‌های ترویج کتابخوانی، استفاده از امکانات و ظرفیت‌های مردمی، جلب مشارکت افراد و گروه‌های مختلف، اثر بخشی در جامعه و  همچنین استمرار و تداوم کار  ترویج کتابخوانی از مولفه‌های مهم در داوری آثار است. از آن‌جایی که ترویج کتابخوانی کاری یکی – دو روزه نیست، طبیعتا افراد و نهادهایی که مستمرا  در این زمینه فعالیت کرده و می‌کنند، از امتیازهای بیش‌تیر برخوردار هستند، به جاست از آن‌ها به خوبی حمایت شود. همچنین داوطلبانه و گروهی انجام دادن  فعالیت‌ها نیز در  شمار امتیازهای مهم در فرایند داوری است.»

انتهای پیام

captcha